Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Adnan Silajdzic
|
Hold
|
2024 fy/h (1h fy, 1h fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
**Energi**
- Grundlæggende begreber om energi
- Effekt og nyttevirkning
- Mekanisk energi (omsætning mellem potentiel og kinetisk energi)
- Varmenergi (omsætning mellem elektrisk og termisk energi)
- Faseovergange
**Materiale**
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 59 - 65
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 66 - 67
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 71 - 76
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 87 - 104.
Basis Fysik C, Kapitel 5, side 107 - 114
Basis Fysik C, Kapitel 11, side 117 - 119
**Links**
https://www.youtube.com/watch?v=EooYE5iZ9Jc
https://www.youtube.com/watch?v=9oxNUtJ9TmY&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=9oxNUtJ9TmY&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=itRrv1DjnSQ&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=daSp8bknNIA
https://www.youtube.com/watch?v=R8UjIebmrHA
https://www.youtube.com/watch?v=ei-VW5rje2Q
https://www.youtube.com/watch?v=2WnX02yJMsM
**Læringsmål**
**Energi og energiformer**
- Kunne beskrive begrebet energi og princippet om energibevarelse.
- Kende eksempler på forskellige former for energi (fx kinetisk, potentiel, termisk, kemisk, elektrisk).
- Kunne forklare energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
- Kunne beskrive mekanisk energi og omsætningen mellem kinetisk og potentiel energi.
**Energi og samfund**
- Få indsigt i verdens energiforbrug siden industrialiseringen.
- Forstå problemerne forbundet med anvendelsen af fossile brændsler.
- Forstå menneskets påvirkning af klimaet gennem energiforbrug.
- Kende til fremtidens bæredygtige energisystemer og alternativer til fossile brændsler.
- Reflektere over, hvad vi selv kan gøre for at reducere energiforbrug og klimaaftryk.
- Forstå den globale udfordring i forhold til energi og klima.
**Varme og tilstandsformer**
- Forstå begrebet varmeenergi og vands forskellige tilstandsformer.
- Kende til opvarmning og afkøling af vand, herunder specifik varmekapacitet.
- Kende temperaturskalaen Kelvin og dens anvendelse i fysik.
- Kende til varmetransport: varmeledning, konvektion og varmestråling.
- Forstå faseovergange og kunne aflæse og forklare et fasediagram for vand.
**Forsøg**
Forsøg 1 - Nyttevirkningen af en elkedel
Forsøg 2 - Hoppende bold
Forsøg 3 - Varmefylden af vand
Forsøg 4 - Smeltevarmen af is
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølgelære
**Bølgelære**
- Bølgeegenskaber
- Lyd
- Stående bølger på en streng
- Stående bølger i et rør
- Lys og det elektromagnetiske spektrum
- Det optiske gitter
- Atomets historie
- Atomers fingeraftryk
**Materiale**
Basis Fysik C, Kapitel 13, side 175 - 181
Basis Fysik C, Kapitel 14, side 191 - 193
Basis Fysik C, Kapitel 14, side 199 - 206
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 209 - 217
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 218 - 219
Uddrag fra "Atomets historie" af Kirsten Brink Lund og Marianne Svenningsen (side 39 - 47).
Basis Fysik C, Kapitel 15, side 221 - 230.
**Links**
https://www.youtube.com/watch?v=Pzb9xOeSdqM
https://www.youtube.com/watch?v=s9wZkP64rAc
https://www.youtube.com/watch?v=24yESm63tSY&t=168s
https://www.youtube.com/watch?v=0Rfushlee0U
https://www.youtube.com/watch?v=UOKGtENyA2Q
https://www.youtube.com/watch?v=xzQO5M1rjfg
https://www.youtube.com/watch?v=PYNSopwd1l4
**Simulationer**
https://phet.colorado.edu/sims/html/wave-interference/latest/wave-interference_all.html?locale=da
https://www.geogebra.org/m/scpvvhku
https://www.geogebra.org/m/ajcgbgzh
**Læringsmål**
**Bølger og lyd**
- Forstå grundlæggende bølgeegenskaber som bølgelængde, frekvens og amplitude.
- Forstå hvordan lyd kan beskrives ved hjælp af bølgebegreber.
- Kende til lydens udbredelse og lydens hastighed i forskellige medier.
- Forstå begreberne stående bølger og resonans.
- Forstå dannelsen af stående bølger på en streng og i et resonansrør.
**Lys og elektromagnetiske bølger**
- Kende til det elektromagnetiske spektrum og dets forskellige områder.
- Forstå hvordan lys kan beskrives som bølger.
- Kende til gitterligningen og hvordan den anvendes til at analysere lysspektrer.
