Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sune Sylvester Jeppesen
|
Hold
|
2024 bi/f (1f bi, 1f bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
I dette forløb har vi arbejdet med forståelse af cellers opbygning og funktion. Vi har haft fokus på følgende:
- Pro- og eukaryote cellers opbygning
- Cellemembranens opbygning og transport over cellemembranen
- Diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og osmose
- Respiration, gæring og vækst
- Enzymers aktivitet ift. temperatur
Øvelser:
- Osmose i kartofler
- Gærforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
I forløber her har vi arbejdet med næringsstoffer, kost og fordøjelsen. Vi har fokuseret på følgende:
- Næringsstoffers opbygning og energiindhold
- Hvilestofskifte og energibehov
- Kostanbefalinger
- Fordøjelsessystemets forskellige dele
- Enzymer i fordøjelsen
Øvelser:
- Spytamylase - nedbrydning af stivelse (over tid samt pH effekt)
- Virtuel tur på McDonalds
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
I dette forløb har vi arbejdet med forståelse af hvad gener er, og hvordan de videregives gennem generationer. Vi har også haft fokus på mutationers indflydelse på gener og proteiner, samt kort arbejdet med evolution. Specifikt har vi været gennem følgende:
- Menneskets kromosomer, herunder opbygning og antal
- Gener og DNA´s struktur
- Den genetiske kode
- Proteinsyntese
- Små mutationer i DNA
- Autosomal 1-gensnedarvning, stamtavler og krydsningsskema
- Dominante, recessive og codominante alleler
- Kønsbunden nedarvning
- Evolution, naturlig og seksuel selektion
Øvelser:
- Isolering af DNA fra Kiwi
- Hvem kan smage PTC?
- Naturlig selektion hos biller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
- Mandens kønsorganer og hormoner samt hormonregulering
- Kvindens kønsorganer og hormoner samt hormonregulering, herunder
menstruationscyklus.
- Forplantning
- Kønssygdomme
Ekperimentelt:
- Test for graviditet og ægløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054847928",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054847928",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65054847928"
}