Holdet 3w SOP (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e) Allan Gade Jacobsen, Benni Johanson, Bente Ramskov Andersen, Else Holm Hansen, Esben Dreesen, Jonas Hansen, Michael Tommerup Mikkelsen, Niels Brian Sørensen, Peter Rex la Cour Silvernale, Richard Cleyton
Hold 2023 SO/w (1w SO1, 1w SO1/Fy, 1w SO1/Ke, 1w SO1/MA, 1w SO1/TI, 1w SO2, 1w SO2/bi, 1w SO2/kit, 1w SO2/sa, 1w SO2/Ti, 2w SO3, 2w SO3/En, 2w SO3/Fy, 2w SO3/MA, 2w SO4, 2w SO4/BT, 2w SO4/Ke, 2w SO4/MA, 2w SO4/Pr, 2w SO4/Ti, 2w SO5, 2w SO5/DA, 2w SO5/Ih)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1: Videnskab og Teknologi: Rejsen til Mars
Titel 2 SO2: Sundhed og velfærd
Titel 3 SO3: Verdensmål
Titel 4 SO4 - Kits for kids

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: Videnskab og Teknologi: Rejsen til Mars

Fag: Kemi (MTM), Fysik (RC), Matematik (BR), Teknologi (JH)

Vi ser filmen "The Martian".

SO1-faglige mål: Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag, udvælge fagligt relevant information, udarbejde synopsis med mundtlig fremlæggelse samt særfaglige afleveringer, identificere forskellige fags metoder.

De deltagende fags mål og kernestof:

Eksperimentelt arbejde i fysik: Bestemmelse af tyngdeacceleration, Absorption af gammastråling, Afstandskvadratloven for gammastråling

Eksperimentelt arbejde i kemi: Reaktion mellem brintgas og ilt (knaldgas), affyring af pipetteender med knaldgas, Bestemmelse af krystalvand i "marsjord"

Matematiske modeller: Eksempler på lineære modeller, eksponentielle modeller og potensmodeller. Matematisk bearbejdning af eksperimentelle resultater fra fysik og evt. kemi og teknologi.

Evalueringsform: Synopsis, PP og mundtligt gruppeoplæg

Særfaglige afleveringer:

Matematik: Teori om de 3 matematiske modeller, bearbejdning af eksperimentelle data (fra fysik) suppleret med lidt uddybende opgaver.

Oplæg om Mars Simulation Laboratory v. lektor emeritus Per Nørngaard, AU

Rammesætning: RC sørger for SO-mapper og gennemgår den videnskabelige model, Naturvidenskabelig metode (RC og MTM). Det matematiske fagområde (BR).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 SO2: Sundhed og velfærd

INDLEDNING
I SO2 skal I arbejde tværfagligt med sundhed og velfærd. I forløbet skal I opleve, hvordan fag kan spille sammen for at give en dybere forståelse af et emne. Forløbet fungerer desuden som øvelse i det sidste forløb i 3.G, hvor I skal skrive en selvstændig opgave, SOP, der tæller som en eksamen.

Hovedformålet med forløbet er, at I kan svare på spørgsmålet:
”Hvilke muligheder og udfordringer er der ved udskiftning af organer og andre af kroppens bestanddele?”

I Biologi skal I lave eksperimenter og bruge andre naturvidenskabelige metoder. I skal lære om immunforsvarets rolle ved organdonation

Kernestof:
Organtransplantation, immunforsvar, antigen, antistof, blodkredsløb og  ABO-blodtyper.

Eksperiment
ELISA-test
Dissektion af kylling
Undervisning i hvordan en hjertestarter virker

Dokumentar
Organer for livet, afsnit 1, DR1, 2018

I Samfundsfag skal I analysere både kvantitativt og kvalitativt materiale om betydningen af organdonation.

I Teknologi skal I arbejde med problemanalyse, produktudvikling samt formidling. Ved brug af forskellige studiemetoder får I også indblik i Studieområdet som tankegang.

Faglige mål:
Biologi
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
  ̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
  ̶ uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Samfundsfag
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Studieområdet
Eleven skal kunne:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Teknologi
Eleven skal kunne:
̶  analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
̶  gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
̶  anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
̶ anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
̶ fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet

Virksomhedsbesøg:
- I projektperioden vil der være besøg på AH-industries og besøg af Kerstin Book, der fortæller om hendes erfaringer med organdonation. Derudover er der tilknyttet et førstehjælpskurs til forløbet.

Produkt:
En synopsis på 3-5 sider med svar på jeres problemstilling, hvor alle fag indgår. Forslag til indhold i synopsen kan ses herunder. Overskrifter markeret med * tæller ikke med i sideantallet.

