Holdet INTRO 3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Henning Bjarne Afzelius, Line Sofie Hansen, Maria Nyland Jensen, Mats Cibis
Hold 2025 nv/INTRO 3 (INTRO 3 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV Er vi klædt på til fremtidens kriser?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV Er vi klædt på til fremtidens kriser?

I NV-forløbet vil I blive undervist med fokus på at lære følgende:

• Forstå, hvordan naturvidenskab via den naturvidenskabelige metode arbejder og hvordan matematik bruges i fagene
• Anvende modeller, som kvalitativt eller kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og forstå modellernes muligheder og begrænsninger  
• Opstille og teste enkle hypoteser
• Gennemføre praktiske eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• Opsamle, organisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer 
• Formidle et naturvidenskabeligt emne og eksperiment via journaler med relevante fagbegreber og repræsentationer.  

I forlængelse af dette, vil der være fokus på at kunne udføre, beskrive og dokumentere naturvidenskabelige eksperimenter, med fokus på at kunne koble nedenstående begreber/begrebspar til det eksperimentelle arbejde
1. Hypotese
2. Kvalitativ eller kvantitativ model
3. Kvalitativt eller kvantitativt eksperiment
4. Uafhængige, afhængig og kontrollerede variable i det kontrollerede eksperiment
5. Elektronisk eller manuel dataopsamling
6. Tabel med rådata eller graf/plot og evt. lineær regression
7. Beregninger
8. Reproducerbar

Den samlede læreplan for NV kan findes i nedenstående link:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/naturvidenskabeligt-grundforloeb-stx-august-2017-ua.pdf

I møder to forløb:
Forløb A med Fysik og Naturgeografi
Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”
Relevans og indhold:
Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.    
Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.

Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg
Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt

Naturgeografiske mål
- At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
- At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer
- At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.
- At kunne forklare en skydannelse.
- At kunne redegøre for hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.
- At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.
- At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen herunder kortbølget indstråling og udstråling samt langbølget indstråling og udstråling.
- At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer
- At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer