Holdet 2024 fy/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Adnan Silajdzic
Hold 2024 fy/h (1h fy, 1h fy øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølgelære
Titel 3 Den nære astronomi
Titel 4 Astronomi
Titel 5 Radioaktivitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

**Energi**

- Grundlæggende begreber om energi
- Effekt og nyttevirkning
- Mekanisk energi (omsætning mellem potentiel og kinetisk energi)
- Varmenergi (omsætning mellem elektrisk og termisk energi)
- Faseovergange

**Materiale**

Basis Fysik C, Kapitel 5, side 59 - 65
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 66 - 67
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 71 - 76
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 87 - 104.
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 107 - 114
Basis Fysik C, Kapitel 11, side 117 - 119

**Links**
https://www.youtube.com/watch?v=EooYE5iZ9Jc
https://www.youtube.com/watch?v=9oxNUtJ9TmY&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=9oxNUtJ9TmY&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=itRrv1DjnSQ&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=daSp8bknNIA
https://www.youtube.com/watch?v=R8UjIebmrHA
https://www.youtube.com/watch?v=ei-VW5rje2Q
https://www.youtube.com/watch?v=2WnX02yJMsM

**Læringsmål**

**Energi og energiformer**

- Kunne beskrive begrebet energi og princippet om energibevarelse.
- Kende eksempler på forskellige former for energi (fx kinetisk, potentiel, termisk, kemisk, elektrisk).
- Kunne forklare energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
- Kunne beskrive mekanisk energi og omsætningen mellem kinetisk og potentiel energi.

**Energi og samfund**
- Få indsigt i verdens energiforbrug siden industrialiseringen.
- Forstå problemerne forbundet med anvendelsen af fossile brændsler.
- Forstå menneskets påvirkning af klimaet gennem energiforbrug.
- Kende til fremtidens bæredygtige energisystemer og alternativer til fossile brændsler.
- Reflektere over, hvad vi selv kan gøre for at reducere energiforbrug og klimaaftryk.
- Forstå den globale udfordring i forhold til energi og klima.

**Varme og tilstandsformer**
- Forstå begrebet varmeenergi og vands forskellige tilstandsformer.
- Kende til opvarmning og afkøling af vand, herunder specifik varmekapacitet.
- Kende temperaturskalaen Kelvin og dens anvendelse i fysik.
- Kende til varmetransport: varmeledning, konvektion og varmestråling.
- Forstå faseovergange og kunne aflæse og forklare et fasediagram for vand.

**Forsøg**

Forsøg 1 - Nyttevirkningen af en elkedel
Forsøg 2 - Hoppende bold
Forsøg 3 - Varmefylden af vand
Forsøg 4 - Smeltevarmen af is
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølgelære

**Bølgelære**

- Bølgeegenskaber
- Lyd
- Stående bølger på en streng
- Stående bølger i et rør
- Lys og det elektromagnetiske spektrum
- Det optiske gitter
- Atomets historie
- Atomers fingeraftryk

**Materiale**

Basis Fysik C, Kapitel 13, side 175 - 181
Basis Fysik C, Kapitel 14, side 191 - 193
Basis Fysik C, Kapitel 14, side 199 - 206
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 209 - 217
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 218 - 219
Uddrag fra "Atomets historie" af Kirsten Brink Lund og Marianne Svenningsen (side 39 - 47).
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 221 - 230.

**Links**

https://www.youtube.com/watch?v=Pzb9xOeSdqM
https://www.youtube.com/watch?v=s9wZkP64rAc
https://www.youtube.com/watch?v=24yESm63tSY&t=168s
https://www.youtube.com/watch?v=0Rfushlee0U
https://www.youtube.com/watch?v=UOKGtENyA2Q
https://www.youtube.com/watch?v=xzQO5M1rjfg
https://www.youtube.com/watch?v=PYNSopwd1l4

**Simulationer**

https://phet.colorado.edu/sims/html/wave-interference/latest/wave-interference_all.html?locale=da
https://www.geogebra.org/m/scpvvhku
https://www.geogebra.org/m/ajcgbgzh

**Læringsmål**

**Bølger og lyd**
- Forstå grundlæggende bølgeegenskaber som bølgelængde, frekvens og amplitude.  
- Forstå hvordan lyd kan beskrives ved hjælp af bølgebegreber.  
- Kende til lydens udbredelse og lydens hastighed i forskellige medier.  
- Forstå begreberne stående bølger og resonans.  
- Forstå dannelsen af stående bølger på en streng og i et resonansrør.

**Lys og elektromagnetiske bølger**
- Kende til det elektromagnetiske spektrum og dets forskellige områder.  
- Forstå hvordan lys kan beskrives som bølger.  
- Kende til gitterligningen og hvordan den anvendes til at analysere lysspektrer.

