Holdet Høstanemone DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y- Køge Handelsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Camilla Ralkov
Hold 2025 Høstanemone DA (Høstanemone DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF: Markedsføring og kampagner på sociale medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF: Markedsføring og kampagner på sociale medier

Grundforløb i dansk 2025: Marketing, reklamer og kampagner på sociale medier.
Omfang: 10 moduler
7 FT: skriveøvelser: referat/redegørelse for indhold, personkarakteristik, dramaturgi + PowerPoint til fremlæggelse.

Didaktisk fokus: værklæsning af kampagne vha. klassesamtale, refleksion, læsning af faglige tekster, anvendelse af faglige begreber.
Derudover: simple funktioner i Word og overgang fra grundskole til gymnasie.
Arbejdsformer: klasseundervisning, individuel refleksion, pararbejde, gruppearbejde, skriveøvelser, fremlæggelser (evt. i matrix)

Indhold:
Værklæsning af Kræftens Bekæmpelses miniserie: ”Nico & Tine – en miniserie om afhængighed” (https://www.youtube.com/results?search_query=nico+og+tine)

Modul 1: Markedsføring, reklamer og kampagner (Begreb om dansk, Dansklærerforeningen)

Modul 2: Fuckr med din hjerne - Den perfekte reklame (DR, 2014), SAS - What is truly Scandinavian? (SAS, 2020), Laswells kommunikationsmodel: Laswells kommunikationsmodel (Håndbog til dansk, Dansklærerforeningen), Opgave: SAS shitstorm (Begreb om dansk, Dansklærerforeningen)

Modul 3: Interesse og fokus (Begreb om dansk, Dansklærerforeningen), Nico & Tine – en miniserie om afhængighed, episode 1: ”Ny by, nye venner, nye vaner” (Kræftens bekæmpelse, YouTube, 2024)

Modul 4: Reklamens sprog (Begreb om dansk, Dansklærerforeningen), Værklæsning: Nico & Tine – en miniserie om afhængighed, episode 2: "Fra casual til afhængighed" (Kræftens bekæmpelse, You-tube, 2024)

Modul 5: Kampagner vil ændre adfærd (Begreb om dansk, dnasklærerforeningen), Alle fortjener en Volkswagen... men... (Folkekirkens Nødhjælp, YouTube, 2020), Værklæsning: Nico & Tine – en miniserie om afhængighed, episode 3: ”Det er svært at quitte" (Kræftens bekæmpelse, YouTube, 2024)

Modul 6: Kampagnens caseperson (Textur, Systime), Personer, Ydre karakteristik, Indre karakteristik (Begreb om dansk, Dansklærerforeningen).

Modul 7: Berettermodellen (Håndbog til dansk, Dansklærerforeningen), Kampagnefilmens dramaturgi (Textur, Systime), Nico & Tine – en miniserie om afhængighed, episode 4: "Et nej er et nej" (Kræftens bekæmpelse, YouTube, 2024), AIDA-modellen (Textur, Systime)

Modul 8+9: Gruppearbejde med fremlæggelser af kampagnen.
Frivilligt stof: bestemmelse af målgruppen for kampagnen og en vurdering af kampagnens gennemslagskraft. (Textur, Systime), perspektivering: Kræftens bekæmpelse: "Help a Dane" (videoen kan ses her, Kræftens bekæmpelse, YouTube, 2018)  

Modul 10: Feedback og evaluering.

I alt ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Referat 26-08-2025
Referat 07-09-2025
Personkarakteristik 01-10-2025
Personkarakteristik 07-10-2025
Dramaturgi 08-10-2025
Dramaturgi 21-10-2025
Gruppefremlæggelse til præsentation 28-10-2025
Gruppearbejde med fremlæggelse 29-10-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer