Holdet INTRO 6 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Kristian Breinholt Iversen
Hold 2025 En/INTRO 6 (INTRO 6 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Education

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Education

Forløbet fokuserer på UNESCO-målet Education (https://www.globalgoals.org/goals/4-quality-education/) i engelskfaglig kontekst. Da vores elever starter på en uddannelse, søger forløbet at introducere eleverne til, hvad der menes med Education i forskellige kulturelle kontekster, og hvordan vi kan forstå uddannelse og dets formål – samt hvad det vil sige at være en elev, der får det maksimale ud af sin uddannelse. I forløbet læser vi en række forskellige tekster, som hver deres måde introducerer eleverne for ideerne bag uddannelse, dets formål og dets mål (og udfordringer). Derudover introducerer forløbet til de centrale teksttyper, som ofte behandles i engelsk med dertilhørende introducerende begrebsapparat. Forløbet kan derudover bruges som eksamensforløb for engelsk B.  


Kernestofstekster:

Asimov, Isaac, The Fun They Had (science fiction + discussing AI (in the school year 2024/25: UNESCO week))

Collins, Billy, The History Teacher (1999) – poem from Contexts

Lively, Penelope, ‘The Happiest Days of Your Life’ (1978)  

Obama, Barack, Back to School (2009) speech + video  
  


Sekundært materiale:

Sevaldsen, Jørgen, Jan Erik Mustad & Ole Vadmand, Being British- Identity, politics and welfare in  

Being British, (Gyldendal: 2014) s. 58-66.  

Mette Holm, Being American, Systime: 2020, chapter 4: Welfare (extract) https://beingamerican.systime.dk/?id=157#c442   


Grammatik: kongruens, de fem hovedtider, ordstilling, evt. regelmæssige/uregelmæssige verbers bøjning

Fokus: faglig læsning, PDF-brug, bekendtskab med fagets analytiske begreber.  

Faglige mål, analyse:  Faglige begreber i et omfang som Toolbox i Contexts om Fiction: characterization, theme, setting, conflict, point of view, structure/composition  

Derudover viden om kulturelle forhold ift. Uddannelse (= uddannelsessystemerne) i UK og USA.

Mål, arbejdsmetoder: ordbogsopslag; brug af Adobe Reader, så eleverne vænner sig til at notere i pdf-dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer