Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Christine Kyndi
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy, 1b fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Introduktion til enheder i fysik.
- SI enheder og afledte SI enheder
- Regning med enheder
- Præfix og titalspotenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
I dette forløb snakker vi om:
- Energityper, energiomsætning og energiens bevarelse
- Nyttevirkning og energikvalitet
- Elektrisk energi og effekt
- Termisk energi, varmetransport, varmefylde, Kelvin skalaen
- Fordampning og smeltning
- Mekanisk energi og mekanikkens energisætning
Vi laver følgende forsøg:
- Nyttevirkning ved opvarmning af vand (rapport)
- Varmefylde
- Trappeøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys
I dette forløb skal vi snakke om lys som bølger. Vi kommer igennem:
- Mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger.
- Bølgebegreber: Amplitude, bølgelængde, frekvens, periode og hastighed.
- Tværbølger og længdebølger.
- Bølgeligningen
- Diffraktion og interferens
- Det optiske gitter og gitterligningen
- Refleksion og brydning
- Det elektromagnetiske spektrum
Vi laver følgende forsøg:
- Mål tykkelsen af et hårstrå vha. laser
- Bølgelængden af synligt lys
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test: Lys og bølger
|
17-02-2025
|
Spredning af lys i optisk gitter
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik
I dette forløb snakker vi om:
- Lys som fotoner
- Fotonenergi
- Spektrallinier
- Niels Bohrs atommodel - herunder hvordan lys opstår
- Hydrogenatomets energiniveauer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lyd
I dette forløb snakker vi om:
- Lydbølger. Herunder lydens hastighed i luft, amplitude og frekvens.
- Resonansfrekvens, grundtone og overtoner.
- Stående bølger på en streng
- Blæseinstrumenter og toneskalaer
Vi laver følgende forsøg:
- Stående bølger på en streng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den nære astronomi
Vi snakker om
- Hvordan opstår dag, nat og årstider
- Månen, månefaser, måneformørkelse, tidevand
- De andre planeter i Solsystemet
- Keplers love
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdensbilleder
- Geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
- Om solen, stjernerne og galakserne
- Rummets udvidelse, Hubbles lov, rødforskydning af spektrallinier, universets alder
Forsøg: Illustration af Hubbles lov med ballon.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test
|
10-04-2025
|
Videoaflevering
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024747255",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024747255",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024747255"
}