Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Henrik Tjørnelund, Rune Okholm Grann, Torben Hammersholt
Hold
2024 ks/o (
1o ks
,
1o ks/hi
,
1o ks/re
,
1o ks/sa
,
2o ks
,
2o ks/hi
,
2o ks/re
,
2o ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden og kristenprocessen
Titel 2
Kultursammenstød
Titel 3
Holocaust
Titel 4
Nationalisme, indvandring og kulturmøder
Titel 5
Forløb sa: Identitet, kultur, integration
Titel 6
Introduktion til religion
Titel 7
Religion i det senmoderne samfund
Titel 8
Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Titel 9
Forløb sa: Politik og politiske ideologier
Titel 10
Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / det gode samfund
Titel 11
Forløb sa: Politik og samfundet
Titel 12
Kristendom (særfagligt forløb)
Titel 13
Det gode samfund
Titel 14
Forløb sa: Økonomi, Globalisering og velfærd
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden og kristenprocessen
I forløbet har klassen haft fokus på Danmarks tilblivelse i vikingetiden, hvordan landet er opstået og hvorledes kristendommen er kommet til Danmark.
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- historiebrug.
- historiefaglige metoder
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Ørsted, Peter m.fl.: Fra antikken til reformation / Fokus 1, Gyldendal; sider: 64-67, 69-72
Læs s. 64-65 og besvar spørgsmålet:
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
Vi ser videre på dokumentaren
Opgaver til dagens lektie og dokumentaren om "1000 års kristendom"
Kristendommen kommer til Danmark.docx
Hvis man er ordblind eller langsom læser, så kan man kigge på dokumentet inden timen - det er dog ikke et krav
Klimamåling
Kilde til Pave Nikolaus d.1 og kirkens bøn til den danske konge
Ansgars mission i Danmark c. 826-850
Noter fra forrige time. Læg dem ind i jeres egne noter
Medbring jeres historiebog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kultursammenstød
I forløbet har klassen arbejdet med kultursammenstød i middelalderen, mellem den arabiske og den kristne verden.
Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren
Opgaver mens I ser filmen
Opgaver til s. 96-99
Ørsted, Peter m.fl.: Fra antikken til reformation / Fokus 1, Gyldendal; sider: 95-99, 101-103, 125-135, 138-142
Opgaver s. 101-103
Svar til opgaver s. 101-103
Opgaver til s. 107-108
Europæisk middelalder.pptx
Arbejdsspørgsmål til s. 125-130
Husk jeres historiebog. Hvis man er ordblind, så kan man med fordel læse siderne hjemme.
Arbejdsspørgsmål til s. 130-132
Opgaver til par-arbejde
Kultursammenstød - sider fra Vores verdenshistorie.docx
Medbring jeres historiebog. Der er ikke læselektier, men de ordblinde kan med fordel kigge på siderne 130-135. Det er hele side 135.
Kode til co-pilot
Vil læser dokumentet "Kultursammenstød - sider fra Vores verdenshistorie" i timen. De ordblinde kan kigge på det, men vi læser det i timen
Afsnit
Prøve-eksamen korstogene med rigtige kilder.docx
Arbejdsark til kildekritik
Tro ikke på alt hvad du læser Arbejdsark til kildekritik
Opgaver til dokumentaren:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Holocaust
Forløbets omdrejningspunkt har været nazisternes forfølgelse af jøderne. Det har særligt været optakten til Holocaust, som klassen har arbejdet med.
Kernestoffet er:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Tro ikke på alt hvad du læser Arbejdsark til kildekritik
Prøve-eksamen korstogene med rigtige kilder.docx
Opgaver til dokumentaren:
Velkommen til dilemmaspillet ”Folkedrabet på Bantikka”
Persongalleri - Bantikka.docx
Hvad er antisemitisme?
Opgaver til "Hvad er antisemitisme"
Rygtet sagde, at der var jøder på flyet – og så gik den vilde jagt ind
Hvad er hate speech?
Opgaver til "Hvad er antisemitisme" og "Hate speech"
Former President Trump claims immigrants are 'eating dogs' in Ohio
Redegørende spørgsmål
Antisemitisme i Europa og Tyskland
Den nazistiske raceideologi
Opgave til "Den nazistiske raceideologi"
Propagandaens fjendebilleder
Opgave til "Propagandaens fjendebillede"
Opgaver til s. 45-47
Frederiksen P.: Det tredie rige, Systime; sider: 45-48, 76-78
Opgaver til s. 75-76
Opgaver til s. 47-48.
Husk en bog!
Opgaver til lektien:
Krystalnatten. s. 77-78
Opgaver til "Jødiske flygtninge" og "racehygiejne"
PPT til historieopgaven 2024.pptx
Kilderne
Arbejdsark Til Kildekritik.docx
Redegørelsen på 1-2 sider skal være færdig til denne time og vi går videre til at arbejde med analysen
Afsnit
I skal have skrevet mindst 1 side af jeres analyse til denne time. Vi arbejder videre med analysen.
Julen Archives - Jul For Alle
Jul på danmarkshistorien.dk
Jul - skikke og traditioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nationalisme, indvandring og kulturmøder
I forløbet har klassen arbejdet med indvandringen til Danmark i perioden 1945-2024. Der har primært været fokus på perioden fra 1960'erne og frem til i dag. Forløbet har været tværfagligt sammen med samfundsfag og religion.
Som et ekstra lag i forløbet har klassen arbejdet med nationalisme og nationsopfattelser.
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religionsfaget (hf).docx
Tip en 10er (øvelse til indefra, udefra og kritisk udefra).docx
Samfundsfag i 1o - intro v2025.pptx
Opgave i samfundsfag - 1oKSsa - V2025.docx
Lektie: Ingen - I dagens lektioner vil jeg præsentere jer for det I skal nå i det næste skoleår, og hvilke mål I skal nå for at bestå faget ved eksamen i december 2025, og måske i januar 2026.
Arbejdsspørgsmål til Fokus 2,
Inge Adriansen m.fl.: Fra oplysningstid til imperialisme / Fokus 2, Gyldendal; sider: 88-89, 92-93, 114-117
Jeg er Danmark
Kildekritik af video
Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund 1.docx
Den åndelige verden er virkelig. Mennesker & ånder er i daglig kontakt
Arbejdsark til Spiritismens Trossamfund.docx
Torben Hammersholt: Religion og livsanskuelse i det sen-moderne samfund; sider: 2-9
Indfødsretsprøve 2024: Tag en gratis simulation af prøven.
Hovedindholdet - Spiritismens Trossamfund
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 1 - Hvad er socialisation.docx
Skal ses først i uv: Hvorfor er sociologi vigtigt og hvad er socialisation?