• Indledning*
• Samfundsfag og Teknologi
                Hjælpespørgsmål der kan belyse samfundsfaglige og
                teknologisk aspekter af organdonation.
Problemtræ – Samfundsfag/Teknologi
Problemanalyse, Samfundsfag/Teknologi
Kvantitativt og kvalitativt data – Samfundsfag/Teknologi
• Biologi
                Hjælpespørgsmål er kan belyse noget om:
Immunforsvar, organtransplantation, ELISA-test eller anden relevant test.
• Teknologi
Design af implantat
Tegningsdokumentation
Skriftlig og mundtlig formidling
• Konklusion
• Litteraturliste*

Prøve:
En præsentation af jeres arbejde mundtligt ved en mundtlig prøve, hvor der gives en karakter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samfundsfaglige metoder 31-05-2024
SO2 selvreflektion 31-05-2024
SO2 synopsis 31-05-2024
1w SO2 - biologi 31-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO3: Verdensmål

Fag/lærer: En (BJ), Fy  (RC) og MA (BR)

Udfordring:
Ribe skal gøres til et attraktivt grønt turistmål (Besøg Ribe uden at sætte klima(aftryk))

Vi vil arbejde med følgende verdensmål: 7 (bæredygtig energi) og 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund)

SO3-faglige mål: Udarbejde en problemformulering, Anvende og vurdere fagligt relevant information, Indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen, Pitch ifm. plancher (skriftlig og mundtlig formidling, visuel fremstillingsform), Vurdere forskellige fags muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen.

Engelsk/fagfagligt: Udfærdige en turistbrochure på engelsk, der skal sælge Ribe og lokalområdet som et grønt turistmål, hvor grundtanken er, at turister skal efterlade et så lille klimaaftryk som muligt, eksempelvis ved at låne elcykler opladet ved solenergi - i stedet for at transportere sig rundt i bil. Stillejet i brochuren skal formuleres efter budskab og målgruppe - og promovere gruppernes idé om et grønt turistaftryk.

Fysik/fagfagligt: Ekskursion med projekt La Cour - en række eksperimentelle aktiviteter: Solceller, solfanger, vindmøller, hejsemølle, hydrolyse, brændselscelle.


Matematik/fagfagligt:

I kan vælge:
1) At undersøge, hvor mange turister, der gennem årene har været i Ribe (eller evt. region Syddanmark) og ud fra dette vurdere, om det giver mening at arbejde videre med at gøre Ribe til et attraktivt grønt turistmål.  

2) At lave en undersøgelse af, hvordan det går med opfyldelsen af de Verdensmål, vi fokuserer på i dette forløb.

Matematikfaglige mål:
Inddrag de statistiske deskriptorer, vi arbejde med i 1g. Se evt. ”Kernestof 1”. I skal argumentere for valget af deskriptorer og komme med en grundig konklusion på jeres undersøgelse, der sikkert også vil omfatte mere matematik end statistik.


Flerfaglig aflevering: Poster (or presentation or product with a folder)
Pitch: Outline of the pitch you plan to give at the presentation
Points: 3 good, 3 not so good

Studieområdet

Den videnskabelige basismodel:
(video: https://youtu.be/gKbaE8a7Z44)

Læring:
- Kolbs læringscirkel (kap. 1.4 ved RC)
- Situeret læring og legitim perifer deltagelse (kap. 1.5 ved BR)

Fagenes identitet og metoder (udvidelse af fag fra de sidste forløb):
• Det humanistiske fagområde (kap. 4.5) (BJ står for dette oplæg)

Kommunikationsmodeller - er også gennemgået i KIT (PRD)
• Kommunikationsmodeller (kap. 5.1)
• Qvortrups kommunikationsmodel (kap. 5.2)
• Mundtlige formidlings- og præsentationsmodeller og brug af præsentationsteknikker (kap. 5.8 + 5.9)

Forskellige arbejdsformer:
• Opgave- og disciplinorienterede projekter (kap. 2.6 ved BR)
• Problembaserede projekter (kap. 2.7 er gennemgået i Teknologi ved JH)


Ekskursion: Poul la Cour Museet

Evaluering: Pitch i hallen (22/11) og  fremlæggelser (25/11)

Rammesætning: Opstart og evaluering (RC)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2w fysikaflevering 3 17-11-2024
SO3/matematik 22-11-2024
SO3/Fælles 24-11-2024
Engelsk 4 26-11-2024
Fysikfaglig SO3 opgaver 30-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 SO4 - Kits for kids

Udfordring:
Lave Kits for kids til folkeskoleelever i 6. klasse, som kan vække deres nysgerrighed og interesse for og viden om naturvidenskab.

De deltagende fag:
Matematik
Kemi
Teknologi
Bioteknologi

De faglige mål:
Udarbejde en problemformulering, anvende og vurdere fagligt relevant information, indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen, fremstilling af et kit til 12-15 elever, vurdere forskellige fags muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen, formidling af kit.

Teori der inddrages i forløbet:
Den videnskabelige basismodel, kommunikationsmodeller, formativ og summativ evaluering

Arbejdsform:
Gruppearbejde
Individuel refleksionsskrivning

Arbejdsgang:
Udarbejde og fremstille et kit ved brug af to eller flere af de medvirkende fag. Et kit som kan fremme nysgerrigheden, interesse og viden om naturvidenskab.
Efter endt arbejde med sit kit, afprøves det på en 6. klasse i folkeskolen, hvor der er fokus på formidlingen af det og hvordan det virker i praksis.

Evaluering:
Fremlægning af formidlingsprojekt for lærere og opponentgrupper. Der gives både formativ og summativ feedback
Aflevering af synopsis af formidlingsprojekt. Der gives formativ feedback.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO4 - Biotek 29-01-2025
SO4 - Kemi 30-01-2025
SO4/Matematik 03-02-2025
2w) SO4-refleksion 24-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer