Titel
2
|
Forløb: Perspektiv - og rum
FORMÅL:
Bredt introduktionsforløb, der kan favne mange elevers interesser. Med perspektivet som udgangspunkt tilgodeses både den tekniske/matematiske tilgang, men ligeledes den mere intuitive/sanselige tilgang.
Introduktion til et lille udsnit af kunsthistorien. Med perspektivet som omdrejningspunkt kan middelalderens forsøg på perspektiv sammenlignes med renæssancens mestring, og ved at se på, hvordan samtidskunstnere ligeledes - dog i et mere non-figurativ/abstrakt formsprog - bruger perspektivet som et æstetisk virkemiddel kan eleverne hente inspiration her. Dette kan ligeledes være udgangspunktet for en analyse og diskussion af, hvordan nutidens kunstnere bruger perspektivet på en anden måde end tidligere i historien. Man kan her også inddrage værker fra postimpressionisme, kubisme, ekspressionisme for at se på, hvordan og hvorfor de kunstnere brød med perspektivet.
Erfaring af samspil mellem teori og praksis. Med perspektivet i fokus er der en klar teori om, hvordan det skal konstrueres. Herudover skal eleverne også have farveteori, som de skal bruge i deres værk.
Oplevelse af den kunstneriske proces. Eleverne skal øve perspektivtegning vha. skitsering, rentegning, farveøvelser/skitser, kende teorien og historien bag perspektivet og bruge disse erfaringer i deres endelige maleri og analyse af dette. Det skal være tydeligt, hvordan teori, kunsthistorie, analyser, øvelser, skitsering, tegning, farvelægning er en proces mod den endelige tegning.
FORLØBSPLAN
Fokus
Modul 1: Perspektiv og billeder
Intro til faget
Diskussion:
- Hvad er en illusion?
- Hvad er et rum?
- Hvad er et illusionsrum?
Praktisk øvelse: tegn et illusionsrum
(Materialer: papir, blyant, viskelæder, lineal)
vordan tegner man en stol på en plan/endimensionel flade
Intro til forløbet: Perspektivets rolle i kunsten gennem tiden.
Hvornår opdagede man perspektivet?
Hvorfor nedbrød man senere perspektivet?
Hvordan bruges perspektivet som virkemiddel hos nutidige kunstnere?
4. Præsentation af opgaven (se PPT)
Hvordan konstruere illusionen af et 3D-rum på en 2D flade?
Forskellige måder at konstruere et rum
Overlap
Centralperspektiv
Gradienter
Renæssance
Kubisme
Samtidskunst
Modul 2: Perspektivtegning
Vi ser på opgaven igen
Se Khan Academi (https://www.khanacademy.org/humanities/art-history-basics/tools-understanding-art/v/how-one-point-linear-perspective-works (10 min.)
Kort diskussion om perspektiv
Praktisk øvelse: tegn et rum på skolen. (materialer, papir, blyant,viskelæder, lineal)
Læs artiklen: “Perspektiver i kunsten” i Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2” s. 17-24
Konstruktionen af centralperspektivet.
Øvelse og skitsering af perspektivisk rum
Modul 3: Farvelære
Kort intro til farveteori (kun Ittens)
Praktisk øvelse med akvarel: Farveblanding: primær og sekundærfarver.
Vælg én af dine kasser/bogstaver fra kompendiet. Overfør motivet til 3 stykker akvarelpapir ca. 10 x 10 cm. Farvelæg nu hver tegning ud fra en farvekontrast (komplementær, varm/kold, lys/mørk)
Lav øvelserne i perspektiv-kompendiet. Lav så meget du kan på 45 min. derhjemme
https://www.emu.dk/sites/default/files/Perspektivtegning%20-%20kompendie%20m.%20øvelser.pdf (skal udprintes)
Farveteori:
Primær, sekundær farver+ farve- kontraster
Modul 4: 2-punktsperspektiv
Gennemgå powerpoint om 2-punktsperspektiv
øvelser
Modul 5: Analyse af renæssancebilleder
Khan-Academy https://da.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/painting-in-florence/v/masaccio-holy-trinity-c-1427
Analyse af forskellige renæssanceværker med perspektiv.
Hvad sker der med kunsten i renæssancen?
Idéudvikling og skitsering af eget værk: værkopgaven
Læs artiklen “Renæssancen (1400-og 1500-tallet) i Billedkunst s. 106-110
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Ordet ‘renæssance’ betyder genfødsel, men hvad er det en genfødsel af?
Hvad interesserer kunstnerne i renæssancen sig for? Hvad er idealet for deres kunst?
Begyndende formanalyse (rum, synsvinkel, lys/skygge, plasticitet/modelling, farver)
Betydningsanalyse: hvad vil værkerne kommunikere?
Middelalder og renæssance som stilperiode
Skitsering og idéudviklingsværktøjer
Modul 6: Værkudførelse
I skal have fundet en nutidig kunstner, som arbejder med perspektiv og som i kan lade jer inspirere af. I kan researche i bøger på internettet mm.
Noter, hvad kan I godt lide ved denne kunstners værk - hvordan kan jeg lade mig inspirere af denne kunstner/dette værk?
Inspiration
Skitsering
Analysen som værktøj til selv at skabe komposition, rum, synsvinkel, farver mm.
Modul 7: Værkudførelse
I skal have lavet mindst 3 forskellige blyantsskitser til, hvordan I forestiller jeres værk. Prøv forskellige muligheder og komposition af - hvad fungerer bedst, hvorfor?
Skitsering
Analyse som værktøj
Modul 8: Færdiggørelse af værk
Skriv refleksioner: Hvad har jeg taget med i mit endelige værk fra vores øvelser (perspektiv og farve) og analyser af forskellige værker med perspektiv?
Herunder inblik i croquis og hvordan forståelsen af tegning kan være medvirkende faktor til forståelsen af rum
|