Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Marc Dyhr Seremet-Bangert, Ole Møller Pedersen, Rasmus Friis, Sissel Ottosen, Torben Hammersholt
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks/hi
,
1p ks/re
,
1p ks/sa
,
2p ks
,
2p ks/hi
,
2p ks/re
,
2p ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden og historiebrug
Titel 2
Da verden blev moderne
Titel 3
Holocaust
Titel 4
Nationalisme og indvandring
Titel 5
Identitet i det senmoderne samfund
Titel 6
Introduktion til religion
Titel 7
Religion i det sen-moderne samfund
Titel 8
Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Titel 9
Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / Det gode samfund
Titel 10
Det gode samfund
Titel 11
Kristendom (særfagligt)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden og historiebrug
Forløb om vikingetiden i Danmark med fokus på historiebrug.
Diverse film og video klip (se oversigt), bl.a. Historien om Danmark - vikingetiden.
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1fJHRKu6qz6bFK7By6_0OyTqP1vL6joI2Qz9sAHWH-i0/edit?tab=t.0#heading=h.cr3px327m5kw
Indhold
Kernestof:
Danmarks tilblivelse - s. 64-78 fra Fokus 1.pdf
Danmarks tilblivelse - s. 64-67.pdf
Danmarks tilblivelse - s. 67-70.pdf
Vinkler_paa_vikingetiden - levevilkår og sociale forhold.pdf
Vinkler_paa_vikingetiden - togter og kilder.pdf
Vinkler_paa_vikingetiden - politisk historiebrug.pdf
Danmarks tilblivelse - s. 70-72 - Harald og DK's kristning.pdf
Supplerende stof:
Microsoft Copilot: Din daglige ledsager med kunstig intelligens
Vikingetiden - fælles noter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Da verden blev moderne
Seks nedslag i historien fra middelalderen til 1800-tallet, hvor der skete en udvikling hen imod en moderne verden:
1: Højmiddelalderen og korstogene
2: Opdagelserne
3: Renæssancen
4: Reformationen
5: Oplysningstiden
6: Industrialiseringen
Video/film:
- Diverse filmklip og videoer
- Dokumentarfilm om det tredje korstog ("Jerusalem - Kampen om den hellige by", 2021)
- Historien om Danmark, "Tidlig middelalder", "Reformation og renæssance" og "Enevælde og oplysningstid"
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1EjDxc_gUcBzfUYX6QhKOpXNrOX4NCpD2znVd-LZfIs4/edit?tab=t.0#heading=h.yb083f5ocmel
Indhold
Kernestof:
Korstogene del 1 - den muslimske verden.docx
Korstogene del 2 - konflikt og kulturmøde.docx
Opdagelserne - Europa opdager verden.docx
Opdagelserne - konsekvenser.docx
Renæssancen.docx
Reformationen.docx
Oplysningstiden.docx
Industrialiseringen 1.docx
Industrialiseringen 2.docx
Supplerende stof:
Da verden blev moderne - fælles noter
Da verden blev moderne - billeder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Holocaust
Forløb om Holocaust med fokus på årsagerne til, hvordan det kunne lade sig gøre. Forløbet bruges bl.a. som udgangspunkt for historieopgaven og som optakt til studietur til Berlin og Sachsenhausen.
Film/video:
- "Ordinary Men" (2022) på Netflix
- Diverse beretninger fra vidner til Krystalnatten
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1yqiD0y6WBw2zGW-k7Gl3KT5ouW0ld3GA7baU037x3K0/edit?tab=t.0#heading=h.sduhm354lom2
Indhold
Kernestof:
1. Weimarrepublikken og nazismen.docx
2. Den nazistiske stat og jødeforfølgelsen.docx
Kilde - Nürnberglovene.docx
Jødeforfølgelse 1933-35 - Nürnberglovene.docx
Jødeforfølgelse 1935-39 - Krystalnatten.docx
Kilde - Krystalnatten.docx
Jødeforfølgelse 1939-45 - Holocaust.docx
Berlins historie.docx
Sachsenhausens historie.docx
Berlinmuren og Bernauer Strasse.docx
Supplerende stof:
Holocaust
PPT til historieopgaven 2024 - analyse, diskussion og litteraturliste.pptx
Kildeanalyse - model.docx
Historieopgave - klip og klister.docx
Sachsenhausen - projekt.docx
Berlin billeder - Sachsenhausen
Berlin billeder - Bernauer Strasse og Berlinmuren
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nationalisme og indvandring
Første del af forløbet omhandler nationalisme i Danmark fra 1800-tallet frem til i dag, bl.a. med nedslag i krigene 1848-51 og 1864, genforeningen, besættelsestiden og Danmarks forhold til Grønland. Bl.a. danske sange bruges som kilder til at illustrere dansk identitets udvikling over tid.
Anden del af forløbet omhandler den moderne indvandring til Danmark fra 1967 frem til i da med udgangspunkt i bogen "Den ny indvandring" (2021). Her er fokus på indvandringens og udlændingepolitikkens udvikling. Denne del af forløbet indgår i det første ks-forløb.
Film/video:
- Historien om Danmark: "Grundloven, folket og magten", "Velfærd og kold krig", klip
- Historien om Danmark og Grønland
- 100 års indvandring, afsnit 5 og 6
- Indvandringens historie, afsnit 6
- Kampen om indvandringen, afsnit 4 og 6
- Diverse korte videoer (se oversigt)
Oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1HOLUvz-BKKHJ6jFvV7uihNSwGdzeRw3GSRcEyNy826k/edit?tab=t.0#heading=h.knh06cudmgl
Indhold
Kernestof:
Nationale identiteter.docx
Danmark som stormagt.docx
Den første slesvigske krig.docx
Den anden slesvigske krig.docx
Nationalisme i Danmark 1864-1914.docx
Kilde - Efter drabet.docx
Grønlands historie.docx
Indvandringens historie - 1760-1960.docx
Indvandring 1967-1973 - gæstearbejdere.docx
Indvandring 1973-1983 - krisetider.docx
Indvandring 1983-93 - indvandring som trussel.docx
Indvandring 1993-2001 - integration.docx
Indvandring 2001-2011 - terror og systemskifte.docx
Indvandring 2001-2011 - krige og Muhammed-krise.docx
Kilde - Statistik om integration.docx
Indvandring 2011-2020 - flygtningekrisen 1.docx
Kilde - Stram Kurs - 2019.docx
Indvandring 2011-2020 - flygtningekrisen 2.docx
Kilde 1 - Enhedslisten - 2016.docx
Kilde 2 - Stram Kurs - 2019.docx
1pHI - opsummering.pptx
Supplerende stof:
Nationalisme og indvandring - noter
Nationalisme og indvandring - billeder
Dansk nationalisme opsummering.pptx
Indfødsretsprøve
Kilde 1 - Gallup 1970.docx
Kilde 2 - Ishøj 1976.docx
Kilde 3 - Gallup 1985.docx
Kilde 4 - Pia Kjærsgaard 1999.docx
Kilde 5 - Anders Fogh 2007.docx
Kilde 6 - Stram Kurs 2019.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Identitet i det senmoderne samfund
Identitet i det senmoderne samfund
Sociologi og kulturmøder
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder klassen med grundlæggende sociologi i samspil med temaet kulturmøder.
Faglige mål
- Eleverne skal lære at anvende og kombinere viden og kundskaber fra sociologi til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Eleverne skal lære at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra sociologi til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Eleverne skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Litteratur
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udg., 2. opl., 2021, Columbus, kap. 2: ”Identitet i forandring”, kap. 3. ”Samfund og individ” og kap. 4: ”Forskellige liv i Danmark”.
