Holdet 2024 mu dut 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Johan Christian Damsgaard
Hold 2024 mu dut 2 (1g mu dut 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basal rytmelære, groove + sammenspil 1
Titel 2 Julekoncert
Titel 3 Melodianalyse + sammenspil 2
Titel 4 Basal formanalyse
Titel 5 Klassisk musikhistorie - TURBO
Titel 6 Soul (særligt studeret emne) + eksamensnummer
Titel 7 Instrumenter og programmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basal rytmelære, groove + sammenspil 1

Teori:

1. Eleverne blev introduceret til basal rytmelære, herunder begreberne:

Nodeværdi
Taktposition
Taktart

Eleverne trænedes i at aflæse rytmer, gengive rytmer og selv skrive simple rytmer ned.

2. Eleverne blev trænet i grooveanalyse:
Vi analyserede en række forskellige grooves med intentionen om at kunne genkende bestemte rytmiske mønstre og overveje, hvilken effekt de havde i deres kombination med hinanden.

Begreber i denne del af forløbet:

Groove
Beatmarkering
Hovedbeat
Underdelinger (8.-dels-/16.-dels-)
Afterbeat
Lift
Bindebue
Punktering
Clavesrytme (8.dels-/ 16.-dels-)
Offbeat (8.dels-/16.dels-)

Praktisk musik:
Vi indstuderede Green Days "Boulevard of Broken Dreams", som introforløb til kor og sammenspil.
Eleverne introduceredes for basal sangteknik og stemmeopvarmning.
Vi indstuderede sangen med to-stemmigt omkvæd.

Instrumentalt blev eleverne introduceret til grundlæggende bas-, klaver- og trommeteknik

Den praktiske del af forløbet endte med, at eleverne i de grupper, de havde indstuderet instrumenterne i, optrådte for resten af holdet, der sang kor til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Julekoncert

Vi indstuderede en 3-stemmig udgave af Taylor Swifts "Ours" sammen med alle de andre 1.g-musikelever, og optrådte med sangen til skolens julekoncert.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Melodianalyse + sammenspil 2

I den teoretiske del af forløbet introduceredes eleverne til melodianalyse af simple sange.
Vi arbejdede med følgende begreber:

Toptone
Bundtone
Sekvensering
Frase
Periode
Melodisk / rytmisk motiv
Tonegentagelse
Opadgående bevægelse
Nedadgående bevægelse
Buebevægelse
Trinvis bevægelse
Springende bevægelse
Interval
Prim
Sekund
Terts
Kvart
Kvint
Sekst
Septim
Oktav

Vi analyserede først følgende sange i fællesskab (og sang dem for at fornemme den melodiske udvikling):

Dejlig er den himmel blå
Den lille frække Frederik
Smile (Chaplin)
Kender I den om Rudolf
Tot (af Schönberg - skrækeksempel)

Herefter lærte vi melodien til
Billie Eilish: All the Good Girls Go to Hell (én-stemmigt)
Bo Kaspers Orkester: Undantag (to-stemmigt).

Disse to sange lærte vi at spille i to grupper. Endemålet var, at grupperne (som i første forløb) skulle agere band, mens resten af klassen sang sangene. Herefter skulle eleverne i deres respektive grupper fremlægge en analyse af melodien i den sang, de havde spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basal formanalyse

Kort forløb, hvor eleverne introduceredes for simple formtyper, som de fremgår af Anders Aares "Rockmusik i tid og rum".

Vi analyserede:
Radiohead: Creep
Taylor Swift: You Need to Calm Down
Nick Cave: Stagger Lee
Joji: Glimpse of Us

Herefter skulle eleverne vælge et nummer, de selv holdt af og fremlægge den musikalske form for hinanden. Endelig blev to af disse numre trukket til plenum-gennemgang, og det var

Red Hot Chili Peppers: Peace and Love
Mark Bernes: Тёмная ночь

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klassisk musikhistorie - TURBO

Kort forløb om den klassiske musikhistorie fra gregorianik til dodekafoni.
Vi lagde ud med at se Anders Koppels "Eventyret om den forunderlige musik".

Herefter gennemgik JC forskellige perioder, hvorefter vi prøvede at analysere på melodi, form og satsteknikker.

Nedslag:
Gregorianik: Kyrie IX
Folkevise: Ebbe Skammelsøn (melodi + drone)

Renæssance: Pierre Passereau: Il est bel et bon (polyfoni)

Wienerklassik: Mozart: Madamina fra Don Juan (opera, karakterkomedie, symmetri, homofoni, melodi med akkompagnement)

Romantik: Robert Schumann: Ich hab' im Traum geweinet (form følger tekstlig idé, akkompagnement kommenterer melodi, patos)

Tidlig modernisme: Arnold Schönberg: Tot (dodekafoni, rækken som kompositionsprincip)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Soul (særligt studeret emne) + eksamensnummer

Forløbet koncentrere sig om det særligt studerede emne samt det eksamensnummer, som de to sammenspilsgrupper skal fremføre til eksamen.
Som optakt hertil valgte eleverne mellem tre emner: musical, soul og 90'ernes popmusik. Derudover repeterede vi begreber fra melodi-analysen.
"I det særligt studerede område vil man altid både beskæftige sig med anvendelse og virkning af de musikalske parametre (musikinterne forhold) og sætte musikken i kontekst (musikeksterne forhold)." (fra vejledning)

SOUL - særligt studeret emne
Vi har arbejdet med:
1) Baggrundslæsning om soulens opståen og soulens rødder (blues, gospel)
2) Sydstatssoul
3) Motown

Numre analyseret i grupper:
- Sydstatssoul:
Wilson Pickett: "Mustang Sally"
- Motown:
The Supremes "Baby Love"
The temptations "My Girl"


MATERIALE - noder og baggrund:

Lydfiler:
Wilson Pickett: "Mustang Sally"     Mustang Sally.mp3
Temptations: "My Girl"                     17 My girl.mp3
The Supremes: "Baby Love"            13 Baby love.mp3

Noder:
Baby Love, The Supremes (1964).pdf
My Girl, The Temptations (1964).pdf
Mustang Sally, Wilson Pickett (1966).pdf

BAGGRUND - uddrag fra Thomas Hammer og Jakob M. Jensen: Soulbogen + Ibogen, Systime:
Soul (en introduktion).docx
BLUES rundgang (12-takters-blues) - se modulet 6/3
Soul (Sydstatssoul og Motown).docx
Soul-skema Jacob Jensen.pdf
Analyseskema (rytmisk musik).docx
Soulbogen (Pickett, Supremes, Temptations).pdf.  

FÆLLESSANG
"Noget om Helte"
Foster the people: "Pumped up Kicks" (vi øvede omkvædet i to stemmer)

UD AF HUSET
"The Last Ship" - musical på Østre Gasværk

SAMMENSPIL i eksamensgrupper:
Sys Bjerre "Malene"
Bill Withers "Just the two of us"

OPTRÆDEN
Kunstnerisk festival 13/5-2025 på Nørre G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Instrumenter og programmusik

INSTRUMENTER - PROGRAMMUSIK og Udstillingsbilleder
Introduktion til instrumentgrupper - slagtøj, træblæsere, strengeinstrumenter, messingblæsere. En gennemgang af instrumenterne i et symfoniorkester og udviklingen i antallet af strygere m.fl. fra Barok til Romantik. Øve musikalske udtryk som dynamik: forte, piano samt anslag, frasering osv. (fx pizzicato og legato).

SÆRLIGT FOKUS på værket "Udstillingsbilleder" af Mussorgsky.

MATERIALE
Eksempler og opgaver om instrumenter
Programmusik - Smetana, Nielsen, Grieg - symfoniork..ppt v/ JN
Quiz og introduktion til Mussorgskys: “Udstillingsbilleder”

SANGE
Evt. Sebastian: "Vårvise"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer