Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y- Køge Handelsskole
|
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
|
Lærer(e)
|
Hassan Mahmood
|
|
Hold
|
2025 Løvefod VØ (Løvefod VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
#1 Opstart af virksomhed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
#2 virksomhed i vækst
Som afslutning på virksomheden og dens økonomi, som den første del af kernestoffet, tilføjes nu
1) Virksomhedens interessenter (som har en væsentlig betydning for virksomhedens vækstmuligheder) og
2) Virksomhedens vækst
Opgaver vil være en del af undervisningen og der vil være hjemmearbejde.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
#3Virksomhedens interne regnskab og økonomistyring
Forløbet omhandler forståelse af udarbejdelsen af virksomhedens regnskab, herunder registrering og opstilling af internt regnskab ved anvendelse af beregningsform efter bidragsmodel og simpel balance.
Herunder også forståelse af virksomhedens økonomistyring og bogholderi som grundlag for regnskabsudarbejdelsen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
4
|
#4 Virksomhedens eksterne rapportering, årsrapport
Forløbet omhandler forståelse af de eksterne rapporteringskrav til virksomheder i årsregnskabsloven. Herunder, regnskabsklasser, årsrapportens indhold, generalklausul og øvrige kvalitetskrav til indholdet, opstilling af artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse i beretningsform samt balance med noter og egenkapitalopgørelse. Forståelse af koncernbegrebet og koncernregnskab og pengestrømsopgørelse, samt analyse af pengestrømsopgørelsen.
Forløbet afsluttes med en PBL-opgave (Årsrapporten), der kombinerer forståelsen af virksomhedens økonomistyring og eksterne rapportering samt opstilling af regnskab efter årsregnskabsloven.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
5
|
#5 Virksomhedsanalyse
Forløbet omfatter generel intro til økonomiske analyser ved indekstal og nøgletal. Herunder fokus på traditionel finansiel rentabilitetsanalyse ved anvendelse af Du-pont, med fokus på indtjeningsevnen, kapitaltilpasningsevnen, Rentabilitet på investeret driftskapital og egenkapital inklusiv, rentemarginal og gearing. Dertil analyse af soliditet og likviditet samt anvendelse af LARS-F modellen til regnskabsanalyse.
Forløbet er afsluttet med en PBL-opgave med fokus på økonomisk analyse af en international dansk virksomhed.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316222",
"T": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316222",
"H": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316222"
}