Holdet 22-v-HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Rune Schmidt Eskildsen
Hold 22-v-HI (22-v-HI, 22-v-HI, 22-v-HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse
Titel 2 Dansk identitetsdannelse
Titel 3 Fortidens imperier
Titel 4 Renæssance, reformation og de store opdagelser
Titel 5 Da verden blev europæisk
Titel 6 Det tredje Rige
Titel 7 Det moderne Kina
Titel 8 FF-forløb om Kolera [ikke eksamensforløb]
Titel 9 Repetition og overblik [ikke eksamensforløb]

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse

Forløbet har dækket Danmarks Historie fra Vikingetiden til middelalderens slutning med fokus på samfundsstruktur, religion og magt. Dertil har der været et særligt fokus på introduktion til historisk metode.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks historie fra vikingetiden til reformationen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk identitetsdannelse

Forløbet har dækket Danmarks historie fra enevældens tid til i dag med fokus på de tre samfundstyper: det traditionelle samfund, det moderne samfund og det senmoderne samfund. Dertil har der været et særskilt fokus på national identitet.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks historie fra enevælde til i dag.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fortidens imperier

Forløbet har omhandlet Romerriget, Det Muslimske Kalifat og Det Kinesiske Kejserrige. Der har været særligt fokus på imperiernes fremkomst og sammenhængskraft samt de geografiske, kulturelle og politiske forudsætninger.

Kernestof
- hovedlinjer i Europas historie i antikken.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- stats- og nationsdannelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Renæssance, reformation og de store opdagelser

Forløbet har dækket europæisk historie i renæssancen herunder reformation og religionskrige. Der har været et særligt fokus på renæssancens menneskesyn samt dets betydning for kulturmødet mellem spanierne og aztekerne.

Kernestof
- Hovedlinjer i Europas og verdens historie i renæssancen
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Da verden blev europæisk

Forløbet har dækket Europas og Verdens historie i perioden fra oplysningstiden til Første Verdenskrig med særligt fokus på industrialisering og imperialismen.

Kernestof
- Hovedlinjer i Europas og verdens historie i 1700-tallet og 1800-tallet.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det tredje Rige

Forløbet har handlet Det Tredje Riges ideologi, magtovertagelse og jødeforfølgelser.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag ̶
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer ̶
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det moderne Kina

Forløbet har taget udgangspunkt i forløbet om Det Kinesiske Kejserrige i forløbet ”Fortidens imperier”, hvorefter fokus har været på revolution, undertrykkelse og menneskerettigheder. Dertil har der været et tværfagligt forløb (FF-5) med biologi om corona-krisen.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-  kulturer og kulturmøder i verdens historie
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
-  politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer