Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Marc Dyhr Seremet-Bangert, Ole Møller Pedersen, Rasmus Friis, Sissel Ottosen, Torben Hammersholt
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks/hi, 1p ks/re, 1p ks/sa, 2p ks, 2p ks/hi, 2p ks/re, 2p ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og historiebrug
Titel 2 Da verden blev moderne
Titel 3 Holocaust
Titel 4 Nationalisme og indvandring
Titel 5 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 6 Introduktion til religion
Titel 7 Religion i det sen-moderne samfund
Titel 8 Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Titel 9 Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / Det gode samfund
Titel 10 Det gode samfund
Titel 11 Kristendom (særfagligt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Da verden blev moderne

Seks nedslag i historien fra middelalderen til 1800-tallet, hvor der skete en udvikling hen imod en moderne verden:
1: Højmiddelalderen og korstogene
2: Opdagelserne
3: Renæssancen
4: Reformationen
5: Oplysningstiden
6: Industrialiseringen

Video/film:
- Diverse filmklip og videoer
- Dokumentarfilm om det tredje korstog ("Jerusalem - Kampen om den hellige by", 2021)
- Historien om Danmark, "Tidlig middelalder", "Reformation og renæssance" og "Enevælde og oplysningstid"

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1EjDxc_gUcBzfUYX6QhKOpXNrOX4NCpD2znVd-LZfIs4/edit?tab=t.0#heading=h.yb083f5ocmel
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Nationalisme og indvandring

Første del af forløbet omhandler nationalisme i Danmark fra 1800-tallet frem til i dag, bl.a. med nedslag i krigene 1848-51 og 1864, genforeningen, besættelsestiden og Danmarks forhold til Grønland. Bl.a. danske sange bruges som kilder til at illustrere dansk identitets udvikling over tid.
Anden del af forløbet omhandler den moderne indvandring til Danmark fra 1967 frem til i da med udgangspunkt i bogen "Den ny indvandring" (2021). Her er fokus på indvandringens og udlændingepolitikkens udvikling. Denne del af forløbet indgår i det første ks-forløb.

Film/video:
- Historien om Danmark: "Grundloven, folket og magten", "Velfærd og kold krig", klip
- Historien om Danmark og Grønland
- 100 års indvandring, afsnit 5 og 6
- Indvandringens historie, afsnit 6
- Kampen om indvandringen, afsnit 4 og 6
- Diverse korte videoer (se oversigt)

Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1HOLUvz-BKKHJ6jFvV7uihNSwGdzeRw3GSRcEyNy826k/edit?tab=t.0#heading=h.knh06cudmgl

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Identitet i det senmoderne samfund

Identitet i det senmoderne samfund
Sociologi og kulturmøder

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder klassen med grundlæggende sociologi i samspil med temaet kulturmøder.

Faglige mål
- Eleverne skal lære at anvende og kombinere viden og kundskaber fra sociologi til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Eleverne skal lære at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra sociologi til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Eleverne skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Litteratur
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udg., 2. opl., 2021, Columbus, kap. 2: ”Identitet i forandring”, kap. 3. ”Samfund og individ” og kap. 4: ”Forskellige liv i Danmark”.

Supplerende materialer
- Anita Brask Rasmussen: “Piketty-film tænder en indignationens ild, der kan brænde langt ind i det 21. århundrede”: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2020/03/piketty-film-taender-indignationens-ild-kan-braende-langt-21-aarhundrede (2020)
- Danmarks Radio: “Gintberg på kanten: Gellerupparken”: https://www.dr.dk/drtv/se/gintberg-paa-kanten_-gellerupparken_53309 (2011)
- Danmarks Radio: ”Medieudviklingen 2020” (2020)
- Danmarks Radio: ”Prinsesser fra blokken”, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336 (2016)
- Danmarks Radio: ”Se kortet: Afstanden mellem land og by tager til”: https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-kortet-afstanden-mellem-land-og-tager-til (2025)
- Danmarks Radio: ”Tæt på sandheden – Vad foregår der her”: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-vad-foregaar-der-her_434420 (2024)
- Dansk Folkeparti: ”Danmark skal være dansk – også om 100 år” (2017)
- dansketaler.dk: https://www.dansketaler.dk/tale/frederik-vads-tale-i-folketinget-om-udlaendingestramninger (2024)
- Det Nationale Integrationsbarometer: ”Hvor mange og hvem er indvandrere i Danmark”: https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING (2025)
- Helene Krarup Olesen: ”Skal 50.000 nye kollegaer fra Afrika og Asien til Danmark?”: https://fagbladet3f.dk/skal-50000-nye-kollegaer-fra-afrika-og-asien-til-danmark/ (2023)
- Justin Pemberton: “Kapitalen i det 21. århundrede” (2019): https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005460/kapitalen-i-det-21-arhundrede
- Københavns Universitet: ”Børnene er igen låst fast i deres forældres uddannelsesspor”: https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/boernene-er-igen-laast-fast-i-deres-foraeldres-uddannelsesspor (2021)
- Pernille Kjeldgaard Kristensen: ”Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?”: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt (2019)
- Sex & samfund: ”Unges syn på krop og kropsidealer” (2017)
- Søren Domino og Kasper Kildegaard: ”Topchef vil hente 50.000 udlændinge til Danmark for at arbejde: »Vi skal passe på ikke at blive et lille stammefolk«”: https://www.berlingske.dk/politik/topchef-vil-hente-50000-udlaendinge-til-danmark-for-at-arbejde-vi-skal (2023)
- TED Talks: “Connected, but alone?”: https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4 (2012)

- Diverse materialer fra www.klassesamfund.dk, www.luksamfundetop.dk og www.dst.dk samt politiske partiers hjemmesider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 103 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Introduktion til religion

Introduktion til religionsfaget med fokus på begreberne indefra, fagligt udefra og kritisk udefra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion i det sen-moderne samfund

Forløbet fokuserer på to sen-moderne religiøse bevægelser, nemlig Spiritismens Trossamfund og satanisme

Fokuspunkter:

- Spiritistisk Trossamfund: læregrundlag / de fem hovedpunkter
- Spiritistisk Trossamfund og kendetegnene ved det sen-moderne samfund

- Satan i Bibelen
- Sataniske symboler (omvendt kors, 666, omvendt pentagram, det kemiske tegn for svovl, Baphomet)
- Teistisk, magisk og ateistisk satanisme
- Church of Satan: Anton LaVey / Satans Bibel / De Ni Sataniske Erklæringer / Jordens Elleve Sataniske Regler
- Satanisk Forum i Danmark / Amina Olander Lap
- Temple of Lucifer i Svendborg
- Satanisme og kendetegnene ved det sen-moderne samfund

Materiale:

- Torben Hammersholt: "Det sen-moderne samfund (kendetegn) og religion"
- DR-dokumentar: "Spiritisterne / 1. Den nye cirkel" (2020)
- Spiritismens Trossamfund / De fem hovedpunkter (indsat i Torben Hammersholt: "Religion og livsanskuelse  i det senmoderne samfund" side 5-9 + https://www.spiritismenstrossamfund.dk/hovedindholdet/)

- Bodil Junker Pedersen m.fl. (2021): "Religion på kryds og tværs. Columbus. Side 133-139 og 150-156 og 173-178.
- Anton LaVey: uddrag fra "Satans Bibel" mv. (findes i ovenstående tekst)
- Youtube-video "Satanists next door" (https://www.youtube.com/watch?v=Wqa5F6vWWXM)
- Satanisk Forum (2009): "moderne satanisme i Danmark" (https://sataniskforum.dk/intro-til-satanisme.html)
- Anne Korsholm: "Satanisk familieidyl". Kristeligt Dagblad, 15. oktober 2001.


Omfang: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Islam (flerfagligt) / kulturmøder

Forløbet har fokus på:

- Islams oprindelse
- Muhammeds liv
- Koranen og Hadith
- De seks trospunkter
- De fem søjler
- Sharia
- Jihad (stor, lille og global)
- Forskellige tolkninger af islam i dag (islamisme, traditionalisme, modernisme og kulturislam)
- De tre identitetsformer (ren, bindestreg og kreolsk) og de tre integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration og segregation) brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
- Kendetegne ved det senmoderne samfund brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]

Materiale:

- Hammersholt, Torben: "Islam (hf)". (side 1-26)
- Hammersholt, Torben: Jihad
- Hammersholt, Torben: De tre identitetsformer og de tre integrationstyper (noter) + modellerne tegnet på tavlen
- Koranen (sura 1)
- Fatwa om man må sluge snot under ramadanen (http://islamsvar.dk/fasten/hvad-der-bryder-og-ikke-bryder-fasten/bryder-det-fasten-at-sluge-snot/)
- Youtube-video om bøn (https://www.youtube.com/watch?v=v2gx24YqI68)
- DR-dokumentar "Hassan og ramadanen" (2017)
- Dokumentar: "Den kvindelige danske imam" (2019)
- Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (https://www.danskmuslimskmanifest.dk/manifest) - nogle af Indledningerne til de 43 punkter
- TV2-dokumentar: Moskeerne bag sløret (afsnit 1)
- Hizb ut Tahrir (uddrag fra deres danske hjemmeside)
- Islamisk Stat / explainer (https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-islamisk-stat-stadig-en-trussel_310784)


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / Det gode samfund

Forløbet har fokus på:

- Skellet mellem religiøs og sekulær etik
- Forskellen på aktiv dødshjælp, passiv dødshjælp og assisteret selvmord
- Sekulære argumenter FOR aktiv dødshjælp: autonomi-argumentet ; lidelsesargumentet; demokratiargumentet og selvmordsargumentet
- Sekulære argumenter IMOD aktiv dødshjælp: svar på autonomiargumentet ; svar på lidelsesargumentet ; svar på demokratiargumentet ; svar på selvmordsargumentet ; menneskesyns-argumentet; glidebaneargumentet
- Ordvalgsargumenter
- Smeden Preben som etisk case
- Aktiv dødshjælp og islam
- Aktiv dødshjælp og kristendom [har vi ikke gennemgået endnu]


Materiale:

- Torben Hammersholt: Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case) side 1-8
- DR-dokumentar: "På tirsdag skal jeg dø" (2022), afsnit 1-3
- Freja Polonius kronik i Berlingske d. 28. januar 2024: https://www.berlingske.dk/kronikker/freja-polonius-var-til-stede-da-hendes-ven-fik-aktiv-doedshjaelp-nu
- Muhammad Al Jizani: "Hvad mener islam om aktiv dødshjælp". Svar på Religion.dk 3. juni 2014

Omfang ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Kristendom (særfagligt)

I forløbet har vi haft fokus på:

- Bibelen og skellet mellem GT og NT
- Pagtstanken og Messiasforestillingen i GT
- Fremstillingen af Jesus i evangelierne
- Oprindelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte
- Kristen etik i NT
- Den apostolske trosbekendelse
- Martin Luthers kristendomsfortolkning
- Den danske folkekirke som evangelisk-luthersk
- 4 forskellige former for kristendom i dag: Fundamentalisme, moderat modernisme, radikal modernisme og ultra-radikal modernisme
- Synkretistisk kristendom (Anette Berg)
- Kendetegn ved det senmoderne samfund

Materiale:
- Hammersholt, Torben: Kristendom HF. Forlaget TH. Side 1-26.
- Skabelsesberetningerne i 1. Mosebog, kapitel 1-3, i GT
- Lignelsen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliet kap 10 i NT
- Sigurd Barret fortæller bibelhistorier: Den barmhjertige samaritaner. Danmarks Kirkelige Mediecenter: https://www.youtube.com/watch?v=BmuRBXcu2y0&list=PLdPmo_fYk0IdgbNVE8w5Pnruk9WX65_YG&index=16
- Youtubevideo om Luther og reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
- ”Thorkild Grosbøll: Jeg tror ikke på sådan noget sludder", artikel fra kristendom.dk, 8. marts 2010.
- Evangelisk Luthersk Netværk: Odenseerklæringen (uddrag): https://luthersk-netvaerk.dk/wp-content/uploads/2021/12/Odense_erklaeringen_2021.pdf
- Indre Mission - det tror vi på: https://indremission.dk/vi-er/det-tror-vi-paa
- Indre Mission - Ja til aktiv livshjælp, nej til aktiv dødshjælp: https://indremission.dk/blog/aktiv-livshjaelp


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer