Holdet INTRO 13 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Calina Fuglsang-Damgaard, Dorte Gedde, Line Sofie Hansen, Simone Kildeager
Hold 2025 nv/INTRO 13 (INTRO 13 nv, INTRO 13 nv øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV 2025

Hvordan påvirkes vi af alkohol?

Der er arbejdet ned de NV-faglige mål:
Formulere og teste hypoteser.
Design og/eller beskrivelse eksperiment, så det kan reproduceres.
Opsamle og systematisere data fx via tabeller og grafer herunder lineær sammenhæng.
Elektronisk dataopsamling og behandling af data fra eksperimentelt arbejde og feltarbejde inkl beregninger.
Kvantitative data og eksperiment dvs fokus på tal og målbare data.
Kvalitative data og eksperiment dvs beskrivelse af egenskaber baseret på observationer.
Afhængig, uafhængig og variabel kontrol.

For at opfylde de NV-faglige mål er der arbejdet med følgende fra biologi læreplan:

Kernestof i Biologi c:
Cellebiologi: overordnet opbygning af eucaryote celler og membranprocesser (diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose)
Makromolekyler: proteiner (berørt)
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (Nervesystemet med fokus på synapsen),

Supplerende stof:
Sundhed

Følgende afsnit er læst i biologi fra Yubio c 2025:
Afsnit: 1.3.1 Den eukaryote celle
Afsnit: 1.3.2 Membrantransport sider om diffusion, faciliteret diffusion, aktiv transport og exocytose
Side 159-161 med fokus på figur 4.3 Opbygningen af et neuron
Afsnit 4.3.3 - 4.3.4 Synapsen
Afsnit 4.4.2 Alkohol


Læst materiale i kemi: NV-kompendium Kernestof i kemi
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- atomets opbygning (berørt)
- simple organiske molekylers opbygning, samt, egenskaber og anvendelse
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder

Kemi:
I kemi har vi arbejdet med følgende kemi-faglige mål
- at kunne redegør for atomets overordnede opbygning
- at kunne redegøre for forskellen på grundstoffer og kemiske forbindelser
- at kunne afkode molekylformler
- at kunne tegne stregformler for simple molekyler
- at kunne redegøre for Hydrofile og hydrofobe grupper og deres egenskaber
- at kunne vurdere opløseligheden af et molekyle baseret på balancen mellem antallet af hydrofile og hydrofobe grupper (4:1 reglen)
- at kunne beskrive observationer fra eksperimenter (både væskers blandbarhed og rødbedeforsøget)
- at kunne redegøre for opbygningen af cellemembraner med fokus på hydrofile/hydrofobe egenskaber i fosfolipider
- at kunne designe et kontrolleret forsøg (rødbedeforsøget)
- at kunne skrive en journal (formidle og dokumentere eksperimentelt arbejde)

Eksperimenter lavet i biologi og kemi:
Kulsyre og diffusion
Denaturering af proteiner vha. alkohol
Balance med promillebriller påvirkning af alkohol
Alkohols påvirkning af cellemembraner
Fremstilling af alkohol og bestemmelse af alkohol% i div drikke Alkoholers kemiske egenskaber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer