Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Kristian Breinholt Iversen
|
Hold
|
2024 de deut 2 (1g de 2 deut 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Havaianas (kommunikationsdesign)
Kommunikationsdesign:
Designproblem: Havaianas vil gerne udvide deres ikoniske brandposition i Brasilien til andre lande – herunder Danmark!
Mulighedsrum: Hvordan kan Havaianas nå ud til danske kunder igennem deres visuelle kommunikation?
Forløbet har handlet om kommunikationsdesign, og eleverne har som individuelt projekt skulle lave en plakat der sælger den brasilianske sandal Havaianas til danske kunder. Overordnet skulle de re-brande produktet og målrettet arbejde med en specifik målgruppe - derfor har vi også været forbi branding og storytelling (hvor vi har analyseret fx Nike, Den Gamle Fabrik og diverse isproducenter), og ikke mindst målgrupper (Minerva-modellen). Først i forløbet er de også blevet introduceret til de visuelle virkemidler farve, komposition og typografi med dertilhørende små praktiske og analyserende opgaver.
Indsamling:
- Research af det nuværende Havaianas brand
- Kortlægning af deres målgruppe (manden i midten)
Forstå:
- Moodboards
Udtænke:
- Skitser og konceptudvikling
Udføre:
- Produktion af plakat og kort præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vandet kommer! (arkitektur)
Arkitektur:
Mulighedsrum: Hvordan kan man udvikle studieboliger i København der sikrer et socialt fællesskab og som tager højde for det fortsat stigende havniveau?
Opgavekrav: Eleverne skulle bygge studieboliger på vandet, som lever op til følgende krav: Én studiebolig må maksimum være 30 kvadratmeter, studieboligerne laves som ens moduler, som kan masseproduceres, imellem/omkring/over/under studieboligerne skal der være et lille byrum (eller uderum), som styrker relationerne og fællesskabet blandt beboerne.
Som optakt til designprojektet har vi gennemgået modernismen med særligt fokus på Arne Jacobsen og Le Corbusier.
Eleverne har forholdt sig til det stigende havniveau i København ved at bygge studieboliger, der kan placeres på vandet. Vi har undersøgt eksisterende og kommende projekter der bruger vandet som lokation, og har generelt undersøgt vandet som både leve- og værested for mennesker. Vi har primært arbejdet med projekter af BIG, men eleverne er også blevet introduceret til Jan Gehl, og hans tanker om byrum, grundet opgavekravet om et relationsskabende uderum.
Læs nedenfor for flere detaljer.
Indsamling:
- TED Talk: ”Floating cities, the LEGO House and other architectural forms of the future”
- Analyse af BIG-projektet Urban Rigger med brug af BIG's 10 Gifts fra udstillingen på DAC https://dac.dk/en/exhibitions/formgiving-big/
- Læsning af artikler om stigende vand i KBH
- Desktop research om studieboliger og små boliger generelt, samt hvordan folk bruger vandet som et bo- og værested rundt omkring i verden (heriblandt i Vietnam og Holland).
- "Livet mellem husene" med Jan Gehl, samt afsnittet "Da vandet vandt i Oslo" af serien "Byernes mester" også med Jan Gehl.
Forstå:
- Målgruppeundersøgelse
- Moodboard
- Forståelse af alternativt formsprog og tekniske tegninger igennem øvelser med inspiration fra frugter/grøntsager.
Udtænke:
- Idégenereringsøvelse med små prototyper i papir.
- Skitser og konceptudvikling
Udføre:
- Modelbygning i skala
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt Husumparken (produktdesign)
Produktdesign:
Designbrief: Der skal laves et produktdesign til Husumparken. Temaet er ”det gode liv og fællesskaber”.
Mulighedsrum: Eleverne har selv defineret deres mulighedsrum baseret på casen præsenteret af lokaludvalget og deres egne observationer.
Som optakt til designprojektet har vi gennemgået Nanna Ditzel og Verner Pantons tilgang til produktdesigns, herunder hvordan deres møbler skaber fællesskaber og bryder med den traditionelle forståelse af rum og funktion. Endvidere har eleverne arbejdet med postmodernismen, med særligt fokus på italienske tendenser (fx Memphis). Endeligt har vi også set "PH Lys" af Ole Roos.
Projektet har været et samarbejde med Lokaludvalget Brønshøj-Husum, Teknik- og Miljøforvaltningen og DTU, og der har været fokus på temaerne "det gode liv og fællesskaber" og "inkluderende design" med Husumparken som lokation. Eleverne har arbejdet med virkelige problemstillinger, da netop Husumparken er et sted hvor lokaludvalget ønsker mere fokus på bl.a. fællesskab, inklusion og tryghed blandt nabolagets mangfoldige beboere.
Vi har undervejs haft besøg af Ingrid Haug fra DTU Skylab og bachelorstuderende, som har introduceret eleverne for inkluderende design (Technology Leaving No One Behind).
Endeligt har eleverne, på et lokaludvalgsmøde, præsenteret deres projekter for Lokaludvalget og Helle Tornvig Elvensø fra Miljø- og Teknikforvaltningen.
Indsamle:
- Præsentation af casen i Husumparken ved formanden for Lokaludvalget, Christoffer Rosenkrands, og lokaludvalgsmedlem, Alina Protsyk.
- Helle Tornvig Elvensø fortalte om Teknik- og miljøforvaltningens arbejde med forandringsplanen
- Præsentation af Katrine Mia Brice og Signe Tubæk Hansen fra DTU vedr. deres BA-arbejde med Inkluderende Designtænkning/Leaving No One Behind
- Danmarks næste klassiker - sæson 6, episode 1 (eksempel på et stedsspecifikt produktdesign)
- Observation af Husumparken
Forstå:
- Udvikling af mulighedsrum
- Moodboard
Udtænke:
- Idéku og idékvalificering
- Rapid prototyping
- Skitser og konceptudvikling
- Idégenereringsøvelse og introduktion til "Technology Leaving No One Behind" hos innovationskonsulent Ingrid Haug fra DTU Skylab.
Udføre:
- Modelbygning i skala
- Præsentation for hele lokaludvalget, samt Helle Tornvig Elvensø fra Miljø- og Teknikforvaltningen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65060179454",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65060179454",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65060179454"
}