Holdet 2024 bi/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sofie Marie Sonne Mølck
Hold 2024 bi/d (1d bi, 1d bi øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Reproduktion
Titel 2 Forløb#1 Reproduktion
Titel 3 Forløb#3 Genetik
Titel 4 Forløb#2 Genetik
Titel 5 Forløb#3 Det mindste liv
Titel 6 Forløb#4 Kend din krop
Titel 7 Forløb#5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Forløb#1 Reproduktion

Vi har arbejdet med hhv. mandens og kvindens anatomi, hormoner og positiv og negativ feedback. I forlængelse af dette har vi arbejdet med menstruationscyklus. Prævention og seksuelt overførte sygdomme er også blevet berørt i undervisningen. Derudover vil vi arbejde med befrugtning og graviditet samt ukønnet og kønnet celledeling (mitose og meiose).

GRUNDBEGREBER
Generelt
kønnet formering, ukønnet formering, Seksuel selektion, Primære kønsorganer, Sekundære kønsorganer
Hormoner
Østrogen, progesteron, testosteron, FSH, LH, GnRH, negativ/positiv feedback, menstruationscyklus, ægløsning, HCG
Manden
Sædcelle, Sædrør, Sædledere, Sertolicelle, Leydig celler, Testikel og sædcellemodning, XY, Stamceller, kirtler og penis.   
Kvinden
Follikel, Æggestok, Livmoder, Æggeledertragt, Livmoderhals, Ovarie,XX, Det gule legeme, skeden, klitoris og kønslæber.
Graviditet
HCG, Zygote, Blastocyst, Celledifferentiering, befrugtning, forster udvikling og forster diagnostik  
Prævention og kønssygdomme
P-piller, P-ring, Fortrydelsespille, Hormonspiral, P-stav, klamydia, HPV, herpes, Gonore, Mycoplasma genitalium  
Forsøg: ægløsningstest, graviditets
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Genetik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#2 Genetik

I dette forløb har vi arbejdet med den overordnede opbygning og funktion af DNA. Vi har behandlet proteinsyntesen i overordnede træk og set på konsekvenser ved fejl i denne.
Desuden har vi set eksempler på nedarvningsprincipper, Mendels 1. lov, krydsnings skemaer og dominante og recessive alleler indvirkning på fænotyper og genotyper.

GRUNDBEGRBER:
Kromosom, DNA, Gener, Genom, Diploid, Haploid, Homologe kromosomer, Heterologe kromosomer, Autosomal kromosom, Kønskromosom, Histoner, Nukleosom, Nukleotid, Basepar
Komplimentærstreng, Antiparallelle strenge, Transkription
Translation, Den genetiske kode
RNA, mRNA, tRNA, DNA-polymerase, Skabelon- og kodende streng.
Kodon/triplet, Antikodon, Mutation, Substitution, Deletion, Insertion, Duplikation, Inversion, Deletion, Translokation, Recessiv, Dominant, Codominant, Fænotype, Genotype, Krydsningsskema, Allel, Homozygot, Heterozygot, Autosomal 1-gens nedarvning.
Forsøg:  DNA-oprensning fra kinden, Undersøgelse af forskellige fænotypiske ansigtstræk, PTC test, Perler og piberenser øvelsen- Mutationers indvirkning på protein struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3 Det mindste liv

Celle og mikrobiologi
En introduktion til biologiens fagområde og definitioner på liv. Desuden har fokus været på pro- og eukaryote celler samt celler som flercellede organismer. Vi har arbejdet med organeller og transportprocesser genopfriskning fra NV. Vi har arbejdet med bakterier og bakterievækst. Vi har arbejdet med gavnlige bakterier i fødevare mikrobiologi og probiotika. patogene bakterier og antibiotika er kort blevet berørt. Vi har kort arbejdet med det første liv, endosymbiont teorien og evolutionsteori Survival of the fittets og konkurrence.


GRUNDBEGREBER
Prokaryoter, eukaryoter, bakterier, organeller, plasmamembran, cytoplasma, mitokondrie, hydrofil, hydrofob, koncentrationsgradient, nukleus, fosfolipider, osmose, semipermeabel, diffusion, proteinkanal, aktiv transport, passiv transport, gæring, respiration, anaerob energiproduktion, aerob energiproduktion, probiotika, præbiotika, antibiotika, sygdomsfremkaldende bakterier artsdannelse


Forsøg: Osmose, Respiration og gæring, fra mælk til yoghurt, Du er ikke alene Håndhygiejne forsøg, Konkurrence og Survival of the fittets ( to fugle arter, der konkurrerer om føden i skiftende miljø)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4 Kend din krop

Kend din krop
Overordnet opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt samt hvordan de nedbrydes og optages i fordøjelsessystemet. Derudover arbejdes der med betydningen af kostens sammensætning for den overordnede sundhed. Menneskets fysiologi, herunder oversigt over opbygning og funktion af hjerte- og lungekredsløb samt hele blodkredsløbet og hvilken betydning fysisk aktivitet har herpå.

GRUNDBEGREBER
Fedtstoffer, mættede/umættede, sakkarider, proteiner, glukose, stivelse, cellulose, kulhydratstofskiftet, enzymer, fordøjelse, energiomsætning, kostvaner, basalstofskifte, energibalance, fysisk aktivitet, muskler, energiproduktion, ATP, respiration, mitokondrier, ilt, kapillær, hæmoglobin, lille kredsløb/store kredsløb, diffusion, kuldioxid, alveoler, lungeventilation, vital kapacitet, åndedrætsfrekvens, puls, slagvolumen, minutvolumen, systolisk, diastolisk.

Forsøg:
Ballon forsøg med Lungekapacitet, målinger af blodtryk og puls i hvile og efter arbejde, Hjerte dissektion, Spytamylase og  sammenhæng mellem underarms omkreds og muskelstyrke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#5 Økologi

I dette forløb har vi arbejdet med økosystemer og dynamikker heri. Vi har arbejdet med fotosyntese, carbonkredsløbet og energistrømme.
Vi har arbejdet med forholdet mellem biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem. Vi har undersøgt biodiversitet og tilpasninger til livet i vand.  

GRUNDBEGREBER
Abiotiske faktorer, Biotiske faktorer, Primærproducenter, Sekundærproducenter, Fotosyntese, Respiration, BPP, NPP
R, Begrænsende faktorer, Liebigs minimunslov, Autotrofe organismer (selvnærende) Grønkorn, kloroplaster, ATP, Energistrømme
Fødenet, Fødekæde
Nedbryderfødenet, Trofiske niveauer, interspecifik konkurrence, intraspecifik konkurrence, Nedbrydere, Carnivore, Omnivorer, biodiversitet, Herbivorer, CO2, Fossile brændstoffer, DOM, Autotrofe organismer, Rentvandsindikator, Kamuflage, Forureningsindikator

Forsøg: Fotosyntese, Makrofaunaindex (feltundersøgelse i Utterslev Å)
Hvor vild er Nørre G- biodiversitetens undersøgelse med Raunkiærcirkel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer