Y - Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 22-v-HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Y - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Rune Schmidt Eskildsen
Hold
22-v-HI (
22-v-HI
,
22-v-HI
,
22-v-HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danmarks tilblivelse
Titel 2
Dansk identitetsdannelse
Titel 3
Fortidens imperier
Titel 4
Renæssance, reformation og de store opdagelser
Titel 5
Da verden blev europæisk
Titel 6
Det tredje Rige
Titel 7
Det moderne Kina
Titel 8
FF-forløb om Kolera [ikke eksamensforløb]
Titel 9
Repetition og overblik [ikke eksamensforløb]
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danmarks tilblivelse
Forløbet har dækket Danmarks Historie fra Vikingetiden til middelalderens slutning med fokus på samfundsstruktur, religion og magt. Dertil har der været et særligt fokus på introduktion til historisk metode.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks historie fra vikingetiden til reformationen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Kap 2 Vikingetiden.pdf
Arbejdsark til samfundsstrukturen.doc
Kompendium til Danmarks tilblivelse.pdf
Lars Peter Visti Hansen: Overblik - Danmarkshistorie i korte træk - grøn, Gyldendal; sider: 19-29, 31-43, 45-48
”Rigs vandring” (Kompendium, s. 2-9) (læses i timen)
Arbejdsark til den tidligste danske kongemagt-1.doc
DRTV - Fjenden kommer: Dannevirke
”Godfred og karolinerriget, ca. 800” (Kompendium, s. 10- 11) (læses i timen)
Supplerende ”Kort over Europa ca. 800” og ”Illustration af Dannevirke” (Kompendium, s. 12-13) (læses i timen)
Vikingerne og os.docx
Kilde: ”Vikingerne ved Volga” (Kompendium, s. 14-15) (læses i timen)
Meme Generator - Imgflip
Den sorte skole - Kristendommens indførelse
”Vikingernes vinland” og ”Hvad er historiebrug?” (Kompendium, s. 16-19)
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
Forskere kalder berømt vikingekort med Nordamerika for snyd og bedrag
Minnesota vikings.jpg
Nazi viking 1.jpg
Kap 3 Middelalderen.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Arbejdsark til kirkens rolle i middelalderen.docx
Kong Knuds gavebrev til kirken i Lund, 1186” (Kompendium, s. 20) (læses i timen)
Arbejdsark til det danske riges organisering i middelalderen.doc
”Danmarks første håndfæstning 1282” og ”Fortalen til jyske lov, 1241” (Kompendium, s. 21-23) (læses i timen)
"Svantevits fald" og "Rygens erobring" (Kompendium, s. 25-26) (læses i timen)
Afsnit
Historiebrug af Rygens erobring.docx
"Saxo: Fra fortalen til Gesta Danorum" (Kompendium, s. 24) og Maleri: Tuxen: ”Valdemar og Absalon” (Kompendium, s. 27)(læses i timen)
Kap 4 Reformation og renæssance.pdf
Tidslinje til reformationen.docx
Den Sorte Skole Reformationen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk identitetsdannelse
Forløbet har dækket Danmarks historie fra enevældens tid til i dag med fokus på de tre samfundstyper: det traditionelle samfund, det moderne samfund og det senmoderne samfund. Dertil har der været et særskilt fokus på national identitet.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks historie fra enevælde til i dag.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
DRTV - Dengang vi var bønder
Kap 5 enevælde.pdf
Arbejdsark til enevældens samfund.docx
Lars Peter Visti Hansen: Overblik - Danmarkshistorie i korte træk - grøn, Gyldendal; sider: 56-63, 69-71
Kap 6 Oplysningstiden.pdf
Kompendium til Dansk identitetsdannelse 22-v.pdf
Arbejdsark til Identitetsdannelse i det traditionelle samfund.docx
Det traditionelle samfund (Fra: KS-bogen, s.13-17), kompendium, s. 5-9
”Det gamle samfund” (Fra: ”Familieliv i Danmark”, s. 24-27), kompendium s. 22-25
Kilder: ”Søn af en fæstebonde, ca. 1840’erne” og ”Om ægteskab ca. 1850”, kompendium s. 26-27 (læses i timen)
Film: Før frosten
”Nationale identiteter del 1” (Fokus 2, s. 88-94) (kompendium, s. 28-34) (læses i timen)
Begreber til nationale identiteter.docx
Treårskrigen – Første Slesvigske Krig 1848-50.docx
”Nationale identiteter del 2” (Fokus 2, s. 94-103) (kompendium, s. 34-43)
Kilder: ”Demokratiets fødsel 1848” og ”Junigrundloven 1849, uddrag”, kompendium, s. 44-45 (læses i timen)
Film: ”Slagtebænk Dybbøl”
Arbejdsark til Identitetsdannelse i det moderne samfund.docx
”Det moderne samfund” (Fra: KS-bogen, s. 17-24) (kompendium, s. 9-16)
Film: ”Historien om Danmark 9 – Det svære demokrati” (0.00-0.45)
Film: Slagtebænk Dybbøl
STOEV_PAA_HJERNEN.mp4
Skriveøvelse til kønsroller i det moderne samfund.docx
”Et samfund i opbrud” (Fra: ”Familieliv i Danmark, s. 91-94) (Kompendium, s. 46-49)
Kilder: ”Dansk kvindesamfunds formålsparagraf 1871-1915” og ”Beretning om tilværelsen som enlig mor” (kompendium, s. 50-51) (læses i timen)
Holdninger til velfærdsstaten – et rollespil.docx
Tidslinje til velfærdsstatens historie 22-v.docx
”Fra fattighjælp til velfærd” (Fokus 3, s. 48-57) (kompendium, s. 52-60) (læses i timen)
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
Kilder: Poul Møller: ”Velfærdsstaten sløver modstandskraften” og Jens Otto Krag ” Den danske velfærdsstat og dens kritikere” (kompendium, s. 61-62) (læses i timen)
Arbejdsark til Identitetsdannelse i det senmoderne samfund.docx
”Det senmoderne samfund” (Fra: KS-bogen, s. 24- 29) (kompendium, s. 16-21) (læses i timen)
Friends season 1 episode 1 part 1
Statistik ligestilling.pdf
Diakron og synkron.pdf
Kildesammenligning-skema.docx
”Du må få min kasserolle for jeg går” og ”Nej, vi elsker ikke den andens børn som vore egne” (kompendium, s. 63-64) (læses i timen)
Opsamling dansk identitetsdannelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fortidens imperier
Forløbet har omhandlet Romerriget, Det Muslimske Kalifat og Det Kinesiske Kejserrige. Der har været særligt fokus på imperiernes fremkomst og sammenhængskraft samt de geografiske, kulturelle og politiske forudsætninger.
Kernestof
- hovedlinjer i Europas historie i antikken.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- stats- og nationsdannelser
Indhold
Kernestof:
Troelsen, Fortidens imperier, juli 2022.pdf
Program for Fortidens imperier.pdf
Spørgsmål til ChatGPT om Fortidens imperier.docx
ChatGPT
What have the romans ever done for us?
Romerriget - fra bystat til kejserrige.docx
Dele af kapitel 2.1 (Fortidens imperier, s. 5-7)
Augustus Res Gestae Uddrag.pdf
Aktør / struktur
Dele af kapitel 2.1 (Fortidens imperier, s. 8-11)
Film: ”Det gamle Rom, Supermagten” - de første ca. 36 minutter
Kildesammenligning-skema.docx
Kildesæt – Det romerske imperium.pdf
Tidslinje til Romerrigets undergang.docx
Kapitel 2.2 (Fortidens imperier, s. 12-16) (læses i timen)
Kapitel 2.3 (Fortidens imperier, s. 17-22)
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
What have the Romans efter done for us?
Kapitel 2.4 (Fortidens imperier, s. 23-29)
Kapitel 2.5 (Fortidens imperier, s. 30-36)
Shi Huangdis stentavle, 218 f.v.t..pdf
Sungdynastiets økonomiske revolution.docx
Kapitel 2.6 (Fortidens imperier, s. 37-43)
Førmoderne samfund.docx
Kapitel 2.7 (Fortidens imperier, s. 44-48) (læses i timen)
Social udvikling over tid.pdf
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Renæssance, reformation og de store opdagelser
Forløbet har dækket europæisk historie i renæssancen herunder reformation og religionskrige. Der har været et særligt fokus på renæssancens menneskesyn samt dets betydning for kulturmødet mellem spanierne og aztekerne.
Kernestof
- Hovedlinjer i Europas og verdens historie i renæssancen
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Kompendium til Renæssance, reformation og de store opdagelser.pdf
Film: "Verdenshistorien 4: Ud i lyset"
Kap 5 Renæssance og reformation.pdf
Arbejdsark til renæssancen.docx
Verden før 1914; sider: 123-138, 144-153, 157-163, 166-171
"Birgitta: Middelalderligt menneskesyn" og "Mirandola: Humanistisk menneskesyn" (Kompendium, s. 2) (læses i timen)
Arbejdsark til den naturvidenskabelige revolution.docx
”Gallileis brev til storhertuginde Christina, 1615” (Kompendium, s. 3-4) (læses i timen)
Arbejdsark til reformationen.docx
”Luther om Kopernikus” (kompendium, s. 5) (læses i timen)
Rollespil til renæssance og reformation.docx
Tidslinje til religionskrigene.docx
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
Kap 6 Europa og verden.pdf
Introduktion til kolonisering.docx
"Kultur, fremmedmøder og kulturmøder" (fra Kulturmøder- i dansk kolonihistorie), (Komp. s. 16) (læses i timen)
Film: ”Krigere 5 – Hernan Cortes”
"Er indianere rigtige mennesker?" (Kompendium, s. 6-12)
Fra Valladolid til menneskerettighederne.docx
"Fra Valladolid til menneskerettighederne" (Kompendium, s. 12-15) (læses i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Da verden blev europæisk
Forløbet har dækket Europas og Verdens historie i perioden fra oplysningstiden til Første Verdenskrig med særligt fokus på industrialisering og imperialismen.
Kernestof
- Hovedlinjer i Europas og verdens historie i 1700-tallet og 1800-tallet.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Kompendium til Da verden blev europæisk.pdf
”Oplysningstid og borgerlige revolutioner” (kompendium, s. 2-6) (læses i timen)
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
Verdenshistorien 7 Industrialiseringen.mp4
Kap 8 Revolutionernes epoke.pdf
Nationalisme og liberalisme.docx
Verden før 1914; sider: 231-237, 241-257, 276-277
Industrialismen.docx
Kap 9 Industrialismen og arbejderbevægelsen.pdf
Industrialisering og forklaringsprincipper.docx
Aktør / struktur
Økonomisk liberalisme og marxisme.docx
Kap 1 Verden 1914.pdf
Arbejdsark til imperialismen.docx
Verden efter 1914, s. 9-18 (læses i timen)
Argumenter for og imod imperialismen.docx
"Rhodes: Den hvide mands byrde" og "Blunt: Imperialismens frugter" (kompendium, s. 7-11) (læses i timen)
Kildekritik
RollespilBlev Kong Lobengula snydt.docx
Kildesæt: Blev kong Lobengula snydt? (kompendium, s. 12-17)
Den moderne Verden.docx
Verden efter 1914, s. 18-25
Tidslinje til optakten til Føste Verdenskrig.docx
Kap 2 Første Verdenskrig.pdf
Verden efter 1914, s. 31-38 (læses i timen)
Første Verdenskrig.docx
Chat GPT
Verden efter 1914, s. 39-45
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det tredje Rige
Forløbet har handlet Det Tredje Riges ideologi, magtovertagelse og jødeforfølgelser.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag ̶
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer ̶
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Kap 2 Freden og dens betingelser.pdf
Tekster til Det tredie Rige.pdf
Peter Frederiksen: Det Tredie Rige, systime; sider: 15-64, 81-87, 137-140, 146, 154
Film: ”Hitler: The rise of evil”, del 1, 0:00-0:18
Tekst 1: ”Versailles-traktaten om Tyskland” (Det Tredie Rige, s. 124-126) (Læses i timen)
Program for Det Tredje Rige.pdf
Arbejdsark til Versaillesfreden.docx
Kap 3 Gadekampe og økonomisk kaos 1919-23.pdf
Film: ”Hitler: The rise of evil”, del 1, 0:18-1:28
Kap 4 Nazisme og økonomisk stabilitet 1923-28.pdf
Film: ”Hitler: The rise of evil”, del 2, 0:00-0:24.
Kildekritik
Film: ”Hitler: The rise of evil”, del 2, 0:00-1:00
Kap 5 Krisen baner vejen for nazisterne, 1928-33.pdf
Arbejdsark til krise og nazisternes vej til magten.docx
Microsoft Forms
Aktør og struktur
Kap 6 Nazisterne tager magten 1933-34.pdf
Håndbog for diktatorer.doc
Film: ”Hitler: The rise of evil”, del 2, 1:00-1:28
Livet i Det Tredje Rige.doc
Kap 7 Livet i Det tredie Rige.pdf
Kap 9 Jødeforfølgelserne 1933-39.pdf
Kap 13 Holocaust 1942-45.pdf
Tidslinje til jødeforfølgelser og holocaust.docx
Det Tredie Rige, s., 75-79 og 109-111
Tekst 28: ”En tysk skolepiges syn på jøderne” (Det Tredie Rige, s., 183-184) (Læses i timen)
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Stanton: Folkedrab som stadier
Kap 10 Oprustning og udenrigspolitik 1933-37.pdf
Rollespil til europæisk udenrigspolitik 1933-37.docx
Film: "Anden verdenskrig i farver 1"
Kap 5 Anden Verdenskrig.pdf
Arbejdsark til udbruddet af Anden Verdenskrig.docx
Kære dagbog - diktatorer fortæller.docx
Tekst 44-45 (Det Tredie Rige, s., 203-204) (Læses i timen)
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 3. udgave, Systime; sider: 121-127, 132-136, 140-143
Kildesammenligning-skema.docx
Kildesæt til Det Tredje Rige.pdf
Historiekonkurrencen 2024-25 præsentation.pdf
Arbejdsark til Anden Verdenskrig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det moderne Kina
Forløbet har taget udgangspunkt i forløbet om Det Kinesiske Kejserrige i forløbet ”Fortidens imperier”, hvorefter fokus har været på revolution, undertrykkelse og menneskerettigheder. Dertil har der været et tværfagligt forløb (FF-5) med biologi om corona-krisen.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i verdens historie
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Kompendium til Kinas historie.pdf
Film: Verdenshistorien 8: Ekstremernes tidsalder
”Det liberale demokrati” og ”Marxisme og det kommunistiske system” (Kompendium, s. 16-17)
"Kina før 1950" (Kompendium, s.18-21)
Kilde: ”Mao Zedong: Folkerepublikken Kinas grundlæggelse” (Kompendium, s. 22)
Arbejdsark til Det nye Kina.docx
”Det nye Kina” (Kompendium, s. 23-30) (læses i timen)
”Det store spring fremad” (kompendium, s. 30-37)
Online Graphic Designer | Collage Maker | Photo Editor – FotoJet
Kildesammenligning-skema.docx
”Spurvejagt”, ”Det store spring fremad”, ”Hungersnød” og ”Forsømmelser og fejl” (kompendium, s. 38-45)
Tidslinje til tiden efter Mao.docx
Hej, dette er Microsoft Copilot, din ledsager med kunstig intelligens.
