Holdet INTRO 8 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Katrine Bentzon-Tilia
Hold 2025 En/INTRO 8 (INTRO 8 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Education

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Education

Forløbet fokuserer på UNESCO-målet Education (https://www.globalgoals.org/goals/4-quality-education/) i engelskfaglig kontekst. Da I lige er startet på en ny uddannelse, søger forløbet at introducere til, hvad der menes med "Education" i forskellige kulturelle kontekster, og hvordan vi kan forstå uddannelse og dets formål – samt hvad det vil sige at være en elev, der får det maksimale ud af sin uddannelse. I forløbet læser vi en række forskellige tekster, som hver deres måde introducerer jer for ideerne bag uddannelse, dets formål og dets mål (og udfordringer). Derudover introducerer forløbet til de centrale teksttyper, som ofte behandles i engelsk med dertilhørende introducerende begrebsapparat. Forløbet kan derudover bruges som eksamensforløb for engelsk B.

Tekster
Asimov, Isaac, The Fun They Had (science fiction + discussing AI (in the school year 2024/25: UNESCO week))
Collins, Billy, The History Teacher (1999) – poem from Contexts
Lively, Penelope, ‘The Happiest Days of Your Life’ (1978)
Obama, Barack, Back to School (2009) speech + video
Robinson, Ken, TED talk:
https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley

Sekundært materiale
Sevaldsen, Jørgen, Jan Erik Mustad & Ole Vadmand, Being British- Identity, politics and welfare in
Being British, (Gyldendal: 2014) s. 58-66.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer