Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Astrid Santos Okholm
|
|
Hold
|
2025 En/INTRO 13 (INTRO 13 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i Engelsk - Education
Grundforløb for engelsk (10 moduler og 5 elevtimer)
Forløbet fokuserer på UNESCO-målet Education (https://www.globalgoals.org/goals/4-quality-education/) i engelskfaglig kontekst. Da vores elever starter på en uddannelse, søger forløbet at introducere eleverne til, hvad der menes med Education i forskellige kulturelle kontekster, og hvordan vi kan forstå uddannelse og dets formål – samt hvad det vil sige at være en elev, der får det maksimale ud af sin uddannelse. I forløbet læser vi en række forskellige tekster, som hver deres måde introducerer eleverne for ideerne bag uddannelse, dets formål og dets mål (og udfordringer). Derudover introducerer forløbet til de centrale teksttyper, som ofte behandles i engelsk med dertilhørende introducerende begrebsapparat. Forløbet kan derudover bruges som eksamensforløb for engelsk B.
Tekster
Asimov, Isaac, The Fun They Had (science fiction + discussing AI (in the school year 2024/25: UNESCO week))
Collins, Billy, The History Teacher (1999) – poem from Contexts
Lively, Penelope, ‘The Happiest Days of Your Life’ (1978)
Obama, Barack, Back to School (2009) speech + video
Robinson, Ken, TED talk:
https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley
Sekundært materiale
Sevaldsen, Jørgen, Jan Erik Mustad & Ole Vadmand, Being British- Identity, politics and welfare in
Being British, (Gyldendal: 2014) s. 58-66.
Mette Holm, Being American, Systime: 2020, chapter 4: Welfare (extract) https://beingamerican.systime.dk/?id=157#c442
Grammatik: kongruens, de fem hovedtider, ordstilling, evt. regelmæssige/uregelmæssige verbers bøjning
Fokus: faglig læsning, PDF-brug, bekendtskab med fagets analytiske begreber.
Faglige mål, analyse: Faglige begreber i et omfang som Toolbox i Contexts om Fiction: characterization, theme, setting, conflict, point of view, structure/composition
Derudover viden om kulturelle forhold ift. Uddannelse (= uddannelsessystemerne) i UK og USA.
Mål, arbejdsmetoder: ordbogsopslag; brug af Adobe Reader, så eleverne vænner sig til at notere i pdf-dokumenter.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Dictionary reflection
|
27-08-2025
|
|
Robinson reflection
|
09-09-2025
|
|
Kreativ opgave
|
11-09-2025
|
|
Summary_The Fun they Had
|
16-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70430238684",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70430238684",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70430238684"
}