Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Astrid Santos Okholm
|
|
Hold
|
2025 SP/INTRO 2 (INTRO 2 SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i Spansk på NG
Introduktion
Grundforløbet tager udgangspunkt i forskellige temaer og forskelligartede materialer for at åbne faget op og synliggøre og italesætte forskellige aspekter af spansksproget kultur.
Didaktisk sigter forløbet mod at synliggøre forskellige læringsstrategier, herunder genkendelsen af transparente ord (flersprogethedsdidaktik), samt konsekvent at træne hyppigt anvende chunks og gloser for at øge elevernes motivation til egen sprogproduktion.
Omfang:
• Forløbet er udarbejdet til spansk grundforløb og strækker sig over 7 moduler.
Forløbets overordnede formål er:
• at introducere eleverne til den spansktalende verden gennem forskellige lande og små personportrætter
• at vække elevernes interesse for sprog og motivere dem til at vælge spansk
• at vække elevernes interessen for globale forhold samt FN’s Verdensmål
• at bevidstgøre eleverne om deres globale medborgerskab
• at overveje karrieremuligheder med spansk
Kompetencer i fokus:
• Global kompetence
• Karrierelæring
• Interkulturel forståelse og kommunikative kompetence
• Viden om den spansktalende verden
Faglige mål i fokus:
• at indøve en række basale gloser og sprogchunks
• at få en forståelse og indføring i helt elementær og basal grammatik i samarbejde med AP, fx at bøje regelmæssige nutidsverber i præsens
• at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• at anvende interkomprehension som læringsstrategi ved at bygge bro mellem elevernes forskellige sprog
• kendskab til elementære udtaleregler
Kernestof i fokus:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Materiale:
• eget undervisningsmateriale med fokus på seks forskellige spansksprogede lande samt seks interkulturelle og globale portrætter med henblik på karrierelæring og globalt medborgerskab
Arbejdsformer/metode:
Forskellige aktiviteter / sekvenser i lektionerne:
• arbejde med ordforråd f.eks. ord, udtryk og sprogchunks
• taskbaserede øvelser
• dictogloss
• små CL- samtaleøvelser
• lytteøvelser
• små læse- og oversættelsesøvelser
• jeopardy (oplsamling)
ALMEN SPROGFORSTÅELSE
1.1. Identitet
Almen sprogforståelse udgør som del af grundforløbet en fælles basis for det sproglige arbejde i alle fag i det almene
gymnasium. Forløbet har to elementer, sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Disse sider af forløbet er ligeværdige, betinger gensidigt hinanden og sikrer faglig dybde. I forløbet samarbejder sprogene om det kernestof, der er fælles for alle gymnasiets sprogfag, herunder det udvidede tekstbegreb. Forløbet fungerer desuden som en introduktion til valget af de sproglige studieretninger ved at vise, hvordan beskæftigelsen med sprog er både alment dannende og studieforberedende.
1.2. Formål
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige fantasi og samspillet mellem sprogene. Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd og grammatik, europæisk sproghistorie og et elementært kendskab til sociolingvistik. Eleverne skal endvidere opnå viden og kundskaber om sproglige læringsstrategier. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
̶ identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i
gymnasiet
̶ anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
̶ belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
̶ forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
̶ anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
̶ anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70441358959",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70441358959",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70441358959"
}