**Atomfysik**
- Kende til atomets historie og udviklingen af atommodeller.  
- Forstå hvordan atomer afgiver karakteristiske spektrallinjer (”atomers fingeraftryk”).  
- Kende til Bohrs atommodel og dens betydning for forståelsen af atomspektre.


**Forsøg**

- Bestemmelse af lydens fart (Virtuelt forsøg)
- Stående bølger på en streng (Elevforsøg)
- Det optiske gitter (Virtuelt forsøg)
- Det optiske gitter (Elevforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den nære astronomi

**Den nære astronomi**

Gruppearbejde og fremlæggelser.

**Materiale**

Vejen til Fysik C, side 16 - 20.
Vejen til Fysik C, side 21 - 25.

**Læringsmål**

**Jordens bevægelser og årstider**
- Eleven kan forklare, hvordan dag og nat opstår ud fra Jordens rotation om sin akse.
- Eleven kan beskrive Jordens hældning og bevægelse i ekliptika og dens betydning for årstidernes opståen.
- Eleven kan forklare begreberne vintersolhverv, sommersolhverv, forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn.
- Eleven kan identificere og forklare betydningen af den nordlige og sydlige vendekreds samt zenith.
- Eleven kan redegøre for midnatssol og mørketid og forklare fænomenerne i relation til de polare områder.

**Månen og formørkelser**
- Eleven kan beskrive Månens bevægelse omkring Jorden og hvordan Månens faser opstår.
- Eleven kan forklare, hvad en solformørkelse er, og hvorfor den ikke forekommer hver måned.
- Eleven kan forklare, hvad en måneformørkelse er, og hvorfor den ikke forekommer hver måned.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Astronomi

**Astronomi**

Gruppearbejde og fremlæggelser

Emne 1: Planeternes bevægelse
Emne 2: Universets udvidelse
Emne 3: Undersøgelse af Universet  

**Materiale**

Basis Fysik C, side 241 - 245.
Basis Fysik C, side 293 - 303.
Basis Fysik C, side 282 - 286

**Læringsmål**

**Observation og verdensbilleder**
- Eleven kan identificere og forklare observerbare periodiske fænomener på himlen (f.eks. stjerners bevægelser, planeternes baner).
- Eleven kan forklare forskellen mellem det geocentriske og det heliocentriske verdensbillede og beskrive historien bag overgangen mellem dem.

**Afstand og målemetoder**
- Eleven kan forklare parallakse-effekten og anvende denne metode til at bestemme afstande til nærliggende stjerner.
- Eleven kan redegøre for forskellige metoder til afstandsbestemmelse i rummet, herunder brugen af enheden astronomisk enhed (AE) og parallakse.

**Keplers love**
- Eleven kan beskrive og forklare Keplers tre love for planetbevægelser, herunder deres betydning for forståelsen af himmellegemers baner.

**Lys og kosmologi**
- Eleven kender til definitionen af lysets hastighed og dens betydning i astronomiske beregninger.
- Eleven kan forklare Hubbles lov og dens betydning for vores forståelse af Universets udvidelse.
- Eleven kan forklare rosinbollemodellen som en analogi for Universets udvidelse.
- Eleven kan redegøre for begreberne rødforskydning og blåforskydning, og forklare hvordan disse fænomener bruges til at analysere stjerners og galaksers bevægelse i forhold til Jorden.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Radioaktivitet

**Radioaktivitet**

- Atomets kerne
- Radioaktivitets og henfaldstyper
- Henfaldsloven

**Materiale**
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 151 - 155
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 156 - 162
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 163 - 172

**Læringsmål**

**Atomkernen og dens opbygning**
- Eleven kan beskrive atomkernen og dens bestanddele, herunder protoner og neutroner.
- Eleven kan forklare, hvad isotoper er, og hvordan de adskiller sig fra hinanden.

**Kernekort og henfaldstyper**
- Eleven kan anvende et kernekort (f.eks. www.kernekort.dk) til at identificere forskellige isotoper og deres stabilitet.
- Eleven kan forklare de tre radioaktive henfaldstyper: alfa-, beta- og gammastråling.
- Eleven kan opstille og analysere henfaldsskemaer for radioaktive processer.
- Eleven kan anvende kernekortet til at følge og forudsige henfaldsrækker.

**Henfaldsloven og aktivitet**
- Eleven kan forklare begreberne radioaktiv aktivitet og halveringstid.
- Eleven kan anvende henfaldsloven til at beregne aktivitet og antal kerner over tid.
- Eleven kan forklare og anvende sammenhængen mellem halveringstid og henfaldskonstant for et givet isotop.

**Forsøg**
Måling af halveringstiden for Ba-137.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer