Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Johan Christian Damsgaard
|
Hold
|
2024 mu dut 2 (1g mu dut 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basal rytmelære, groove + sammenspil 1
Teori:
1. Eleverne blev introduceret til basal rytmelære, herunder begreberne:
Nodeværdi
Taktposition
Taktart
Eleverne trænedes i at aflæse rytmer, gengive rytmer og selv skrive simple rytmer ned.
2. Eleverne blev trænet i grooveanalyse:
Vi analyserede en række forskellige grooves med intentionen om at kunne genkende bestemte rytmiske mønstre og overveje, hvilken effekt de havde i deres kombination med hinanden.
Begreber i denne del af forløbet:
Groove
Beatmarkering
Hovedbeat
Underdelinger (8.-dels-/16.-dels-)
Afterbeat
Lift
Bindebue
Punktering
Clavesrytme (8.dels-/ 16.-dels-)
Offbeat (8.dels-/16.dels-)
Praktisk musik:
Vi indstuderede Green Days "Boulevard of Broken Dreams", som introforløb til kor og sammenspil.
Eleverne introduceredes for basal sangteknik og stemmeopvarmning.
Vi indstuderede sangen med to-stemmigt omkvæd.
Instrumentalt blev eleverne introduceret til grundlæggende bas-, klaver- og trommeteknik
Den praktiske del af forløbet endte med, at eleverne i de grupper, de havde indstuderet instrumenterne i, optrådte for resten af holdet, der sang kor til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Julekoncert
Vi indstuderede en 3-stemmig udgave af Taylor Swifts "Ours" sammen med alle de andre 1.g-musikelever, og optrådte med sangen til skolens julekoncert.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Melodianalyse + sammenspil 2
I den teoretiske del af forløbet introduceredes eleverne til melodianalyse af simple sange.
Vi arbejdede med følgende begreber:
Toptone
Bundtone
Sekvensering
Frase
Periode
Melodisk / rytmisk motiv
Tonegentagelse
Opadgående bevægelse
Nedadgående bevægelse
Buebevægelse
Trinvis bevægelse
Springende bevægelse
Interval
Prim
Sekund
Terts
Kvart
Kvint
Sekst
Septim
Oktav
Vi analyserede først følgende sange i fællesskab (og sang dem for at fornemme den melodiske udvikling):
Dejlig er den himmel blå
Den lille frække Frederik
Smile (Chaplin)
Kender I den om Rudolf
Tot (af Schönberg - skrækeksempel)
Herefter lærte vi melodien til
Billie Eilish: All the Good Girls Go to Hell (én-stemmigt)
Bo Kaspers Orkester: Undantag (to-stemmigt).
Disse to sange lærte vi at spille i to grupper. Endemålet var, at grupperne (som i første forløb) skulle agere band, mens resten af klassen sang sangene. Herefter skulle eleverne i deres respektive grupper fremlægge en analyse af melodien i den sang, de havde spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basal formanalyse
Kort forløb, hvor eleverne introduceredes for simple formtyper, som de fremgår af Anders Aares "Rockmusik i tid og rum".
Vi analyserede:
Radiohead: Creep
Taylor Swift: You Need to Calm Down
Nick Cave: Stagger Lee
Joji: Glimpse of Us
Herefter skulle eleverne vælge et nummer, de selv holdt af og fremlægge den musikalske form for hinanden. Endelig blev to af disse numre trukket til plenum-gennemgang, og det var
Red Hot Chili Peppers: Peace and Love
Mark Bernes: Тёмная ночь
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klassisk musikhistorie - TURBO
Kort forløb om den klassiske musikhistorie fra gregorianik til dodekafoni.
Vi lagde ud med at se Anders Koppels "Eventyret om den forunderlige musik".
Herefter gennemgik JC forskellige perioder, hvorefter vi prøvede at analysere på melodi, form og satsteknikker.
Nedslag:
Gregorianik: Kyrie IX
Folkevise: Ebbe Skammelsøn (melodi + drone)
Renæssance: Pierre Passereau: Il est bel et bon (polyfoni)
Wienerklassik: Mozart: Madamina fra Don Juan (opera, karakterkomedie, symmetri, homofoni, melodi med akkompagnement)
Romantik: Robert Schumann: Ich hab' im Traum geweinet (form følger tekstlig idé, akkompagnement kommenterer melodi, patos)
Tidlig modernisme: Arnold Schönberg: Tot (dodekafoni, rækken som kompositionsprincip)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Soul (særligt studeret emne) + eksamensnummer
Forløbet koncentrere sig om det særligt studerede emne samt det eksamensnummer, som de to sammenspilsgrupper skal fremføre til eksamen.
Som optakt hertil valgte eleverne mellem tre emner: musical, soul og 90'ernes popmusik. Derudover repeterede vi begreber fra melodi-analysen.
