Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Adnan Silajdzic, Malte Valentin Nielsen, Maria Lommer, Mette Rude
|
|
Hold
|
2025 nv/INTRO 6 (INTRO 6 nv, INTRO 6 nv øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV
Hvordan påvirkes vi af alkohol?
Der er arbejdet ned de NV-faglige mål:
Formulere og teste hypoteser.
Design og/eller beskrivelse eksperiment, så det kan reproduceres.
Opsamle og systematisere data fx via tabeller og grafer herunder lineær sammenhæng.
Elektronisk dataopsamling og behandling af data fra eksperimentelt arbejde og feltarbejde inkl beregninger.
Kvantitative data og eksperiment dvs fokus på tal og målbare data.
Kvalitative data og eksperiment dvs beskrivelse af egenskaber baseret på observationer.
Afhængig, uafhængig og variabel kontrol.
For at opfylde de NV-faglige mål er der arbejdet med følgende fra hhv. biologi og kemis læreplan:
Læst materiale i biologi fra Yubio c 2025:
Afsnit: 1.3.1 Den eukaryote celle
Afsnit: 1.3.2 Membrantransport sider om diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose
Side 159-161 med fokus på figur 4.3 Opbygningen af et neuron
Afsnit 4.3.3 - 4.3.4 Synapsen
Afsnit 4.4.2 Alkohol
Kernestof i Biologi c:
Cellebiologi: overordnet opbygning af eucaryote celler og membranprocesser (diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose)
Makromolekyler: proteiner (berørt)
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (Nervesystemet med fokus på synapsen),
Supplerende stof:
Sundhed
Læst materiale i kemi: NV-kompendium Kernestof i kemi
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- atomets opbygning (berørt)
- simple organiske molekylers opbygning, samt, egenskaber og anvendelse
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Eksperimenter:
Kulsyre og diffusion
Denaturering af proteiner vha. alkohol
Nerveledningshastighed (evt)
Balance med promillebriller påvirkning af alkohol
Alkohols påvirkning af cellemembraner
Fremstilling af alkohol og bestemmelse af alkohol% i div drikke Alkoholers kemiske egenskaber
---------------------------
Er vi klædt på fremtidens kriser?
Formulere og teste hypoteser.
Design og/eller beskrivelse eksperiment, så det kan reproduceres.
Opsamle og systematisere data fx via tabeller og grafer herunder lineær sammenhæng.
Elektronisk dataopsamling og behandling af data fra eksperimentelt arbejde og feltarbejde inkl beregninger.
Kvantitative data og eksperiment dvs fokus på tal og målbare data.
Kvalitative data og eksperiment dvs beskrivelse af egenskaber baseret på observationer.
Afhængig, uafhængig variabel.
Variabel kontrol.
Centrale emner
- Klimaforandringer
- Energi og effekt
- Energiformer og energiomdannelse (energikæder)
- Energiproduktion
- Vedvarende energikilder
- Brændværdi
- SI-enheder og præfiks
- Vandets kredsløb
- Dugpunkt og skydannelse
- Stråling og Albedo
- Drivhusgas og drivhuseffekten
- Klimasikring og Lokal Afledning af Regnvand (LAR)
- Infiltration af vand i forskellige jordtyper
Eksperimenter:
Solcelleforsøg (fysik)
Afbrænding af gas (fysik)
Forsøg med strålingsbalancen (NG)
Albedoforsøg (NG)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Er vi klædt på til fremtiden klima?
Forløb A med Fysik og Naturgeografi
Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”
Relevans og indhold:
Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.
Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.
Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg
Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt
Naturgeografiske mål
At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer
At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.
At kunne redegøre for hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.
At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.
At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen herunder kortbølget indstråling og udstråling samt langbølget indstråling og udstråling.
At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer
At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438376376",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438376376",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438376376"
}