Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Aleksander Søren Sigurd Haug
|
|
Hold
|
2025 ap la/INTRO 5 (INTRO 5 la ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP-latin
Intro
Som led i jeres introforløb, skal I have AP-latin.
AP-latin indgår som den ene halvdel af det samlede AP-fag (almen sprogforståelse), som bliver afsluttet i oktober med eksamen.
I AP-latin vil vi arbejde med:
- Sproghistorie (sprogstamme og latins betydning og indflydelse).
- Basal grammatik. Herunder: Substantiver og adjektivers funktion og deklinering, verbernes funktion og former, præpositioner og præpositionsforbindelser, relativpronominer, morfologi og syntaks, kasussystemet m.m.
- Romers litteratur, historie og kultur (i mindre udstrækning).
Forløbet dækker kun 11 moduler, men I vil også skulle trække på den viden I får fra undervisningen i AP-almen i jeres AP-latin undervisning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til latindelen af jeres AP-forløb! (Almen Sprogforståelse). I dag skal vi: - Introducere latindelen af forløbet. - Udlevere mapper og materialer. - Lave vores første øvelser.
-
Rasmus Gottschalck & Marianne Terp: SPROGENES VERDEN, Gyldendal; sider: 113-117, 119-122, 126-129, 132-133
-
Husk jeres AP-latin kompendium!
-
Her har i PowerPointen fra modulet i onsdags - brug det til hjælp, når I skal lave jeres syntaktiske analyse.
-
Lektien til i dag, er, at I skalA) Foretage en syntaktisk analyse ogB) Oversætte sætning 5, 6 og 7 af teksten 'Paris et Helena' på side 118 og 119 i 'Sprogenes Verden'.I skal sætte jeres oversættelse ind i jeres kompendium, som I skal medbringe til d
-
DBLC: Plenus Venter non studet libenter (På fuld mave studerer man ikke gerne).
-
Husk jeres: Sprogenes verden (bog) og jeres latinhæfte.I skal A) Foretage en syntaktisk analyse og B) oversæt (i den rækkefølge) - sætning 8, 9, 10, 11 og 12 på side 4-5 i jeres latinhæfte. I finder gloserne til sætningerne Sprogenes Verden, s. 119.
-
DBLC: In vino veritas (I vin sandheden)
-
Lav en fuldstændig syntaktisk analyse og oversættelse af sætning 1 og 2 i teksten "Bellum Trojanum" (side 125 i 'Sprogenes Verden' og side 9 i kompendiet).
-
Husk jeres kompendium!
-
HUSK jeres KOMPENDIUM (AP-LATIN) og jeres GRUNDBOG (Sprogenes Verden)
-
I skal hjemme oversætte sætning 1 - 13 (+ syntaktisk analyse) af teksten 'Romulus et Remus' (Romulus og Remus) - side 16 i kompendiet.
-
Husk jeres kompendium OG grundbog.
-
Husk jeres bog og kompendium!
-
Husk jeres bog og kompendium.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70426264973",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70426264973",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70426264973"
}