Holdet INTRO 13 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Bo Søderberg
Hold 2025 sa/INTRO 13 (INTRO 13 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed og velfærd

Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed
samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle
velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus
på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på
samfundsfag C-niveau.

Centrale begreber i forløbet:
Ulighed
Lighedsbegreber:
- formel lighed
- chancelighed
- resultatlighed
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Medianindkomst
Gini-koefficient
Socialklasser
- overklasse
- højere middelklasse
- middelklasse
- arbejderklasse
- uden for arbejdsmarkedet
Ressourcebeholdere (Lars Olsen)
Social mobilitet
Social arv
Mønsterbryder
Funktionalisme (ulighed er naturligt)
Pierre Bourdieus teori (ulighed er socialt konstrueret):
- kapitaler (økonomisk, kulturel, social)
- habitus
- felt
Politiske ideologier:
- Liberalisme (syn på menneske, samfund, stat)
- Konservatisme  (syn på menneske, samfund, stat)
- Socialisme  (syn på menneske, samfund, stat)
Ideologiske forgreninger:
- socialliberalisme
       - positiv vs. negativ frihed
- socialdemokratisme
- grøn ideologi
Velfærdsstat
Maslows behovspyramide
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer