Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y- Køge Handelsskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Christine Søby
|
|
Hold
|
2025 Stokrose sa (Stokrose sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Gender and identity in late modernity
forløb 1 køn og ligestilling
Dette kursus fokuserer på temaet køn og ligestilling. Det er opdelt i tre undertemaer med det formål at introducere jer til emnet fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Derudover sigter forløbet mod at understøtte jer i at udvikle en række akademiske og metodologiske færdigheder, med vægt på vigtigheden af at tænke og arbejde inden for en samfundsvidenskabelig kontekst.
En del af timerne vil være dedikeret til disse færdigheder for at give et jer et stærkt fundament for at kunne arbejde samfundsfagligt. men forløbet skal også understøtte jeres indbyrdes relationer og bidrage til almendannelse og til de svære diskussioner om køn, seksualitet og ligestilling i et trygt læringsrum.
Hver time er bygget op så der først introduceres akademiske elementer/ teorier og empiri. til sidst i forløbet skal I udarbejde en skriftlig opgave som skal forsvares i slutningen af forløbet
Undertemaer:
Køn og Opdragelse
Ulige Vilkår
Kønnet Ungdom
Metodologi
De vigtigste Nøglebegreber Introduceret:
Køn og køn
Ligestilling (formel og reel)
Kønnsroller og kønsnormer
Socialisering
Normer og gruppeadfærd
Kønsopdelt arbejdsmarked og uddannelsesvalg
Samtykkelov
Læringsmål der delvist arbejdes med i forløbet
- Anvende og kombinere viden om sociologi, politik og økonomi til at forklare aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger.
- Bruge viden, begreber og kernemateriale til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Demonstrere forståelse for fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsvidenskabelige spørgsmål, indsamle, kritisk evaluere og bruge forskellige materialer til at dokumentere akademiske sammenhænge.
- Kommunikere akademiske sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer ved hjælp af akademiske begreber.
- Argumentere for personlige synspunkter på et akademisk grundlag og deltage i akademisk dialog.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316238",
"T": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316238",
"H": "/lectio/2131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74957316238"
}