"I det særligt studerede område vil man altid både beskæftige sig med anvendelse og virkning af de musikalske parametre (musikinterne forhold) og sætte musikken i kontekst (musikeksterne forhold)." (fra vejledning)
SOUL - særligt studeret emne
Vi har arbejdet med:
1) Baggrundslæsning om soulens opståen og soulens rødder (blues, gospel)
2) Sydstatssoul
3) Motown
Numre analyseret i grupper:
- Sydstatssoul:
Wilson Pickett: "Mustang Sally"
- Motown:
The Supremes "Baby Love"
The temptations "My Girl"
MATERIALE - noder og baggrund:
Lydfiler:
Wilson Pickett: "Mustang Sally" Mustang Sally.mp3
Temptations: "My Girl" 17 My girl.mp3
The Supremes: "Baby Love" 13 Baby love.mp3
Noder:
Baby Love, The Supremes (1964).pdf
My Girl, The Temptations (1964).pdf
Mustang Sally, Wilson Pickett (1966).pdf
BAGGRUND - uddrag fra Thomas Hammer og Jakob M. Jensen: Soulbogen + Ibogen, Systime:
Soul (en introduktion).docx
BLUES rundgang (12-takters-blues) - se modulet 6/3
Soul (Sydstatssoul og Motown).docx
Soul-skema Jacob Jensen.pdf
Analyseskema (rytmisk musik).docx
Soulbogen (Pickett, Supremes, Temptations).pdf.
FÆLLESSANG
"Noget om Helte"
Foster the people: "Pumped up Kicks" (vi øvede omkvædet i to stemmer)
UD AF HUSET
"The Last Ship" - musical på Østre Gasværk
SAMMENSPIL i eksamensgrupper:
Sys Bjerre "Malene"
Bill Withers "Just the two of us"
OPTRÆDEN
Kunstnerisk festival 13/5-2025 på Nørre G
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Musical på Østre Gasværk
-
HUSK at tage hjemmefra i god tid:
-
Prøven i musik består af to dele
-
Særligt studeret område
-
02 Oh, Mary Don%27t you weep.mp3
-
Lektie: Læs denne introduktion til 1960'ernes soul:
-
06 Mama. He treats your daughter mean.mp3
-
Lektie: læs og lyt (uddybes i modulet)
-
Soul-skema Jacob Jensen.pdf
-
Læs dette dokument og prøv at hæfte dig ved musikkens kendetegn - hvad er forskellen på Sydstatssoul og Motown?
-
Sammenspilsgrupper herunder - tænk over, hvad I gerne vil spille. Genre / sang.
-
Analyseskema (rytmisk musik).docx
-
Baby Love, The Supremes (1964).pdf
-
My Girl, The Temptations (1964).pdf
-
Mustang Sally, Wilson Pickett (1966).pdf
-
Soulbogen (Pickett, Supremes, Temptations).pdf
-
Lektie - løb de generelle karakteristika igennem og lyt til sangene:
-
Begge grupper skal vide, hvilket nummer de spiller.Skriv til JN, hvis I vil have hjælp til at finde akkorder / noder / definere roller / lave en blæserstemme osv.
-
Skriv kunstnerisk festival tirsdag den 13. maj i din private kalender (husk at aflyse diverse fritidsaktiviteter)
-
Begrebsbattle 7, 1gmu dut.docx
-
Malene - Sys Bjerre.pdf
-
Lyt til denne version, når I laver analyse:
-
VIGTIGT lyt flere gange:
-
Soul (Sydstatssoul og Motown).docx
-
Læs spørgsmålene til jeres analysenummer herunder - har I svaret på alle spørgsmål? (ellers få det gjort i modulet)
-
Invitation til forældre, kunstnerisk festival 25_2.pptx
-
Analyse af rytmisk musik – et forslag til fremgangsmåde i PPT:
-
"Mustang Sally"-gruppen
-
Obs!Der skal være styr på begreberne til både form-, melodi- og groove-anlyse samt soul-emnet.
-
Husk at dele jeres PPT med holdet på Lectio under dokumenter.
-
Øv din egen rolle til jeres nummer - DET ER LEKTIEN!
-
Husk at dele jeres PPT med holdet på Lectio under dokumenter!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Instrumenter og programmusik
INSTRUMENTER - PROGRAMMUSIK og Udstillingsbilleder
Introduktion til instrumentgrupper - slagtøj, træblæsere, strengeinstrumenter, messingblæsere. En gennemgang af instrumenterne i et symfoniorkester og udviklingen i antallet af strygere m.fl. fra Barok til Romantik. Øve musikalske udtryk som dynamik: forte, piano samt anslag, frasering osv. (fx pizzicato og legato).
SÆRLIGT FOKUS på værket "Udstillingsbilleder" af Mussorgsky.
MATERIALE
Eksempler og opgaver om instrumenter
Programmusik - Smetana, Nielsen, Grieg - symfoniork..ppt v/ JN
Quiz og introduktion til Mussorgskys: “Udstillingsbilleder”
SANGE
Evt. Sebastian: "Vårvise"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342177490",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342177490",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342177490"
}