Holdet 2024 me ahw 3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Stefan Røttinge Sørensen
Hold 2024 me ahw 3 (1g me ahw 3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Terminologi
Titel 2 Dystopiske universer i nyere amerikanske serier
Titel 3 Fortællinger om musik
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Terminologi

Forløbet beskæftiger sig med faget terminologi, indenfor filmiske virkemidler og dramaturgi. Forløbet blander teori, med eksempler fra filmen "Underverden", med praktiske øvelser over de forskellige begreber.

Litteratur: Levende billeder - filmiske virkemidler, Fokus - dramaturgi
Film: "Underverden"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dystopiske universer i nyere amerikanske serier

Forløbet beskæftiger sig tematisk med dystopiske elementer i nyere amerikanske serier. Derudover arbejdes der med hvilke genrer som serierne har elementer af og seriedramaturgi. Forløbet afsluttes med en praktisk øvelse hvor eleverne selv laver nogle scener i en dystopisk univers.

Serier: The Last of Us, Black Mirror (White Christmas, Nosedive), The Handmaids Tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fortællinger om musik

Forløbet beskæftiger sig med musikdokumentarer som dokumentarisk genre. Der tages udgangspunkt i formerne autoritativ og observerende dokumentar, samt autenticitetsmarkører og bølgemodellen, samt seriedramaturgi som dramaturgisk ramme.

Film: 7 years of Lukas Graham, Musikrevolutionen (afsnit 1&2)
Litteratur: DOX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

I forløbet har eleverne udviklet deres ideer, lavet synopsis og storyboards. Derefter på produktion med efterfølgende redigering på Nørre G. Til sidst har eleverne set hinandens produktioner og evalueret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer