Holdet INTRO 1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Marc Hammer
Hold 2025 ap/INTRO 1 (INTRO 1ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse

Almen sprogforståelse i grundforløbet introducerer en fælles sproglig basis, der danner udgangspunkt for det videre arbejde med sprog i gymnasiet. Der arbejdes med almen sprogforståelse i latin og i en mere almen del varetaget af en sproglærer. Almen sprogforståelse styrker den sproglige bevidsthed og den sproglige analysefærdighed.

I den almene del er der fokus på:
• Sproghistorie
• Morfologi: substantiv, artikel, verbum, adjektiv, adverbium, pronomen, præposition, konjunktion
• Herunder tempus: præsens, præteritum, futurum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum exactum
• Syntaks: Subjekt og verbal, objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt, adverbial, konjunktional
• Sætningstyper: hovedsætning, ledsætning
• Pragmatik

Materiale i den almene del:
*Gottschalck, Rasmus og Terp, Marianne: Sprogenes Verden. Gyldendal 2016
*Hjemmesiden til bogen. Her kan I træne mange af de emner I gennemgår i bogen.
https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=333
*Kompendium til almen sprogforståelse

Faglige mål for Almen Sprogforståelse samlet set. Eleverne skal kunne:
̶ anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
̶ identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
̶ belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
̶ forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
̶ anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
̶ anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
(Citat fra lærerplan for Almen Sprogforståelse https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer