Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Calina Fuglsang-Damgaard, Dorte Gedde, Line Sofie Hansen, Simone Kildeager
|
|
Hold
|
2025 nv/INTRO 2 (INTRO 2 nv, INTRO 2 nv øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV 2025
Hvordan påvirkes vi af alkohol?
Der er arbejdet ned de NV-faglige mål:
Formulere og teste hypoteser.
Design og/eller beskrivelse eksperiment, så det kan reproduceres.
Opsamle og systematisere data fx via tabeller og grafer herunder lineær sammenhæng.
Elektronisk dataopsamling og behandling af data fra eksperimentelt arbejde og feltarbejde inkl beregninger.
Kvantitative data og eksperiment dvs fokus på tal og målbare data.
Kvalitative data og eksperiment dvs beskrivelse af egenskaber baseret på observationer.
Afhængig, uafhængig og variabel kontrol.
For at opfylde de NV-faglige mål er der arbejdet med følgende fra biologi læreplan:
Kernestof i Biologi c:
Cellebiologi: overordnet opbygning af eucaryote celler og membranprocesser (diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose)
Makromolekyler: proteiner (berørt)
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (Nervesystemet med fokus på synapsen),
Supplerende stof:
Sundhed
Følgende afsnit er læst i biologi fra Yubio c 2025:
Afsnit: 1.3.1 Den eukaryote celle
Afsnit: 1.3.2 Membrantransport sider om diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose
Side 159-161 med fokus på figur 4.3 Opbygningen af et neuron
Afsnit 4.3.3 - 4.3.4 Synapsen
Afsnit 4.4.2 Alkohol
Læst materiale i kemi: NV-kompendium Kernestof i kemi
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- atomets opbygning (berørt)
- simple organiske molekylers opbygning, samt, egenskaber og anvendelse
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
I kemi har vi arbejdet med følgende kemi-faglige mål
- at kunne redegør for atomets overordnede opbygning
- at kunne redegøre for forskellen på grundstoffer og kemiske forbindelser
- at kunne afkode molekylformler
- at kunne tegne stregformler for simple molekyler
- at kunne redegøre for Hydrofile og hydrofobe grupper og deres egenskaber
- at kunne vurdere opløseligheden af et molekyle baseret på balancen mellem antallet af hydrofile og hydrofobe grupper (4:1 reglen)
- at kunne beskrive observationer fra eksperimenter (både væskers blandbarhed og rødbedeforsøget)
- at kunne redegøre for opbygningen af cellemembraner med fokus på hydrofile/hydrofobe egenskaber i fosfolipider
- at kunne designe et kontrolleret forsøg (rødbedeforsøget)
- at kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)
Eksperimenter lavet i biologi og kemi:
Kulsyre og diffusion
Denaturering af proteiner vha. alkohol
Balance med promillebriller påvirkning af alkohol
Alkohols påvirkning af cellemembraner
Fremstilling af alkohol og bestemmelse af alkohol% i div drikke Alkoholers kemiske egenskaber
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2025 NV introduktion.pptx
-
Naturvidenskabeligt grundforløb - en introduktion..docx
-
Ved modulets start skal mobiltelefonerne ligge i mobilhotellet og I skal sidde i netværksgrupperne og I skal have navneskiltene stående fremme.
-
Lektie:
-
Klimaforandringer – Københavns Universitet
-
Opgaver om Enheder, præfixer.docx
-
Ekstra (Til de hurtige)
-
Lektie
-
Afsnit
-
Opgaver om Energi og Effekt.docx
-
Eksperiment-med-solceller.docx
-
Journal i naturvidenskab.docx
-
Kompendium om klimaændringer og nedbør NV.pdf
-
Øvelsesvejledning - STRÅLINGSBALANCEN.docx
-
Kompendium om klimaændringer og nedbør; sider: 1-13
-
Sæt jer i netværksgrupper og sæt jeres navneskilt frem
-
Sådan laver man en lineær regression i Maple
-
Lektiehjælp til teksterne med vigtigste fagbegreber til tekst 1 og 2.docx
-
Kompendium om klimaændringer og nedbør NV.docx
-
Medbring en saks
-
Opgave 1 Nyttevirkning
-
Opgave 2 Brændværdi
-
Lektie: Ren teknologi: Mere grøn strøm, tak!
-
Effekt og nyttevirkning (teori).pdf
-
Opgaver om solceller, effekt og nyttevirkning (intro 2).docx
-
I skal sidde i netværksgrupperne og have afleveret mobilerne i mobilhotellet, når modulet starter
-
Opgave om brændværdi
-
Albedoforsøg.docx
-
Husk kompendium
-
Opgaver om LAR.docx
-
Når modulet starter skal I sidde i netværksgrupperne. En pr. gruppe som må have sin mobil. Vedkommende er tidtager ved forsøget. Resten af mobilerne skal i mobilhotellet.
-
Lektien er en samlet lektie for de tre moduler:
-
Lektie 1: Læs dette eksempel og læg mærke til, at opgaven er løst vha. de fire trin
-
Lektie 2: Regn denne opgave, idet du bruger metoden til opskrivningen af de fire trin af beregningen.
-
Afbraending-af-fyrfadslys.docx
-
Preppervideo
-
Vildmarksbad.docx
-
Her får du Wordmat
-
Vildmarksbad (med beregninger).docx
-
Ubegribeligt | Alkohol | Lyt som podcast | DR LYD
-
2025 NV sider fra Yubio C.pdf
-
2025 NV Biologi PPT Alkohol.pptx
-
NV kemi kompendium.docx
-
Find og tag billeder af tre ting hjemme, som du forbinder med kemi (fx rengøringsmidler, medicin, madvarer).
-
Sæt jer i jeres netværksgrupper
-
Yubio C (NV-materiale); sider: 26-31, 33-34, 168-170, 175-177
-
2025 NV Læseguide til den eukaryote celle afsnit 1.3.1.docx
-
Holdning til naturvidenskab
-
Kvalitativ og kvantitativ
-
2025 NV Eksperiment med kulsyrer og difussion.docx
-
2025 NV Læseguide til membrantransport afsnit 1.3.2.docx
-
Lektie: Læs afsnit 3. Kvalitativt/kvantitativt eksperiment side 10-11 og afsnit 4. Uafhængige, afhængige og kontrollerede variable side 11-13 i “naturvidenskabeligt grundforløb - en introduktion”
-
Læs i Matrice til forløb B: Hvordan påvirkes vi af alkohol? side 6 i Naturvidenskabligt grundforløb - en introduktion.
-
Variable og variabelkontrol
-
2025 NV Eksperiment med kulsyre og diffusion.docx
-
Kemi i 010, Biologi i 017.
-
synapsens nervesignal
-
Læs og udfyld de gule felter i Matrice til forløb B: Hvordan påvirkes vi af alkohol? side 6 i Naturvidenskabligt grundforløb - en introduktion.
-
2025 NV Læseguide synapsen afsnit 4.3.3 - 4.3.4.docx
-
2025 NV Eksperiment nerveledningshastighed.docx
-
2025 NV Eksperiment med promillebriller.docx
-
2025 NV Læseguide til alkohol afsnit 4.4.2.docx
-
Begrebsmatrice til Naturgeografi.docx
-
NV Eksamen 2025.pdf
-
NV Eksamen 2025.pptx
-
Fysikbegreber i NV.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438368804",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438368804",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438368804"
}