Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Marc Hammer
|
|
Hold
|
2025 ap/INTRO 1 (INTRO 1ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse
Almen sprogforståelse i grundforløbet introducerer en fælles sproglig basis, der danner udgangspunkt for det videre arbejde med sprog i gymnasiet. Der arbejdes med almen sprogforståelse i latin og i en mere almen del varetaget af en sproglærer. Almen sprogforståelse styrker den sproglige bevidsthed og den sproglige analysefærdighed.
I den almene del er der fokus på:
• Sproghistorie
• Morfologi: substantiv, artikel, verbum, adjektiv, adverbium, pronomen, præposition, konjunktion
• Herunder tempus: præsens, præteritum, futurum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum exactum
• Syntaks: Subjekt og verbal, objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt, adverbial, konjunktional
• Sætningstyper: hovedsætning, ledsætning
• Pragmatik
Materiale i den almene del:
*Gottschalck, Rasmus og Terp, Marianne: Sprogenes Verden. Gyldendal 2016
*Hjemmesiden til bogen. Her kan I træne mange af de emner I gennemgår i bogen.
https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=333
*Kompendium til almen sprogforståelse
Faglige mål for Almen Sprogforståelse samlet set. Eleverne skal kunne:
̶ anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
̶ identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
̶ belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
̶ forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
̶ anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
̶ anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
(Citat fra lærerplan for Almen Sprogforståelse https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bruges først i modulet: Guide til eleverne (Sprogenes Verden online) (1).docx
-
Microsoft Forms
-
Læs teorien på s. 20-23 i Sprogenes Verden (altså ikke de farvede bokse, som indeholder øvelser) og find svar til følgende spørgsmål: 1) Hvad betegner substantiver? 2) Hvad betyder det at substantiver bøjes i tal og køn? Brug eksempler på dansk, 3) H
-
Ordklasser - sproget.dk
-
Intro 1 AP mandag den 18.8.25
-
Læs s. 5 i AP-Kompendiet, som forklarer verbets former (de finitte vs. de infinitte verbalformer). Bagefter læs s. 28 i bogen Sprogenes verden for at lære hvordan vi danner tiderne på dansk. Tiderne i kronologisk rækkefølge er: pluskvamperfektum, præ
-
Intro 1 AP onsdag dag den 20.8.25
-
Ingen lektie. Medbring bog, kompendium og computer.
-
Intro 1 AP torsdag den 21.8.25
-
Repetér, hvad vi har lært om verber. I skal kunne svare på følgende spørgsmål:
-
Intro 1 AP mandag den 25.8.25
-
M5 (2025), Sproghistorie, slide 27 (øvelse) (1).pdf
-
Læs teorien (alt bortset fra de farvede bokse) på side 34-37 i Sprogenes Verden. I skal kunne besvare de følgende spørgsmål:
-
AP intro 1 Mandag den 1.9.25
-
I skal lave de to øvelser om adjektiver og adverbier i AP-kompendiet på side 11.
-
onsdag den 3.9.25
-
Ingen lektie
-
Torsdag den 4.9.25
-
Ekstra materiale: AP quiz 2025 (til repetition efter morfologi).docx
-
Medbring kuglepen eller blyant til at lave selvevalueringen i hånden. Medbring også computer.
-
mandag den 8.9.25
-
M9 (2025) Karrierelæring 1 (Gå ikke glip af).docx
-
Ingen lektie.
-
Info angående AP-eksamen
-
Fredag den 12.9.25
-
mandag den 15.9.25
-
M10-11 (2025) Syntaks øvelser.docx
-
I skal lave øvelsen på side 28 i AP-kompendiet.
-
Onsdag den 17.9.25
-
torsdag den 25.9.25
-
M14 (2025) Pragmatik.pptx
-
M14 (2025) Pragmatik.docx
-
M14 (2025) Karrierelæring 2.docx
-
fredag den 26.9.25
-
Repetér hvad vi har lært i syntaks om verbal, subjekt, direkte og indirekte objekt, subjektsprædikat, adverbial, konjunktional, og de forskellige type sætninger (hovedsætning v. ledsætning). Vi laver en selvevalueringsøvelse i timen, som samtidigt tr
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70425454639",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70425454639",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70425454639"
}