Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Henning Bjarne Afzelius, Maria Nyland Jensen, Stine Buchmann Frederiksen, Sune Sylvester Jeppesen
|
|
Hold
|
2025 nv/INTRO 9 (INTRO 9 nv, INTRO 9 nv øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
2025 NV Hvordan påvirkes vi af alkohol?
Læst materiale i biologi fra Yubio c 2025:
Afsnit: 1.3.1 Den eukaryote celle
Afsnit: 1.3.2 Membrantransport sider om diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose
Side 158-159 med fokus på figur 4.3 Opbygningen af et neuron i Yubio c 2025
Afsnit 4.3.3 - 4.3.4 Synapsen
Afsnit 4.4.2 Alkohol
Læst materiale i kemi:
NV kemi kompendium side 1-22
I NV-forløbet vil I blive undervist med fokus på at lære følgende:
Forstå, hvordan naturvidenskab via den naturvidenskabelige metode arbejder og hvordan matematik bruges i fagene
Anvende modeller, som kvalitativt eller kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og forstå modellernes muligheder og begrænsninger
Opstille og teste enkle hypoteser
Gennemføre praktiske eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
Opsamle, organisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
Formidle et naturvidenskabeligt emne og eksperiment via journaler med relevante fagbegreber og repræsentationer.
I forlængelse af dette, vil der være fokus på at kunne udføre, beskrive og dokumentere naturvidenskabelige eksperimenter, med fokus på at kunne koble nedenstående begreber/begrebspar til det eksperimentelle arbejde
Hypotese
Kvalitativ eller kvantitativ model
Kvalitativt eller kvantitativt eksperiment
Uafhængige, afhængig og kontrollerede variable i det kontrollerede eksperiment
Elektronisk eller manuel dataopsamling
Tabel med rådata eller graf/plot og evt. lineær regression
Beregninger
Reproducerbar
Den samlede læreplan for NV kan findes i nedenstående link:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/naturvidenskabeligt-grundforloeb-stx-august-2017-ua.pdf
I møder to forløb:
Forløb A med Fysik og Naturgeografi
Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”
Relevans og indhold:
Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.
Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.
Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg
Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt
Naturgeografiske mål
At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer
At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.
At vide hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.
At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.
At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen.
At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer
Forløb B med Biologi og kemi
Titel: Hvordan påvirkes vi af alkohol?
Relevans og indhold
Alkohol spiller ofte en stor rolle i sociale sammenhænge.
Vi skal undersøge de biologiske og kemiske baggrunde for alkohols påvirkning af den enkelte nervecelle og dermed kroppens reaktion.
Eksperimentelt arbejde:
Biologi: Diffusion, Denaturering af proteiner, Balance med promillebriller
Kemi: Alkohols påvirkning af cellemembranen (rødbedeforsøget), Test for hydrofile og hydrofobe egenskaber og blandbarhed
Biologifaglige mål
- At opnå forståelse for overordnet opbygning af eukaryotes celler og cellemembranprocesser ((diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose)
- At opnå forståelse for overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner (fokus på proteinkanaler og pumper i neuroners cellemembran), samt forståelse faktor der kan denaturere proteiener
- At opnå forståelse for et udvalgt organsystems opbygning og funktion (Nervesystemet med fokus på synapsen),
- At udføre og skrive journal for følgende eksperimentelle arbejde:
- Eksperiment med kulsyre og diffusion
- Denatuering af proteiner (i æg) vha. alkohol
- Nerveledningshastighedforsøg
- Balance med promillebriller
Kemifaglige mål
at kunne redegør for atomets overordnede opbygning
At kunne redegøre for forskellen på grundstoffer og kemiske forbindelser
At kunne afkode molekylformler
At kunne tegne stregformler for simple molekyler
At kunne redegøre for Hydrofile og hydrofobe grupper og deres egenskaber
At kunne vurdere opløseligheden af et molekyle baseret på balancen mellem antallet af hydrofile og hydrofobe grupper (4:1 reglen)
At kunne beskrive observationer fra eksperimenter (både væskers blandbarhed og rødbedeforsøget)
At kunne redegøre for opbygningen af cellemembraner med fokus på hydrofile/hydrofobe egenskaber i fosfolipider
At kunne designe et kontrolleret forsøg (rødbedeforsøget)
At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Naturvidenskabeligt grundforløb - en introduktion..docx
-
NV kemi kompendium.docx
-
NV kemi 25-26.pptx
-
Find og tag billeder af tre ting hjemme, som du forbinder med kemi (fx rengøringsmidler, medicin, madvarer). Tænk over: Hvordan er der kemi i disse?