Skal bruges i uv: Lektion 1 og 2 - Socialisationens faser.pptx
Skal ses i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken afsnit 1
Lektie: Læs fra side 29 til og med side 32, i kompendiet jeg udleverede sidst, og besvar nedenstående spørgsmål ved hjælp af lektieteksten, så du er klar til dagens lektioner:
Opgaver til "Grænselandet" afs. 1
Husk at medbringe jeres historiebog
Lektie: Diskuter hvilke typer nationalisme der lå i indfødsretsprøven, som I testede sidste gang.
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 2 - Hvad er socialisation, sociale roller og social kontrol.docx
Lektie: Læs fra side 34 til og med side 37, i kompendiet, om Normer, Sociale rolle og Social kontrol. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål ved hjælp af lektieteksten, så du er klar til dagens lektioner:
Opgaver til "Den danske enevældes sidste år" s. 114-115
Opgaver til "Martsomvæltning og fri forfatning" s. 115-117
Skal ses i uv: The Social Dilemma (fra 51:00ff)
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring.pptx
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 3 - Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet.docx
Skal bruges i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken - otte år senere: Mønsterbryder
Lektie: Læs fra side 37 til og med side 40 i kompendiet (om 2.3 Hvem er jeg egentlig?), og besvar nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til arbejdet i lektionerne:
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
Opgaver til "Grundloven af 1849" s. 117-118
Religion på kryds og tværs (satanisme).pdf
Arbejdsark til satanisme 1.docx
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Religion på kryds og tværs. Systime; sider: 133-139, 150-156, 173-178
Symbol for Baphomet (Church of Satan).docx
Vi skal se "Historien om Danmark"
Opgaver til "Demokratiet indskrænkes"
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Sociale grupper.pptx
Skal bruges i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 4 - De sociale gruppers betydning for socialisationen.docx
Lektie: Læs fra side 40 til og med side 43, om hvilken rolle grupper spiller for vores socialisering som mennesker. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet i timerne:
Gruppeopgaver i 10sa - kulturelle forskelle - V2025.docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Kulturens indflydelse.pptx
Lektie: Læs fra side 43 til side 46 (stop ved teksten "Spørgsmålet er dog..."). Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til diskussion og arbejde i dagens lektioner:
Arbejdsark til satanisme 2.docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Vi ser lidt mere af "Historien om Danmark"
Opgaver til "Historien om Danmark"
Eksamenssæt nationalisme og Danmark i 1800-tallet
OPGAVERNE FRA MANDAG: gruppeopgaver i 1o ks sa - kulturelle forskelle - V2025 - NU MED LINK DER VIRKER.docx
DAGENS OPGAVER: Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025.docx
Lektie: Læs fra side 46 til side 49, om jeg-vi kultur og identitetsformerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens diskussion og arbejde:
Satanisme (overordnede retninger og centrale strømninger).docx
Anton LaVey And the Church of Satan's Devil Mass In 1967
Satanisme hf (overordnede retninger og strømninger).docx
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den ny indvandring, Systime, 2021; sider: 25-31, 43-51, 62-69, 83-93, 106-114, 139-144
MENS DU LÆSER KAPITEL 2
I skal have en ny bog
Nøglepunkter til kapitlet:
Kap 2.docx
Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025 (1).docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring (2).pptx
LEKTIE: HUSK AT MEDBRINGE EN LÆSEBOG TIL DENNE TIME
Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025.docx
Arbejdsspørgsmål til kilde 6 og 8
Det mundtlige oplæg: Indvandringen 1967-1973
Kilde 6
Svar til "Velkommen Mustafa"
Arbejdsark til satanisme 3.docx
Vi skal se et afsnit af den lidt gamle men fremragende dokumentar "100 års indvandring" afsnit 5.
Arbejdsopgaver til "100 års indvandring" afsnit 5
Medbring altid "Den ny indvandring" Vi skal kort snakke om Push-Pull modellen
Gruppeopgave - kulturelle forskelle - Anerkendelse - 1o KS-sa - V2025.docx
Lektie: Læs fra side 49 til side 52, om anerkendelse og integrationsformerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens diskussioner og arbejde:
Skal ses i uv: DRTV - Den danske koloni
Lektie: Ingen - vi arbejder videre med lektien og opgaverne fra sidst.
Satanisk familieidyl
Satanisme (eksempel på eksamensspørgsmål).docx
intro til satanisme.html
Faglige pointer
Nøglepunkter til perioden og kap. 3
Mens du læser kapitel 3
Voksende byer - del 2 - Gellerupvisionen
Lektie: Ingen - I skal arbejde selv - se vedhæftede opgave. Jeg kommer rundt til grupperne så snart jeg er færdig med mit møde. I skal selv lave denne gruppeopgave - anerkendelse i danskerkolonien - 1o KS-sa - V2025.docx
Nøglepunkterne til kap. 3 - læs dem mindst 5 gange inden I går i gang med at læse kapitlet
Arbejdsspørgsmål til kap. 3
Husk bogen "Den ny indvandring"
Satanisk familieidyl (artikel i word).docx
Arbejdsspørgsmål, Kilde 10 Uddrag af interview med Ishøjs Borgmester, Per Madsen (S) i Berlingske Tidende, 1. august 1976
Islam (HF).docx
Arbejdsark til islam side 1 til 5.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 1-26
Opgaver til siderne
Arbejdsspørgsmål, Kilde 15
Opgaver om Identitetsdannelse og Internettet - 1oKSsa - F2025.docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Identitetsdannelse på Internettet.pptx
Lektie: Læs fra side 52 til side 58 i grundbogen, Luk Samfundet Op, om "Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Arbejdsark til islam side 6 til 9.docx
Koranen sura 1.pdf
Lektie: Læs fra side 58 til side 60 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "identitetsdannelse og sociale medier - det hele er i spil". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar:
Mens du læser kapitel 5
Kilde 20: Dansk Folkepartis årsmøde, 1999
20 år med Dansk Folkeparti
Opgaver om traditionelle og moderne samfundsform - 1oKSsa - F2025.docx
Skal bruges i uv: Figurer - det traditionelle - moderne og senmoderne samfund
Skal bruges i uv: Fortællingen om myren, sneglen og kamæleonen
Lektie: Læs fra side 61 til side 65 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "Det traditionelle samfund" og "Det moderne samfund". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
2 Rakat Complete Salah in Real Time | Learn & Practice Your Prayer | Salah Series for Kids
Majed og Mira bytter højtid
Ramadan: Inge spiser ikke hele dagen!
Arbejdsark til islam side 10 til 14.docx
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Bryder det fasten at sluge snot? - Islamsvar
Arbejdsark til islam side 15 til 20.docx
Sachsenhausen - projekt.docx
Det senmoderne samfund - gruppeopgave i 1o ks-sa - f2025.docx
HTs power point om det Senmoderne samfund.pptx
Lektie: Læs fra side 65 til side 71 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
I skal arbejde videre med fremlæggelsen angående Sachenhausen.
Islamisk Stat explainer
Hizb ut Tahrir om tørklæde
Jihad.docx
Arbejdsark til islamisme.docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Arbejdsark til traditionalisme.docx
Moskeerne bag sløret afsnit 1 (noter).docx
Opgaver - om Thomas Ziehe og det senmoderne samfund - 10Ks-sa - April 2025.docx
Kapitel_3-_Samfund_og_individ - Ziehe og det senmoderne samfund.pptx
Skal bruges i uv: The Subway Surfers of New York
Skal ses i uv: DRTV - Debatten: Familien under pres?
Skal bruges i uv: Kommission: Der er ingen trivselskrise
Lektie: Læs fra side 71 til side 73 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Multikriminelle familier koster kommunerne: Nu vil SF slå hårdt ned
Husk "Den ny indvandring"
Bandekrig: Klingenberg banden i Odense i 90'erne
Arbejdsark til dansk muslimsk manifest.docx
Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (hjemmeside).docx
1998 - Stem Dansk - og bevar Danmarks grænse
folketingsvalg fra 1953.pdf
2001 - Dansk folkeparti: Pia K. hyldet som dronning
2001 - Indflydelse: Uenighed i Venstre om DF
Gennemse nøglepunkterne til kapitel 6
Mens du læser kapitel 6
Indvandring og kulturmøder - Historisk overblik
image.png
Opgaver til "Imam kræver undskyldning for Muhammed-tegninger"
Arbejdsark til Den kvindelige danske imam.docx
Den kvindelige danske imam (noter).docx
Ulrich Beck og risikosamfundet - gruppeopgave i 1oKsSa - F2025.docx
LSO kapitel_3-_Samfund_og_individ - Ulrich Beck og det senmoderne risikosamfund.pptx
Lektie: Læs fra side 73 til side 78 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
De tre klassiske politiske ideologier - gruppeopgave i 1oKsSa - F2025.docx
Skal bruges i uv: Figur 5.1 - En politisk ideologis tre bestanddele
Skal bruges i uv: Folketinget - Live-tv
Skal bruges i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Christiansborg
Lektie: Læs fra side 100 til side 103 i grundbogen Luk Samfundet Op, om de tre klassiske politiske ideologier. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde.
Arbejdsark til Islam (repetition).docx
Kilekritik på 15 min - arbejdsark.docx
Nøglepunkter til kap. 7
Opgaver mens du læser (ikke de samme som bogen)
Medbring "Den ny indvandring"
1) Gruppeopgave 1o Ks sa - Politisk ideologi: liberalismen.docx
Skal bruges i uv: Hvad er en ideologi og hvordan kan den bruges?
Lektie: Læs fra side 103 til side 106 i grundbogen Luk Samfundet Op, om konservatismen og socialismen. Men du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er nemme at svare på :-)
DRTV - Partier i brand: Dansk Folkeparti
Opgaver til s. 139-144
Gruppeopgave 1o Ks sa - Politisk ideologi: konservatisme og socialisme.docx
Skal bruges i uv: Ideologierne fra traditionelle, til moderne og senmoderne forhold
Lektie: Ingen - I skal arbejde videre med lektien og opgaverne fra fredag.
Freja Polonius var til stede, da hendes ven fik aktiv dødshjælp. Nu sætter hun spørgsmålstegn ved, om Preben Nielsen virkelig ønskede at dø
Freja Polonius havde lyst til at skrige, da lægen gjorde klar til aflivningen, og hun så sin ven dø
DR-dokumentar understreger det etisk forsvarlige i at tillade aktiv dødshjælp - Altinget
Sognepræst: Pressede vi Preben Nielsen til at vælge aktiv dødshjælp? - Altinget
Bred kritik af DR-dokumentar om dødshjælp: "Helt uacceptabel følelsesporno"
Genstart | Preben vil dø | DR LYD
Sognepræst: Enhver skylder at lytte til dette vidnesbyrd om aktiv dødshjælp
»Jeg synes, vi skal overveje, om vi vil styre den måde, vi vil herfra på«
Forfatter: DR’s håndtering af Preben er meget kritisabel
Dokumentation: Her er Frederik Vads tale
Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4
Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger .pdf
Introduktion til eksamen i KS.docx
Problemformulering:
Husk jeres bog "Den ny indvandring"
Den klassiske politiske ideologi - senmodernitetens ideologiske forgreninger - gruppeopgaver i 1oks-sa - F2025.docx
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Kommunalpolitik og højdeskræk
Lektie: Læs fra side 106 til side 110 i grundbogen Luk Samfundet Op, om ideologiske forgreninger. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er lette og hurtige at besvare:
OVERBLIK Skal man have hjælp til at dø i Danmark? Her er modeller fra 11 lande
Danske Nina hjælper belgiere med at dø: For nogle få er aktiv dødshjælp den eneste og ultimative lindring
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Kapitel_5_Politiske_ideologier - Populisme og identitetspolitik.pptx
Populisme og identitetspolitik - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Lektie: Læs fra side 110 til side 112 i grundbogen Luk Samfundet Op, om populisme og identitetspolitik. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Partier vælgere fordelingspolitik og værdipolitik - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Kapitel_5_Politiske_ideologier - Vælgeradfærd og partiadfærd.pptx
Lektie: Læs fra side 112 til side 118, i grundbogen Luk Samfundet Op, om partierne, vælgerne og fordelings- og værdipolitik. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Partier vælgere fordelingspolitik og værdipolitik 2 - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Freja Polonius (kronik i Belingske januar 2024).docx
Arbejdsark til kronik af Freja Polonius.docx
Eksamensspørgsmål i etik (et eksempel).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshælp (tekst til analyse).docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 168
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb sa: Identitet, kultur, integration
Formålene med samfundsfaget, i dette flerfaglige KS-forløb, er at eleverne skal studere og lære at bruge teori og metode om identitetsdannelse. Hvad karakteriserer Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund? Hvilken rolle spiller familie (herunder ligestilling mellem kønnene), stat og religion.
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- samfundsformer, livsformer og livsstile
Materiale til Samfundsfag¨
- "Luk Samfundet Op" af Thor Banke og Peter Brøndum, 4. udgave, Forlaget Columbus, Kapitel 2 (Identitet i forandring), kapitel 3 (Samfund og Individ) og kapitel 4 (forskellige liv i Danmark)
Supplerende materiale til Samfundsfag:
- Diverse dokumentarer, artikler, medieindslag etc.
- Diverse statistikker hentet på
www.danmarksstatistik.dk
Indhold
Kernestof:
Samfundsfag i 1o - intro v2025.pptx
Opgave i samfundsfag - 1oKSsa - V2025.docx
Lektie: Ingen - I dagens lektioner vil jeg præsentere jer for det I skal nå i det næste skoleår, og hvilke mål I skal nå for at bestå faget ved eksamen i december 2025, og måske i januar 2026.
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 1 - Hvad er socialisation.docx
Skal ses først i uv: Hvorfor er sociologi vigtigt og hvad er socialisation?
Skal bruges i uv: Lektion 1 og 2 - Socialisationens faser.pptx
Skal ses i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken afsnit 1
Lektie: Læs fra side 29 til og med side 32, i kompendiet jeg udleverede sidst, og besvar nedenstående spørgsmål ved hjælp af lektieteksten, så du er klar til dagens lektioner:
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 2 - Hvad er socialisation, sociale roller og social kontrol.docx
Lektie: Læs fra side 34 til og med side 37, i kompendiet, om Normer, Sociale rolle og Social kontrol. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål ved hjælp af lektieteksten, så du er klar til dagens lektioner:
Skal ses i uv: The Social Dilemma (fra 51:00ff)
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring.pptx
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 3 - Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet.docx
Skal bruges i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken - otte år senere: Mønsterbryder
Lektie: Læs fra side 37 til og med side 40 i kompendiet (om 2.3 Hvem er jeg egentlig?), og besvar nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til arbejdet i lektionerne:
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Sociale grupper.pptx
Skal bruges i uv: DRTV - Prinsesser fra blokken
Gruppearbejde i 1oKs-sa - socialisation 4 - De sociale gruppers betydning for socialisationen.docx
Lektie: Læs fra side 40 til og med side 43, om hvilken rolle grupper spiller for vores socialisering som mennesker. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet i timerne:
Gruppeopgaver i 10sa - kulturelle forskelle - V2025.docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Kulturens indflydelse.pptx
Lektie: Læs fra side 43 til side 46 (stop ved teksten "Spørgsmålet er dog..."). Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til diskussion og arbejde i dagens lektioner:
OPGAVERNE FRA MANDAG: gruppeopgaver i 1o ks sa - kulturelle forskelle - V2025 - NU MED LINK DER VIRKER.docx
DAGENS OPGAVER: Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025.docx
Lektie: Læs fra side 46 til side 49, om jeg-vi kultur og identitetsformerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens diskussion og arbejde:
Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025 (1).docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring (2).pptx
LEKTIE: HUSK AT MEDBRINGE EN LÆSEBOG TIL DENNE TIME
Gruppeopgave - kulturelle forskelle og identitet - 1o ks sa - V2025.docx
Gruppeopgave - kulturelle forskelle - Anerkendelse - 1o KS-sa - V2025.docx
Lektie: Læs fra side 49 til side 52, om anerkendelse og integrationsformerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens diskussioner og arbejde:
Skal ses i uv: DRTV - Den danske koloni
Lektie: Ingen - vi arbejder videre med lektien og opgaverne fra sidst.
Lektie: Ingen - I skal arbejde selv - se vedhæftede opgave. Jeg kommer rundt til grupperne så snart jeg er færdig med mit møde. I skal selv lave denne gruppeopgave - anerkendelse i danskerkolonien - 1o KS-sa - V2025.docx
Opgaver om Identitetsdannelse og Internettet - 1oKSsa - F2025.docx
Kapitel_2-_Identitet_i_forandring - Identitetsdannelse på Internettet.pptx
Lektie: Læs fra side 52 til side 58 i grundbogen, Luk Samfundet Op, om "Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
Lektie: Læs fra side 58 til side 60 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "identitetsdannelse og sociale medier - det hele er i spil". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar:
Opgaver om traditionelle og moderne samfundsform - 1oKSsa - F2025.docx
Skal bruges i uv: Figurer - det traditionelle - moderne og senmoderne samfund
Skal bruges i uv: Fortællingen om myren, sneglen og kamæleonen
Lektie: Læs fra side 61 til side 65 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "Det traditionelle samfund" og "Det moderne samfund". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Det senmoderne samfund - gruppeopgave i 1o ks-sa - f2025.docx
HTs power point om det Senmoderne samfund.pptx
Lektie: Læs fra side 65 til side 71 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Introduktion til religion
Introduktion til religionsfaget med fokus på begreberne indefra, fagligt udefra og kritisk udefra.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religionsfaget (hf).docx
Tip en 10er (øvelse til indefra, udefra og kritisk udefra).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Religion i det senmoderne samfund
Forløbet fokuserer på to sen-moderne religiøse bevægelser, nemlig Spiritismens Trossamfund og satanisme
Fokuspunkter:
- Spiritistisk Trossamfund: læregrundlag / de fem hovedpunkter
- Spiritistisk Trossamfund og kendetegnene ved det sen-moderne samfund
- Satan i Bibelen
- Sataniske symboler (omvendt kors, 666, omvendt pentagram, det kemiske tegn for svovl, Baphomet)
- Teistisk, magisk og ateistisk satanisme
- Church of Satan: Anton LaVey / Satans Bibel / De Ni Sataniske Erklæringer / Jordens Elleve Sataniske Regler
- Satanisk Forum i Danmark / Amina Olander Lap
- Temple of Lucifer i Svendborg
- Satanisme og kendetegnene ved det sen-moderne samfund
Materiale:
- Torben Hammersholt: "Det sen-moderne samfund (kendetegn) og religion"
- DR-dokumentar: "Spiritisterne / 1. Den nye cirkel" (2020)
- Spiritismens Trossamfund / De fem hovedpunkter (indsat i Torben Hammersholt: "Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund" side 5-9 +
https://www.spiritismenstrossamfund.dk/hovedindholdet/
)
- Bodil Junker Pedersen m.fl. (2021): "Religion på kryds og tværs. Columbus. Side 133-139 og 150-156 og 173-178.
- Anton LaVey: uddrag fra "Satans Bibel" mv. (findes i ovenstående tekst)
- Youtube-video "Satanists next door" (https://www.youtube.com/watch?v=Wqa5F6vWWXM)
- Satanisk Forum (2009): "moderne satanisme i Danmark" (https://sataniskforum.dk/intro-til-satanisme.html)
- Anne Korsholm: "Satanisk familieidyl". Kristeligt Dagblad, 15. oktober 2001.
Omfang: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund 1.docx
Den åndelige verden er virkelig. Mennesker & ånder er i daglig kontakt
Arbejdsark til Spiritismens Trossamfund.docx
Torben Hammersholt: Religion og livsanskuelse i det sen-moderne samfund; sider: 2-9
Hovedindholdet - Spiritismens Trossamfund
Religion på kryds og tværs (satanisme).pdf
Arbejdsark til satanisme 1.docx
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Religion på kryds og tværs. Systime; sider: 133-139, 150-156, 173-178
Symbol for Baphomet (Church of Satan).docx
Arbejdsark til satanisme 2.docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Satanisme (overordnede retninger og centrale strømninger).docx
Anton LaVey And the Church of Satan's Devil Mass In 1967
Satanisme hf (overordnede retninger og strømninger).docx
Arbejdsark til satanisme 3.docx
Satanisk familieidyl
Satanisme (eksempel på eksamensspørgsmål).docx
intro til satanisme.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Forløbet har fokus på:
- Islams oprindelse
- Muhammeds liv
- Koranen og Hadith
- De seks trospunkter
- De fem søjler
- Sharia
- Jihad (stor, lille og global)
- Forskellige tolkninger af islam i dag (islamisme, traditionalisme, modernisme og kulturislam)
- De tre identitetsformer (ren, bindestreg og kreolsk) og de tre integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration og segregation) brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
- Kendetegne ved det senmoderne samfund brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
Materiale:
- Hammersholt, Torben: "Islam (hf)". (side 1-26)
- Hammersholt, Torben: Jihad
- Hammersholt, Torben: De tre identitetsformer og de tre integrationstyper (noter) + modellerne tegnet på tavlen
- Koranen (sura 1)
- Fatwa om man må sluge snot under ramadanen (http://islamsvar.dk/fasten/hvad-der-bryder-og-ikke-bryder-fasten/bryder-det-fasten-at-sluge-snot/)
- Youtube-video om bøn (https://www.youtube.com/watch?v=v2gx24YqI68)
- DR-dokumentar "Hassan og ramadanen" (2017)
- Dokumentar: "Den kvindelige danske imam" (2019)
- Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (https://www.danskmuslimskmanifest.dk/manifest) - nogle af Indledningerne til de 43 punkter
- TV2-dokumentar: Moskeerne bag sløret (afsnit 1)
- Hizb ut Tahrir (uddrag fra deres danske hjemmeside)
- Islamisk Stat / explainer (https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-islamisk-stat-stadig-en-trussel_310784)
Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Islam (HF).docx
Arbejdsark til islam side 1 til 5.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 1-26
Arbejdsark til islam side 6 til 9.docx
Koranen sura 1.pdf
2 Rakat Complete Salah in Real Time | Learn & Practice Your Prayer | Salah Series for Kids
Majed og Mira bytter højtid
Ramadan: Inge spiser ikke hele dagen!
Arbejdsark til islam side 10 til 14.docx
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Bryder det fasten at sluge snot? - Islamsvar
Arbejdsark til islam side 15 til 20.docx
Islamisk Stat explainer
Hizb ut Tahrir om tørklæde
Jihad.docx
Arbejdsark til islamisme.docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Arbejdsark til traditionalisme.docx
Moskeerne bag sløret afsnit 1 (noter).docx
Arbejdsark til dansk muslimsk manifest.docx
Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (hjemmeside).docx
Arbejdsark til Den kvindelige danske imam.docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Den kvindelige danske imam (noter).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb sa: Politik og politiske ideologier
Dette korte forløb om ”politik” på c-niveau skal sætte jer i stand til at
forstå, afkode og deltage i politik i det danske samfund, som
engagerede deltagere i det danske demokrati.
Vi studerer først flere områder af politik i forbindelse med dette sidste samfundsfagsforløb i 1. hf (politiske ideologier – liberalismen, socialismen, konservatismen, og de senmoderne forgreninger), og fortsætter efter sommerferien, med de manglende dele af politikområdet.
For at I kan gøre det skal I have styr på de grundlæggende
spilleregler for det danske demokrati. I skal kende til og kunne
bruge:
1) De politiske ideologier (liberalismen, socialismen, konservatismen, og de senmoderne forgreninger)
Materiale:
- Luk Samfundet Op, skrevet af Peter Brøndum og Thor
Banke, udgivet af Forlaget Columbus (3. oplag). Kapitel 5 om de politiske ideologer
- Diverse dokumentarer, medieklip, avisartikler og anden form for empiri
- Diverse statistikker hentet på www.Danmarks
Statistik.dk
Indhold
Kernestof:
Opgaver - om Thomas Ziehe og det senmoderne samfund - 10Ks-sa - April 2025.docx
Kapitel_3-_Samfund_og_individ - Ziehe og det senmoderne samfund.pptx
Skal bruges i uv: The Subway Surfers of New York
Skal ses i uv: DRTV - Debatten: Familien under pres?
Skal bruges i uv: Kommission: Der er ingen trivselskrise
Lektie: Læs fra side 71 til side 73 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Ulrich Beck og risikosamfundet - gruppeopgave i 1oKsSa - F2025.docx
LSO kapitel_3-_Samfund_og_individ - Ulrich Beck og det senmoderne risikosamfund.pptx
Lektie: Læs fra side 73 til side 78 i grundbogen Luk Samfundet Op, om Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
De tre klassiske politiske ideologier - gruppeopgave i 1oKsSa - F2025.docx
Skal bruges i uv: Figur 5.1 - En politisk ideologis tre bestanddele
Skal bruges i uv: Folketinget - Live-tv
Skal bruges i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Christiansborg
Lektie: Læs fra side 100 til side 103 i grundbogen Luk Samfundet Op, om de tre klassiske politiske ideologier. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde.
1) Gruppeopgave 1o Ks sa - Politisk ideologi: liberalismen.docx
Skal bruges i uv: Hvad er en ideologi og hvordan kan den bruges?
Lektie: Læs fra side 103 til side 106 i grundbogen Luk Samfundet Op, om konservatismen og socialismen. Men du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er nemme at svare på :-)
Gruppeopgave 1o Ks sa - Politisk ideologi: konservatisme og socialisme.docx
Skal bruges i uv: Ideologierne fra traditionelle, til moderne og senmoderne forhold
Lektie: Ingen - I skal arbejde videre med lektien og opgaverne fra fredag.
Den klassiske politiske ideologi - senmodernitetens ideologiske forgreninger - gruppeopgaver i 1oks-sa - F2025.docx
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Kommunalpolitik og højdeskræk
Lektie: Læs fra side 106 til side 110 i grundbogen Luk Samfundet Op, om ideologiske forgreninger. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er lette og hurtige at besvare:
Kapitel_5_Politiske_ideologier - Populisme og identitetspolitik.pptx
Populisme og identitetspolitik - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Lektie: Læs fra side 110 til side 112 i grundbogen Luk Samfundet Op, om populisme og identitetspolitik. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Partier vælgere fordelingspolitik og værdipolitik - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Kapitel_5_Politiske_ideologier - Vælgeradfærd og partiadfærd.pptx
Lektie: Læs fra side 112 til side 118, i grundbogen Luk Samfundet Op, om partierne, vælgerne og fordelings- og værdipolitik. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Partier vælgere fordelingspolitik og værdipolitik 2 - gruppeopgaver i 1oks-sa - S2025.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / det gode samfund
Forløbet har fokus på:
- Skellet mellem religiøs og sekulær etik
- Forskellen på aktiv dødshjælp, passiv dødshjælp og assisteret selvmord
- Sekulære argumenter FOR aktiv dødshjælp: autonomi-argumentet ; lidelsesargumentet; demokratiargumentet og selvmordsargumentet
- Sekulære argumenter IMOD aktiv dødshjælp: svar på autonomiargumentet ; svar på lidelsesargumentet ; svar på demokratiargumentet ; svar på selvmordsargumentet ; menneskesyns-argumentet; glidebaneargumentet
- Ordvalgsargumenter
- Smeden Preben som etisk case
- Aktiv dødshjælp og islam
- Aktiv dødshjælp og kristendom [har vi ikke gennemgået endnu]
Materiale:
- Torben Hammersholt: Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case) side 1-8
- DR-dokumentar: "På tirsdag skal jeg dø" (2022), afsnit 1-3
- Freja Polonius kronik i Berlingske d. 28. januar 2024:
https://www.berlingske.dk/kronikker/freja-polonius-var-til-stede-da-hendes-ven-fik-aktiv-doedshjaelp-nu
- Muhammad Al Jizani: "Hvad mener islam om aktiv dødshjælp". Svar på
Religion.dk
3. juni 2014
Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til Islam (repetition).docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 22-26
Freja Polonius var til stede, da hendes ven fik aktiv dødshjælp. Nu sætter hun spørgsmålstegn ved, om Preben Nielsen virkelig ønskede at dø
Freja Polonius havde lyst til at skrige, da lægen gjorde klar til aflivningen, og hun så sin ven dø
DR-dokumentar understreger det etisk forsvarlige i at tillade aktiv dødshjælp - Altinget
Sognepræst: Pressede vi Preben Nielsen til at vælge aktiv dødshjælp? - Altinget
Bred kritik af DR-dokumentar om dødshjælp: "Helt uacceptabel følelsesporno"
Genstart | Preben vil dø | DR LYD
Sognepræst: Enhver skylder at lytte til dette vidnesbyrd om aktiv dødshjælp
»Jeg synes, vi skal overveje, om vi vil styre den måde, vi vil herfra på«
Forfatter: DR’s håndtering af Preben er meget kritisabel
OVERBLIK Skal man have hjælp til at dø i Danmark? Her er modeller fra 11 lande
Danske Nina hjælper belgiere med at dø: For nogle få er aktiv dødshjælp den eneste og ultimative lindring
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Freja Polonius (kronik i Belingske januar 2024).docx
Arbejdsark til kronik af Freja Polonius.docx
Eksamensspørgsmål i etik (et eksempel).docx
Islam (HF).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshælp (tekst til analyse).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb sa: Politik og samfundet
Dette korte forløb om ”politik” på c-niveau skal sætte jer i stand til at
forstå, afkode og deltage i politik i det danske samfund, som
engagerede deltagere i det danske demokrati.
Vi studerede allerede flere områder af politik i forbindelse med jeres første forløb i 1. hf (identitet, kultur, integration og politiske ideologier).
For at I kan gøre det skal I have styr på de grundlæggende
spilleregler for det danske demokrati. I skal kende til og kunne
bruge:
1) De politiske partier
2) Det politiske system
3) De politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
4) Politik og medierne
Materiale:
- Luk Samfundet Op, skrevet af Peter Brøndum og Thor
Banke, udgivet af Forlaget Columbus (3. oplag). Kapitel 6 og 7 om det politiske system, samt demokrati, demokratiformer og mediernes rolle
- Diverse dokumentarer, medieklip, avisartikler og anden form for empiri
- Diverse statistikker hentet på www.Danmarks
Statistik.dk
Indhold
Kernestof:
Skal bruges i uv: Kapitalen i det 21. århundrede
2o skoleåret 25-26.pptx
Lektie: Medbring grundbogen "Luk Samfundet Op", som I fik udleveret i sidste skoleår. I dagens lektioner skal I præsenteres for hvad der venter jer, inden KS-eksamen i december, og derefter starter vi op på næste emne i samfundsfag, om medier, demokr
Gruppeopgaver - politiske styreformer og demokrati.docx
Politik - styreformer og demokrati - politik 2osa - E2025.pptx
Lektie: Læs fra side 121 til side 125, i grundbogen Luk Samfundet Op, om politik og styreformer. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Opgaver - Magtens tredeling og parlamentarisme - 2osa-ks - E2025.docx
Politik - demokrati i praksis - 2osa-ks.pptx
Lektie: Læs fra side 125 til side 130, om demokrati i praksis. Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til dagens arbejde:
Gruppeopgaver - Den parlamentariske styringskæde - 2o sa ks - E2025.docx
Skal bruges i uv: Gintberg på kanten - Christiansborg
Den parlamentariske styringskæde - 2osa-ks - E2025.pptx
Læs fra side 130 til side 137, i Luk Samfundet Op, om den parlamentariske styringskæde. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er ret lette og svarene står i lektien:
Gruppeopgaver i 2osa - udlandets indflydelse - E2025.docx
Politik, demokrati og medborgerskab i Danmark - HTs.pptx
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: EU
Lektie: Læs fra side 137 til side 140, om udlandets indflydelse på Danmarks politiske system. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Gruppeopgaver - Politisk deltagelse - 2oKssa - E2025.docx
Skal bruges i uv: Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Lektie: Læs fra side 140 til side 144, om politisk deltagelse og medborgerskab i Danmarks politiske system. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Gruppeopgaver - Politik og medier - den fjerde statsmagt - 2o sa ks - E2025.docx
PHT: PPT til LSO kapitel_7.2 og 7.3 - den fjerde statsmagt OG mediealisering af politik.pptx
Lektie: Læs fra side 152 til side 154 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.1 Medierne den fjerde statsmagt", og "7.2 Medieret kommunikation og medialisering". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
HTs ppt til politik og medier - 7.3 og 7.4.pptx
Gruppeopgaver - Politik og medier - danskernes mediebrug - 2o sa ks - E2025.docx
Lektie: Læs fra side 154 til side 157, i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.3 Danskernes brug af forskellige medier". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Gruppeopgaver - Politik og medier - kampen om den politiske dagsorden - 2o sa ks - E2025.docx
Skal bruges i uv: Figur 7.7 Model for kampen om at sætte den politiske dagsorden - Luk Samfundet Op
Lektie: Læs fra side 157 til side 160, i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.4 Kampen om den politiske dagsorden". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Gruppeopgaver - Politisk deltagelse og debat på sociale medier - 2oKssa - E2025.docx
Lektie: Læs fra side 160 til side 166, om Politisk deltagelse og debat på sociale medier, og om mediernes rolle i demokratiet. Mens du læser, skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er en del spørgsmål, men de er
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kristendom (særfagligt forløb)
Indhold
Kernestof:
Kristendom (hf).docx
Program 16 Den barmhjertige samaritaneren
Torben Hammersholt: Kristendom. Forlaget TH; sider: 1-24
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Arbejdsark til kristendom (skemaet side 20).docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Arbejdsark til en analyse af Odenseerklæringen.docx
Uddrag fra Odenseerklæringen (evangelisk luthersk netværk).docx
Arbejdsark til en analyse af artikel om Thorkild Grosbøll.docx
Titel
Thorkild Grosbøll Jeg tror ikke på sådan noget sludder (uddrag til analyse).docx
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Arbejdsark til Indre Mission og aktiv dødshjælp.docx
Det tror vi på - Indremission.dk
Ja til aktiv livshjælp - nej til aktiv dødshjælp
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det gode samfund
Historie:
I forløbet har klassen arbejdet med velfærdsstatens historie. Forløbet har haft to historiske perioder som fokus. Først har klassen arbejdet med velfærdsstatens historie i perioden 1849-1945 med særlig fokus på perioden 1890-1933 og herefter i perioden 1945-2022, hvor der i den sidste periode har været særligt fokus på perioden 1945-1972.
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Kristendom (hf).docx
Program 16 Den barmhjertige samaritaneren
Torben Hammersholt: Kristendom. Forlaget TH; sider: 1-24
Gruppearbejde om velfærdsstatens historie i Ribe
I skal være klar med jeres oplæg. Sørg for at have styr på at sige de rigtige ting i forhold til jeres emne.
Skal bruges i uv: Kapitalen i det 21. århundrede
2o skoleåret 25-26.pptx
Lektie: Medbring grundbogen "Luk Samfundet Op", som I fik udleveret i sidste skoleår. I dagens lektioner skal I præsenteres for hvad der venter jer, inden KS-eksamen i december, og derefter starter vi op på næste emne i samfundsfag, om medier, demokr
Gruppeopgaver - politiske styreformer og demokrati.docx
Politik - styreformer og demokrati - politik 2osa - E2025.pptx
Lektie: Læs fra side 121 til side 125, i grundbogen Luk Samfundet Op, om politik og styreformer. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform.docx
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform
Lov om alderdomsunderstøttelse
Lov om Alderdomsunderstøttelse til værdige trængende udenfor Fattigvæsenet fra Danmarkshistorien.dk.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Afsluttende spørgsmål
Opgaver - Magtens tredeling og parlamentarisme - 2osa-ks - E2025.docx
Politik - demokrati i praksis - 2osa-ks.pptx
Lektie: Læs fra side 125 til side 130, om demokrati i praksis. Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til dagens arbejde:
Sammenfatning Kanslergadeforliget.docx
Oversigt over sociallovgivning 1849-1933.docx
Opgaver til "Sammenfatning af Kanslergadeforliget"
Interview med Thorvald Stauning
Rigsarkivet_Faktaark_tidslinje_velfaerdshistorisk-udvikling_WEB.pdf
Træningseksamen den tidlige velfærdsstat.docx
Arbejdsark Til Kildekritik.docx
Gruppeopgaver - Den parlamentariske styringskæde - 2o sa ks - E2025.docx
Skal bruges i uv: Gintberg på kanten - Christiansborg
Den parlamentariske styringskæde - 2osa-ks - E2025.pptx
Læs fra side 130 til side 137, i Luk Samfundet Op, om den parlamentariske styringskæde. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er mange spørgsmål, men de er ret lette og svarene står i lektien:
Gruppeopgaver i 2osa - udlandets indflydelse - E2025.docx
Politik, demokrati og medborgerskab i Danmark - HTs.pptx
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: EU
Lektie: Læs fra side 137 til side 140, om udlandets indflydelse på Danmarks politiske system. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Lars Andersen mfl.: Fra verdenskrig til velfærd / Fokus 3, Gyldendal; sider: 48-57
Velfærdsstatens rødder 48-53 i Fokus 3:
fokus - velfærdsstaten.pdf
Vi starter med at afrunde vores eksamensarbejde. Sørg for at I har styr på jeres noter, så vi kan komme i gang med gennemgangen.
Gruppeopgaver - Politisk deltagelse - 2oKssa - E2025.docx
Skal bruges i uv: Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Lektie: Læs fra side 140 til side 144, om politisk deltagelse og medborgerskab i Danmarks politiske system. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Arbejdsark til kristendom (skemaet side 20).docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Arbejdsark til en analyse af Odenseerklæringen.docx
Uddrag fra Odenseerklæringen (evangelisk luthersk netværk).docx
Gruppeopgaver - Politik og medier - den fjerde statsmagt - 2o sa ks - E2025.docx
PHT: PPT til LSO kapitel_7.2 og 7.3 - den fjerde statsmagt OG mediealisering af politik.pptx
Lektie: Læs fra side 152 til side 154 i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.1 Medierne den fjerde statsmagt", og "7.2 Medieret kommunikation og medialisering". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Arbejdsark til en analyse af artikel om Thorkild Grosbøll.docx
Titel
Thorkild Grosbøll Jeg tror ikke på sådan noget sludder (uddrag til analyse).docx
Lektion 8: Velfærdsstaten
Opgaver s. 53-57
image.png
Miniforedrag - Velfærdsstaten
DRTV - Jagten på den danske arbejder
HTs ppt til politik og medier - 7.3 og 7.4.pptx
Gruppeopgaver - Politik og medier - danskernes mediebrug - 2o sa ks - E2025.docx
Lektie: Læs fra side 154 til side 157, i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.3 Danskernes brug af forskellige medier". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Arbejdsark til Indre Mission og aktiv dødshjælp.docx
Det tror vi på - Indremission.dk
Ja til aktiv livshjælp - nej til aktiv dødshjælp
Gruppeopgaver - Politik og medier - kampen om den politiske dagsorden - 2o sa ks - E2025.docx
Skal bruges i uv: Figur 7.7 Model for kampen om at sætte den politiske dagsorden - Luk Samfundet Op
Lektie: Læs fra side 157 til side 160, i grundbogen Luk Samfundet Op, om "7.4 Kampen om den politiske dagsorden". Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
Kildemateriale til 1960'erne.pdf
Kildekritik og scooterpigen.pptx
Arbejdsspørgsmål til førstebehandling af folkepensionen.docx
Opgaver til s. 64-68
Gruppeopgaver - Politisk deltagelse og debat på sociale medier - 2oKssa - E2025.docx
Lektie: Læs fra side 160 til side 166, om Politisk deltagelse og debat på sociale medier, og om mediernes rolle i demokratiet. Mens du læser, skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er en del spørgsmål, men de er
Opgaver til Scooterpigen:
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Vi laver Scooterpigen færdig i 2. lektion.
Husk en læsebog
Arbejdsark til fokus 3 s. 57-60.docx
Gruppeopgaver 2o Ks sa - behov forbrug og økonomi - E2025.docx
Økonomi - 2o kssa - lektion 1 og 2 - behov.pptx
Lektie: Læs fra side 167 til side 170, i grundbogen Luk Samfundet Op, om hvad "økonomi" og "behov" er for noget, og hvordan vi kan måle dem (og hvad vi kan bruge denne viden til). Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar ti
Skal ses i uv: Hvordan fungerer markedet?
Gruppeopgaver - Hvordan fungerer markedet - 2okssa - E2025.docx
Skal bruges i uv 1: Nu stiger inflationen, og én varetype stikker af: Sådan har prisen udviklet sig på 67 forskellige fødevarer
Lektie: Læs fra side 171 side 172, om hvad "markedet" er for noget, og hvordan det fungerer. Besvar samtidig nedenstående spørgsmål:
Opgaverne er til s. 57-60 i PDF'en: Fokus - velfærdsstaten
den klassiske reportage.html
Islam (HF).docx
Optakt til moskebesøg i København.docx
Hvad er en moské?
Det gode samfund 2 (fordelingspolitik som etisk case).docx
Afsnit
Afskat top-topskat, sænk topskat og afskaf mellemskat.
Liberal Alliances fremlagte økonomiske politik rammer skævt
Politisk nyorientering i 1990’erne
Arbejdsspørgsmål til velfærdsstaten 1990’erne og til i dag
Tilføjelse i den nye udgave af Fokus Fra fattighjælp til velfærdsstat.docx
Det økonomiske kredsløb UKJK - gruppeopgave i 2o sa E2025.docx
Økonomi 2o sa Det økonomiske kredsløb.pptx
Lektie: Læs fra side 172 til side 179, om kapitel 8.3, samfundsøkonomien og det økonomiske kredsløb. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er en del spørgsmål, men de er ret nemme for svarene står
Skal bruges i uv: DK-Spillet - Startside
Lektie: I dag arbejder du videre med teksterne og opgaverne fra i går. HUSK EN SKØNLITTERÆR LÆSEBOG I DAG
Arveregler og afgifter
Debat om velfærdsstaten i 1980'erne.docx
Metode i historie fra Fokus.docx
Opgaver til arbejde selv:
Lektie: Læs fra side 179 til side 186, i Luk Samfundet Op, om de 5 økonomiske mål, som vi bruger til at måle Danmarks økonomi med. Mens du læser skal du besvare nedenstående, meget lette spørgsmål. Svarene er, som altid, i teksten :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 140
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb sa: Økonomi, Globalisering og velfærd
I dette forløb skal du arbejde med Danmarks økonomi og med den danske velfærdsmodel.
Disse to begreber (økonomi og velfærd) beskæftiger sig med de overordnede rammer for Danmark og danskernes handel, arbejde og uddannelse. Med andre ord skal du lære at undersøge hvordan Danmarks økonomi hænger sammen, hvordan danskerne tjener deres penge, hvad ”vi” som nation lever af at sælge til udlandet og alt det som afgør om Danmark er et rigt land eller ej.
I dette forløb skal vi også arbejde med velfærdsmodellen, som handler om hvordan vi behandler hinanden, ift spørgsmål om ulighed mellem rige og fattige, uddannelse, ældreforsorg, hospitaler, forsvar osv. Det bliver også spændende.
Vi studerede allerede flere områder af økonomi og velfærd i forbindelse med jeres første forløb i 1. hf (identitet, kultur og integration).
Se målene for økonomiforløbet i nedenstående for at få overblik over hvad du skal nå her på c-niveau samfundsfag.
Vi lægger hårdt ud med at se på Danmarks pengekasse – Finansloven og ”statskassen”.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Materiale:
- Luk samfundet op, 4. udgave. Peter Brøndum et al. Forlaget Columbus
Supplerende materialer:
- diverse relevante nyhedsartikler fra on-line og trykte nyhedsmedier
- diverse relevante medieindslag fra DR, TV2 og forskellige engelsksprogede globale medier (såsom BBC, CNN og Al-Jazeera)
Indhold
Kernestof:
Gruppeopgaver 2o Ks sa - behov forbrug og økonomi - E2025.docx
Økonomi - 2o kssa - lektion 1 og 2 - behov.pptx
Lektie: Læs fra side 167 til side 170, i grundbogen Luk Samfundet Op, om hvad "økonomi" og "behov" er for noget, og hvordan vi kan måle dem (og hvad vi kan bruge denne viden til). Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar ti
Skal ses i uv: Hvordan fungerer markedet?
Gruppeopgaver - Hvordan fungerer markedet - 2okssa - E2025.docx
Skal bruges i uv 1: Nu stiger inflationen, og én varetype stikker af: Sådan har prisen udviklet sig på 67 forskellige fødevarer
Lektie: Læs fra side 171 side 172, om hvad "markedet" er for noget, og hvordan det fungerer. Besvar samtidig nedenstående spørgsmål:
Det økonomiske kredsløb UKJK - gruppeopgave i 2o sa E2025.docx
Økonomi 2o sa Det økonomiske kredsløb.pptx
Lektie: Læs fra side 172 til side 179, om kapitel 8.3, samfundsøkonomien og det økonomiske kredsløb. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde. Der er en del spørgsmål, men de er ret nemme for svarene står
Skal bruges i uv: DK-Spillet - Startside
Lektie: I dag arbejder du videre med teksterne og opgaverne fra i går. HUSK EN SKØNLITTERÆR LÆSEBOG I DAG
Lektie: Læs fra side 179 til side 186, i Luk Samfundet Op, om de 5 økonomiske mål, som vi bruger til at måle Danmarks økonomi med. Mens du læser skal du besvare nedenstående, meget lette spørgsmål. Svarene er, som altid, i teksten :-)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106938", "T": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106938", "H": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106938" }