Holdet INTRO 9 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Henning Bjarne Afzelius, Maria Nyland Jensen, Stine Buchmann Frederiksen, Sune Sylvester Jeppesen
Hold 2025 nv/INTRO 9 (INTRO 9 nv, INTRO 9 nv øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2025 NV Hvordan påvirkes vi af alkohol?
Titel 2 Er vi klædt på til fremtidens kriser?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2025 NV Hvordan påvirkes vi af alkohol?

Læst materiale i biologi fra Yubio c 2025: 

Afsnit: 1.3.1 Den eukaryote celle 
Afsnit: 1.3.2 Membrantransport sider om diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose 
Side 158-159 med fokus på figur 4.3 Opbygningen af et neuron i Yubio c 2025 
Afsnit 4.3.3 - 4.3.4 Synapsen 
Afsnit 4.4.2 Alkohol 

Læst materiale i kemi:
NV kemi kompendium side 1-22

I NV-forløbet vil I blive undervist med fokus på at lære følgende:



Forstå, hvordan naturvidenskab via den naturvidenskabelige metode arbejder og hvordan matematik bruges i fagene

Anvende modeller, som kvalitativt eller kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og forstå modellernes muligheder og begrænsninger  

Opstille og teste enkle hypoteser

Gennemføre praktiske eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed

Opsamle, organisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer  

Formidle et naturvidenskabeligt emne og eksperiment via journaler med relevante fagbegreber og repræsentationer.  



I forlængelse af dette, vil der være fokus på at kunne udføre, beskrive og dokumentere naturvidenskabelige eksperimenter, med fokus på at kunne koble nedenstående begreber/begrebspar til det eksperimentelle arbejde

Hypotese

Kvalitativ eller kvantitativ model

Kvalitativt eller kvantitativt eksperiment

Uafhængige, afhængig og kontrollerede variable i det kontrollerede eksperiment  

Elektronisk eller manuel dataopsamling

Tabel med rådata eller graf/plot og evt. lineær regression

Beregninger

Reproducerbar



Den samlede læreplan for NV kan findes i nedenstående link:

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/naturvidenskabeligt-grundforloeb-stx-august-2017-ua.pdf



I møder to forløb:

Forløb A med Fysik og Naturgeografi

Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”

Relevans og indhold:

Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.     

Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.  



Eksperimentelt arbejde

Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg

Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt



Naturgeografiske mål

At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.  

At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer

At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.

At vide hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.  

At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.  

At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen.

At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer



Forløb B med Biologi og kemi

Titel: Hvordan påvirkes vi af alkohol?  

Relevans og indhold  

Alkohol spiller ofte en stor rolle i sociale sammenhænge.  

Vi skal undersøge de biologiske og kemiske baggrunde for alkohols påvirkning af den enkelte nervecelle og dermed kroppens reaktion.  



Eksperimentelt arbejde:

Biologi: Diffusion, Denaturering af proteiner, Balance med promillebriller

Kemi: Alkohols påvirkning af cellemembranen (rødbedeforsøget), Test for hydrofile og hydrofobe egenskaber og blandbarhed



Biologifaglige mål
- At opnå forståelse for overordnet opbygning af eukaryotes celler og cellemembranprocesser ((diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose)
- At opnå forståelse for overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner (fokus på proteinkanaler og pumper i neuroners cellemembran), samt forståelse faktor der kan denaturere proteiener
- At opnå forståelse for et udvalgt organsystems opbygning og funktion (Nervesystemet med fokus på synapsen),  
- At udføre og skrive journal for følgende eksperimentelle arbejde:
      - Eksperiment med kulsyre og diffusion
      - Denatuering af proteiner (i æg) vha. alkohol
      - Nerveledningshastighedforsøg
      - Balance med promillebriller



Kemifaglige mål
at kunne redegør for atomets overordnede opbygning
At kunne redegøre for forskellen på grundstoffer og kemiske forbindelser
At kunne afkode molekylformler
At kunne tegne stregformler for simple molekyler
At kunne redegøre for Hydrofile og hydrofobe grupper og deres egenskaber
At kunne vurdere opløseligheden af et molekyle baseret på balancen mellem antallet af hydrofile og hydrofobe grupper (4:1 reglen)
At kunne beskrive observationer fra eksperimenter (både væskers blandbarhed og rødbedeforsøget)
At kunne redegøre for opbygningen af cellemembraner med fokus på hydrofile/hydrofobe egenskaber i fosfolipider
At kunne designe et kontrolleret forsøg (rødbedeforsøget)
At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Er vi klædt på til fremtidens kriser?

I NV-forløbet vil I blive undervist med fokus på at lære følgende:

• Forstå, hvordan naturvidenskab via den naturvidenskabelige metode arbejder og hvordan matematik bruges i fagene
• Anvende modeller, som kvalitativt eller kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og forstå modellernes muligheder og begrænsninger  
• Opstille og teste enkle hypoteser
• Gennemføre praktiske eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• Opsamle, organisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer 
• Formidle et naturvidenskabeligt emne og eksperiment via journaler med relevante fagbegreber og repræsentationer.  

I forlængelse af dette, vil der være fokus på at kunne udføre, beskrive og dokumentere naturvidenskabelige eksperimenter, med fokus på at kunne koble nedenstående begreber/begrebspar til det eksperimentelle arbejde
1. Hypotese
2. Kvalitativ eller kvantitativ model
3. Kvalitativt eller kvantitativt eksperiment
4. Uafhængige, afhængig og kontrollerede variable i det kontrollerede eksperiment
5. Elektronisk eller manuel dataopsamling
6. Tabel med rådata eller graf/plot og evt. lineær regression
7. Beregninger
8. Reproducerbar

Den samlede læreplan for NV kan findes i nedenstående link:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/naturvidenskabeligt-grundforloeb-stx-august-2017-ua.pdf

I møder to forløb:
Forløb A med Fysik og Naturgeografi
Titel: ”Er vi klædt på til fremtidens kriser?”
Relevans og indhold:
Vi står overfor en række kriser herunder den globale klimakrise og en akut potentiel forsyningskrise ved nedbrud af infrastruktur.    
Vi vil undersøge baggrunde og konsekvenser af global opvarmning samt fordele og ulemper ved forskellige energikilder.

Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi: Strålingsbalance, Albedoforsøg
Fysik: Afbrænding, Solcelleforsøg, Effekt

Naturgeografiske mål
- At kunne redegøre for vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
- At kunne forstå hvordan vandbalancen bliver påvirket af højere globale temperaturer
- At forstå og kunne aflæse dugpunktskurven.
- At kunne forklare en skydannelse.
- At kunne redegøre for hvad der kendetegner en drivhusgas og hvilken indflydelse en øget mængde drivhusgasser har på drivhuseffekten og strålingsbalancen.
- At kunne undersøge albedoens påvirkning på strålingsbalancen og dermed på den globale opvarmning.
- At kunne forstå de enkelte elementer i strålingsbalancen herunder kortbølget indstråling og udstråling samt langbølget indstråling og udstråling.
- At kunne nævne nogle positive og negative feedbackmekanismer
- At kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Denaturering af protein 08-09-2025
Promillebriller 10-09-2025
Solcelle opgave 17-09-2025
Albedo forsøg naturgeografi 24-09-2025
Strålingsbalancen naturgeografi 24-09-2025
Opvarmning af vand via fyrfadslys 25-09-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer