Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Sune Sylvester Jeppesen
|
Hold
|
2g ke cs (2g ke cs, 2g ke cs øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bæredygtighed, molekyler og carbonhydrider
Dette forløb har omhandlet bæredygtighed. Her har vi arbejdet med hvad fossile brændsler er og hvordan de udnyttes, desuden har vi også set hvordan man kan lave grøn energi.
Undervisningen har omhandlet følgende:
- Molekylers opbygning
- Alkaner og alkeners opbygning og navngiving
- Alkaner og alkeners kemiske egenskaber
- Triglycerider
- Elektronegativitet og polaritet
- Mængdeberegning med stofmængde, molarmasse og masse
Øvelser:
- Bestemmelse af indholdet i lightergas vha. molarmassen
- Fedt i melbillelarver
- Mætningsgrad af fedtstoffer (Virtuelt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hverdagens salte
I dette forløb har vi arbejdet med ionforbindelser/saltes kemi. Vi har mere specifikt arbejdet med følgende:
- Ioners opbygning
- Fældningsreaktioner og dets anvendelse i spildevandsrensning
- Opbygning, navngivning og formler for ionforbindelser/salte
- Mængdeberegninger med stofmængde, masse, molarmasse og stofmængdekoncentration
Øvelser:
- Saltes opløselighed (fældningsreaktioner) (J)
- Opvarmning af natron (J)
- Saltindholdet i smør (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syre-base kemi
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
- Hvad er en syre og en base
- Forståelse af syre-basereaktioner
- Syrer og basers styrke
- pH-begrebet
- Syre-basetitrering med titreringsberegninger
Eksperimentelt :
- Eddikesyreindhold i eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxkemi
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
- Oxidation og reduktion
- Oxidationstal
Eksperimentelt:
Reaktion mellem kobber og dibrom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742345209",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742345209",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742345209"
}