**Atomfysik**
- Kende til atomets historie og udviklingen af atommodeller.
- Forstå hvordan atomer afgiver karakteristiske spektrallinjer (”atomers fingeraftryk”).
- Kende til Bohrs atommodel og dens betydning for forståelsen af atomspektre.
**Forsøg**
- Bestemmelse af lydens fart (Virtuelt forsøg)
- Stående bølger på en streng (Elevforsøg)
- Det optiske gitter (Virtuelt forsøg)
- Det optiske gitter (Elevforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den nære astronomi
**Den nære astronomi**
Gruppearbejde og fremlæggelser.
**Materiale**
Vejen til Fysik C, side 16 - 20.
Vejen til Fysik C, side 21 - 25.
**Læringsmål**
**Jordens bevægelser og årstider**
- Eleven kan forklare, hvordan dag og nat opstår ud fra Jordens rotation om sin akse.
- Eleven kan beskrive Jordens hældning og bevægelse i ekliptika og dens betydning for årstidernes opståen.
- Eleven kan forklare begreberne vintersolhverv, sommersolhverv, forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn.
- Eleven kan identificere og forklare betydningen af den nordlige og sydlige vendekreds samt zenith.
- Eleven kan redegøre for midnatssol og mørketid og forklare fænomenerne i relation til de polare områder.
**Månen og formørkelser**
- Eleven kan beskrive Månens bevægelse omkring Jorden og hvordan Månens faser opstår.
- Eleven kan forklare, hvad en solformørkelse er, og hvorfor den ikke forekommer hver måned.
- Eleven kan forklare, hvad en måneformørkelse er, og hvorfor den ikke forekommer hver måned.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi
**Astronomi**
Gruppearbejde og fremlæggelser
Emne 1: Planeternes bevægelse
Emne 2: Universets udvidelse
Emne 3: Undersøgelse af Universet
**Materiale**
Basis Fysik C, side 241 - 245.
Basis Fysik C, side 293 - 303.
Basis Fysik C, side 282 - 286
**Læringsmål**
**Observation og verdensbilleder**
- Eleven kan identificere og forklare observerbare periodiske fænomener på himlen (f.eks. stjerners bevægelser, planeternes baner).
- Eleven kan forklare forskellen mellem det geocentriske og det heliocentriske verdensbillede og beskrive historien bag overgangen mellem dem.
**Afstand og målemetoder**
- Eleven kan forklare parallakse-effekten og anvende denne metode til at bestemme afstande til nærliggende stjerner.
- Eleven kan redegøre for forskellige metoder til afstandsbestemmelse i rummet, herunder brugen af enheden astronomisk enhed (AE) og parallakse.
**Keplers love**
- Eleven kan beskrive og forklare Keplers tre love for planetbevægelser, herunder deres betydning for forståelsen af himmellegemers baner.
**Lys og kosmologi**
- Eleven kender til definitionen af lysets hastighed og dens betydning i astronomiske beregninger.
- Eleven kan forklare Hubbles lov og dens betydning for vores forståelse af Universets udvidelse.
- Eleven kan forklare rosinbollemodellen som en analogi for Universets udvidelse.
- Eleven kan redegøre for begreberne rødforskydning og blåforskydning, og forklare hvordan disse fænomener bruges til at analysere stjerners og galaksers bevægelse i forhold til Jorden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Radioaktivitet
**Radioaktivitet**
- Atomets kerne
- Radioaktivitets og henfaldstyper
- Henfaldsloven
**Materiale**
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 151 - 155
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 156 - 162
Basis Fysik C, Kapitel 12, side 163 - 172
**Læringsmål**
**Atomkernen og dens opbygning**
- Eleven kan beskrive atomkernen og dens bestanddele, herunder protoner og neutroner.
- Eleven kan forklare, hvad isotoper er, og hvordan de adskiller sig fra hinanden.
**Kernekort og henfaldstyper**
- Eleven kan anvende et kernekort (f.eks. www.kernekort.dk) til at identificere forskellige isotoper og deres stabilitet.
- Eleven kan forklare de tre radioaktive henfaldstyper: alfa-, beta- og gammastråling.
- Eleven kan opstille og analysere henfaldsskemaer for radioaktive processer.
- Eleven kan anvende kernekortet til at følge og forudsige henfaldsrækker.
**Henfaldsloven og aktivitet**
- Eleven kan forklare begreberne radioaktiv aktivitet og halveringstid.
- Eleven kan anvende henfaldsloven til at beregne aktivitet og antal kerner over tid.
- Eleven kan forklare og anvende sammenhængen mellem halveringstid og henfaldskonstant for et givet isotop.
**Forsøg**
Måling af halveringstiden for Ba-137.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065574945",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065574945",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065574945"
}