Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mats Cibis
|
Hold
|
2024 bi/h (1h bi, 1h bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan fungerer min krop?
I forløbet arbejdes der med opbygning, nedbrydning og optagelse af makromolekyler (kulhydrater, fedt og protein), samt energibehov og energiprocentfordeling i madvarer. Disse emner kobles med emnerne respiration og gæring (produktion af ATP) fra sidste forløb.
Derudover arbejdes der med forskellige organsystemer, deres opbygning og funktion. Herunder fokuseres der på fordøjelsessystemet, lungerne, hjertet og blodkredsløbet.
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af vitalkapacitet med balloner
- Nedbrydning af stivelse med spytamylase
- Puls og minutvolumen i hvile og under arbejde
- Dissektion af svinehjerte
- Beregningsopgave: Energifordeling i chips
Punkter i forhold til lærerplan:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jordens mindste liv
I dette forløb arbejder vi med forskellige organismer og celletyper, herunder eukaryote og prokaryote celler. Under de eukaryote celler arbejdes der med dyre- og planteceller. Vi arbejder med de forskellige organeller i cellerne og deres funktion.
Vi går i dybden med cellemembranens opbygning og membrantransport. I forbindelse med prokaryoter arbejdes der også med bakterievækst og vækstfaser.
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopering af dyre- og planteceller
- Bakterier i vores omgivelser (overflader, håndvask og kimfald)
- Osmose i kartofler
- Diffusion af BTB i vand med forskellige temperaturer (udført som demonstrationsforsøg)
Punkter ift. lærerplanen:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik - hvorfor ligner vi vores forældre?
I forløbet gennemgås der DNA's funktion og opbygning. I forlængelse af det arbejdes der med geners opbygning og proteinsyntese, herunder transskription og translation. Derudover arbejdes der med celledeling (mitose & meiose) og cellecyklussen. Herefter arbejdes der med mutationer, forskellige mutationer og deres konsekvenser. I forlængelse af det arbejdes der med gelelektroforese.
Endvidere gennemgås nedarvninger, herunder autosomal 1- og 2-gensnedarvning.
Til sidst arbejdes der med evolution, herunder evolutionsmekanismer, naturlig selektion, og artsdannelse.
Eksperimentelt arbejde:
- Modelbygning af DNA
- Klippe-klistre transskription
- Gelelektroforese øvelse
- Klippe-klistre øvelse mitose og meiose
- Smagning af PTC
- Bønne-bille eksperiment (evolution)
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
Beskrivelse:
Forløbet starter med både kvindens og mandens kønsanatomi. Efterfølgende vil der blive arbejdet med hormoner, herunder hormoner der sætter puberteten i gang, kvindens hormoner og mandens hormoner.
Der arbejdes med kvindens menstruationscyklus med og uden graviditet og den tilhørende hormonregulering. Der sidst arbejdes der med p-pillens virkning.
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopering af testikler og ovarier
- Ægløsnings- og graviditetstest (klassen nåede ikke selv at udføre forsøget, men fik udleveret eksempelresultater, som de så lavede en journal over).
Kernestof:
- fysiologi: Forplantning og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi - naturen omkring os
Beskrivelse:
Først gennemgås der hvad et økosystem er og forskellige typer økosystemer. Der arbejdes med forskellige biotiske og abiotiske faktorer, som påvirker økosystemer, herunder arbejdes der med fotosyntese og respiration. Herefter arbejdes der med fødekæder og energistrømme.
Endvidere arbejdes der med biodiversitet og kulstof (C)-kredsløbet.
Til sidst arbejdes der et enkelt modul med vandforurening, herunder primær og sekundær forurening. I den forbindelse bruges makroindeksmetoden til estimering af iltindhold i vand.
Eksperimentelt arbejde:
- Karseforsøg (forskellige abiotiske faktorers påvirkning på karsevækst).
- Undersøgelse af vandløbet ved vestvolden (makroindeksmetoden)
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054845541",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054845541",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054845541"
}