”Kina efter Mao” (Fra Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, s. 72-80) (kompendium, s. 46-54) (læses i timen)
Chat-robot øvelse 1 - Gennemgå og revidér-prompting.docx
Chat-robot øvelse 2 - Forstår du og Spørg mig-prompting.docx
Kilde: ”Åben erklæring om sultestrejke” Kilde: ”Den femte modernisering” (Kompendium, s. 55-59) (læses i timen)
Kinas fjerde industrialisering.docx
”3.-5. generation” (Fra Kina – temaer i moderne kinesisk historie, s. 144-149) (kompendium, s. 60-65)
”Kina og de industrielle revolutioner” (Fra Kina – temaer i moderne kinesisk historie, s. 180) (Kompendium, s. 66)
Chat-robot øvelse 3 - Rolle-prompting.docx
International kritik og Handelskrig.pdf
Chat-robot øvelse 4 - Fokus og fodring.docx
USA_s præsident Donald Trump om handelskrigen med Kina.pdf
”International kritik” og ”Handelskrig” (Kompendium, s. 67-72) (lektie hjemme)
Kilde: ”USA’s præsident Donald Trump om handelskrigen med Kina” (Kompendium, s. 73-74) (læses i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF-forløb om Kolera [ikke eksamensforløb]
Fællesfagligt forløb med biologi. Repetition af metoder, forberedelse til SRP samt arbejde med generativ AI.
Indhold
Kernestof:
Kompendium til kolera.pdf
Chat-robot øvelse 5 - Billeder og curriculum-prompting.docx
DRTV - Danmarkshistorien på vrangen: Sygdomme gennem tiderne
"Lægevidenskaben i 1800-tallet" (Fra: Pokker, pest og piller, s. 62-65), kompendium s. 1-4
Arbejdsark til asiatisk kolera.docx
"Den asiatiske kolera", kompendium s. 5-14 (Fra: Pokker, pest og piller, s. 66-75) (læses i timen)
Chat-robot øvelse 6 - master prompt.docx
Kilder til kolera.pdf
EN LÆKKET VANDPUMPE.pdf
"En lækket vandpumpe", kompendium s. 15 (Fra: Medicinsk Museion) (læses i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition og overblik [ikke eksamensforløb]
Indhold
Kernestof:
Troelsen, Fortidens imperier, juli 2022.pdf
Augustus Res Gestae Uddrag.pdf
Kap 3 Middelalderen.pdf
Kompendium til Danmarks tilblivelse.pdf
Kildesammenligning-skema.docx
"Saxo: Fra fortalen til Gesta Danorum", "Svantevits fald", "Rygens erobring" og Tuxen: ”Valdemar og Absalon” (Kompendium, s. 24-27) (læses i timen)
Kompendium til Renæssance, reformation og de store opdagelser.pdf
Kap 5 Renæssance og reformation.pdf
Kap 6 Europa og verden.pdf
"Er indianere rigtige mennesker?" (Kompendium, s. 30-35)
Kompendium til Dansk identitetsdannelse 22-v.pdf
Kompendium til Da verden blev europæisk.pdf
Kap 1 Verden 1914.pdf
Kildesæt: Blev kong Lobengula snydt? (kompendium, s. 12-17)
Kildekritik
Aktør / struktur
Kap 4 Nazisme og økonomisk stabilitet 1923-28.pdf
Kompendium til Kinas historie.pdf
Mindmup
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73952742120", "T": "/lectio/2163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73952742120", "H": "/lectio/2163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73952742120" }