-
Gruppe 1: Juliane, Eleonora, Elias, KubilayGruppe 2: Chilie, Seier, Mads, MoaGruppe 3: Shahin, Casper, Vigga, RieGruppe 4: Molly, Nima, Frej, Storm, ArminaGruppe 5: Theodor, Villads, Sofie, Artemis, MohammadGruppe 6: Helena, Anaya, Tobias, Semih
-
2025 NV sider fra Yubio C.pdf
-
Naturvidenskabeligt grundforløb - en introduktion.
-
NV kemi kompendium
-
Variable og variabelkontrol
-
2025 NV Eksperiment med kulsyrer og difussion.docx
-
2025 NV Biologi PPT Alkohol.pptx
-
Lektien til dagens modul er siderne 30-31, 33-34 i afsnit 1.3.2 Membrantransport Yubio C 2025
-
2025 NV Eksperiment nerveledningshastighed.docx
-
synapsens nervesignal
-
Se på jeres tegning og plan for eksperimentet med alkohol og rødbeder I designede i NV-kemimodulet tirsdag den 19/8. Du skal være klar til at gå igang med at udføre eksperimentet, når du kommer til modulet. Overvej om jeres design af eksperimentet ov
-
Vernier Spectral Analysis® - Vernier
-
Journalark rødbedeforsøg.docx
-
Screenshot 2025-08-28 at 14.56.10.png
-
Screenshot 2025-08-28 at 14.56.19.png
-
2025 NV Eksperiment med promillebriller.docx
-
Opsamling på NV-biokemi med par coach.docx
-
Retteark rødbedeforsøg.docx
-
NV begreber.docx 2025 NV introduktion.pptx
-
Stof og varme - En Verden af Fysik C.pdf
-
Solcellers-energiproduktion.docx
-
Opgaver om Energi og Effekt.docx
-
Rapporter i Fysik NV.docx
-
Eksperiment-med-solceller 25-26.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Er vi klædt på til fremtidens kriser?
I NV-forløbet vil I blive undervist med fokus på at lære følgende:
• Forstå, hvordan naturvidenskab via den naturvidenskabelige metode arbejder og hvordan matematik bruges i fagene
• Anvende modeller, som kvalitativt eller kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og forstå modellernes muligheder og begrænsninger
• Opstille og teste enkle hypoteser
• Gennemføre praktiske eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• Opsamle, organisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• Formidle et naturvidenskabeligt emne og eksperiment via journaler med relevante fagbegreber og repræsentationer.
I forlængelse af dette, vil der være fokus på at kunne udføre, beskrive og dokumentere naturvidenskabelige eksperimenter, med fokus på at kunne koble nedenstående begreber/begrebspar til det eksperimentelle arbejde
1. Hypotese
2. Kvalitativ eller kvantitativ model
3. Kvalitativt eller kvantitativt eksperiment
4. Uafhængige, afhængig og kontrollerede variable i det kontrollerede eksperiment
5. Elektronisk eller manuel dataopsamling
6. Tabel med rådata eller graf/plot og evt. lineær regression
7. Beregninger
8. Reproducerbar
Den samlede læreplan for NV kan findes i nedenstående link:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/naturvidenskabeligt-grundforloeb-stx-august-2017-ua.pdf
I møder to forløb:
Forløb A med Fysik og Naturgeografi
Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”
Relevans og indhold:
Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.
Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.
Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg
Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt
Naturgeografiske mål
- At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
- At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer
- At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.
- At kunne forklare en skydannelse.
- At kunne redegøre for hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.
- At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.
- At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen herunder kortbølget indstråling og udstråling samt langbølget indstråling og udstråling.
- At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer
- At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Denaturering af protein
|
08-09-2025
|
|
Promillebriller
|
10-09-2025
|
|
Solcelle opgave
|
17-09-2025
|
|
Albedo forsøg naturgeografi
|
24-09-2025
|
|
Strålingsbalancen naturgeografi
|
24-09-2025
|
|
Opvarmning af vand via fyrfadslys
|
25-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438384711",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438384711",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438384711"
}