Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Gitte Harder Sørensen
|
Hold
|
2024 bk ahwz 3 (1g bk ahwz 3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portrætkunst og kunstneriske strategier
I dette forløb er der fokus på portrætkunsten; at kunne skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier og at kunne arbejde praktisk ud fra udvalgte strategier.
Desuden inddrages basal teori om farvekontraster, komposition, lys og rum.
Der er fokus på realistiske, ekspressive og idébaserede portrætter, og der arbejdes med terminologien omkring portrætter; helfigur, hovedportræt, profil, en face, trekvartprofil.
Desuden periodenedslag i Renæssance og Barok med fokus på:
- Wölfflins begrebspar
- Introduktion til Vanitas og Memento Mori
- Stilleben-genren
Praktiske værker:
- Mimetisk/realistisk portrættegning m. blyant efter gridsystem
- Ittens farvecirkel i akryl
- 2 ansigter med farvekontraster i akryl
- Ekspressivt portrætfoto m. digital bearbejdning, hvor udtryk, følelse og stemning er i centrum i både form og indhold. Skabes via AI genereret portræt
- Ekspressivt portræt i oliekridt på papir (fokus på farvekontraster)
- Kompositionsfigurer m. sorte kvadrater på papir
- Blyantstegning med clairobscur skyggelægning (fokus på lys)
- Foto med stilleben-selvportræt m. vanitas (fokus på komposition og lys)
- Linoleumsnit af stilleben (fokus på linjer og lys)
- Modsat betoning af det lineære og det maleriske med pastelkridt på sort karton
- Idébaseret foto med fokus på lys, farve og komposition a la Trine Søndergaard
- Digitalt kubistisk inspireret selvportræt med simultanperspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Samtidskunst: Streetart og performance
Forløbet har fokus på samtidskunstens genrer; street art og performance.
Først arbejdes der teoretisk, kunsthistorisk og praktisk med 2 forskellige street art genrer; tag og stencil.
Herefter har holdet deltaget i performancen "The Relation Ship" af kunstnerduoen Concidered To Be Allies. Performancen blev udstillet på udstillingsstedet Sydhavn Station i marts-april 2025.
Praktiske værker:
- Graffiti-alfabet og tag
- Stencil
- Fotos fra performancen The Relation Ship
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Forløbet indledes af en hel dags arkitekturworkshop, afholdt af den Skandinaviske Designhøjskole. Her arbejdede eleverne med at designe en ældrebolig med grundplan i målestok 1:50, model og fremlæggelse m. respons fra studerende fra Århus Arkitektskole.
Efterfølgende er der tilknyttet nedslag i arkitekturhistorien med fokus på hhv. historicismens og modernismens formsprog
Praktiske værker:
- To grundplanstegninger af eget værelse i målestok 1:50 - én efter hovedet - én efter præcise mål
- Skitser til ældrebolig
- Endelig grundplan over ældrebolig i målestok 1:50
- Papmodel af ældrebolig
- Facade til ældrebolig i historicistisk stil
- Facade til ældrebolig i modernistisk stil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppen i kunsten
I dette forløb arbejdes der både praktisk og teoretisk med kroppen i kunsten før modernismen, i modernismen samt i senmodernismen/samtidskunsten.
Der arbejdes med gengivelsesstrategier, og der er fokus på, hvordan kroppen bruges og skildres i kunsten i de tre perioder igennem særligt skulpturer.
Derudover arbejdes der med formal- og betydningsanalysens begreber om skulptur.
Forløbet indledes af 2 timers croquistegning med både kvindelig og mandlig model.
Praktiske værker:
- Croquistegninger
- Klassisk torso med contrapposto i ler
- Modernistisk trådfigur
- Collage med samtidskunstens attributter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At kunne undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori / At kunne eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker / At kunne forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang / At kunne forstå og skelne mellem udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk / At kunne anvende fagterminologi / At kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Ud af intet!
- En undersøgelse af papir som kunstnerisk materiale
I dette projekt sætter vi fokus på papirets kvalitet som kunstnerisk materiale. Vi udfordrer papirets kombination af kvaliteter – at det er både skrøbeligt og multifunktionelt, både ikke noget særligt og potentielt hvad som helst.
Det handler altså om at undersøge papirets muligheder og grænser, dets skrøbelighed, lethed, forgængelighed og måske forvandlingen fra 2D til 3D. Der må kun benyttes genbrugspapir/pap
Dit projekt vil blive vurderet på baggrund af følgende kriterier:
Processen: I hvilken grad har du arbejdet struktureret med at forberede dit værk, dvs. kan du fremlægge dit analyseeksempel af et professionelt kunstværk med papir, materialeovervejelser, skitser etc.?
Værket: Hvordan er dine eksperimenter med papir som materiale med til at styrke dit færdige værk? Kan du udtrykke det, du vil, med dit værk?
Helhed: Er der en klar sammenhæng mellem din proces og dit færdige værk? I hvilken grad demonstrerer du en forståelse for mulig videreudvikling/ forbedring af dit værk?
Materialer:
PP: Papir - Ud af intet! Lærerproduceret oplæg til eksamensprojektet
”På tærsklen mellem liv og død - Skindød”, Anmeldelse af Peter Callesen-udstilling, Ditte Haugstrup (pdf).
“Papercraft- Design and Art with Paper” (eleverne har haft mulighed for at bladre i bogen for inspiration)
Søren Behncke, Ugens Kunstner 2013:
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-soeren-behncke/
https://kunsten.nu/?s=papir
Peter Callesen: https://www.youtube.com/watch?v=SvWA3JpfCFI
Mathilde Schelde, “Hva Ka´papir?”: https://www.youtube.com/watch?v=dg8dzXJEHDo
Book Art Sculptures from old books: https://www.youtube.com/watch?v=ItBDO3OylM0
https://9gag.com/gag/a7ZBAVx?ref=ios.s.others
https://artmatter.dk/journal/papir-en-hyldest-til-det-beskedne
https://www.amandabetz.com/new-page-5
https://johnkorner.com/prints/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342940075",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342940075",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69342940075"
}