Supplerende materialer
- Anita Brask Rasmussen: “Piketty-film tænder en indignationens ild, der kan brænde langt ind i det 21. århundrede”:
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2020/03/piketty-film-taender-indignationens-ild-kan-braende-langt-21-aarhundrede
(2020)
- Danmarks Radio: “Gintberg på kanten: Gellerupparken”:
https://www.dr.dk/drtv/se/gintberg-paa-kanten_-gellerupparken_53309
(2011)
- Danmarks Radio: ”Medieudviklingen 2020” (2020)
- Danmarks Radio: ”Prinsesser fra blokken”, afsnit 1:
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
(2016)
- Danmarks Radio: ”Se kortet: Afstanden mellem land og by tager til”:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-kortet-afstanden-mellem-land-og-tager-til
(2025)
- Danmarks Radio: ”Tæt på sandheden – Vad foregår der her”:
https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-vad-foregaar-der-her_434420
(2024)
- Dansk Folkeparti: ”Danmark skal være dansk – også om 100 år” (2017)
-
dansketaler.dk
:
https://www.dansketaler.dk/tale/frederik-vads-tale-i-folketinget-om-udlaendingestramninger
(2024)
- Det Nationale Integrationsbarometer: ”Hvor mange og hvem er indvandrere i Danmark”:
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING
(2025)
- Helene Krarup Olesen: ”Skal 50.000 nye kollegaer fra Afrika og Asien til Danmark?”:
https://fagbladet3f.dk/skal-50000-nye-kollegaer-fra-afrika-og-asien-til-danmark/
(2023)
- Justin Pemberton: “Kapitalen i det 21. århundrede” (2019):
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005460/kapitalen-i-det-21-arhundrede
- Københavns Universitet: ”Børnene er igen låst fast i deres forældres uddannelsesspor”:
https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/boernene-er-igen-laast-fast-i-deres-foraeldres-uddannelsesspor
(2021)
- Pernille Kjeldgaard Kristensen: ”Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?”:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt
(2019)
- Sex & samfund: ”Unges syn på krop og kropsidealer” (2017)
- Søren Domino og Kasper Kildegaard: ”Topchef vil hente 50.000 udlændinge til Danmark for at arbejde: »Vi skal passe på ikke at blive et lille stammefolk«”:
https://www.berlingske.dk/politik/topchef-vil-hente-50000-udlaendinge-til-danmark-for-at-arbejde-vi-skal
(2023)
- TED Talks: “Connected, but alone?”:
https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4
(2012)
- Diverse materialer fra
www.klassesamfund.dk
,
www.luksamfundetop.dk
og
www.dst.dk
samt politiske partiers hjemmesider
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religionsfaget (hf).docx
Tip en 10er (øvelse til indefra, udefra og kritisk udefra).docx
2.1_læsespørgsmål.docx
2.1_opgaver.docx
Sociologikompendie del 1.pdf
Sociologikompendie del 2.pdf
Sociologikompendie del 3.pdf
Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund 1.docx
Arbejdsark til Spiritismens Trossamfund.docx
Torben Hammersholt: Religion og livsanskuelse i det sen-moderne samfund; sider: 5-9
Læs kap. 2.2 og besvar læsespørgsmålene: 2.2_læsespørgsmål.docx .
Hovedindholdet - Spiritismens Trossamfund
Besvar alle spm. i opg. 2.2 og læs kap. 2.3 i kompendiet og besvar læsespørgsmålene: 2.2_opgaver.docx 2.3_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 2.3_opgaver.docx
Religion på kryds og tværs (satanisme).pdf
Arbejdsark til satanisme 1.docx
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Religion på kryds og tværs. Systime; sider: 133-139, 150-156, 173-178
Læs kap. 2.4 og lav læsespørgsmål: 2.4_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 2.4_opgaver.docx
Læs kap. 2.5 (indtil og med s. 46, anden spalte, linje 10) og lav læsespørgsmål (del 1): 2.5_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 2.5_opgaver_del 1.docx
Arbejdsark til satanisme 2.docx
Symbol for Baphomet (Church of Satan).docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Læs resten af kap. 2.5. (Læsespørgsmålene finder I som vedhæftet fil i sidste time.)
Laves i timen: 2.5_opgaver_del 2.docx
Læs kap. 2.6 og besvar læsespørgsmålene: 2.6_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 2.6_opgaver.docx
Satanisme (overordnede retninger og centrale strømninger).docx
Læs kap. 2.7. Læsespørgsmål findes her: 2.7_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 2.7_opgaver.docx
Læs kap. 3, 3.1 og 3.2 og besvar læsespørgsmålene: 3-3.2_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 3-3.2_opgaver.docx
Læs kap. 3.3 og besvar læsespørgsmålene: 3.3_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 3.3_opgaver.docx
Satanisme hf (overordnede retninger og strømninger).docx
Lav opg. 4 (i opg.sæt 3.3) færdig; læs kap. 3.4 og besvar læsespørgsmålene: 3.4_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 3.4_opgaver.docx
Læs kap. 3.5 og besvar læsespørgsmålene: 3.5_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 3.5_opgaver.docx
Arbejdsark til satanisme 3.docx
Læs kap. 4.1 og 4.2 om hhvs. livsformer og livsstile. Læsespørgsmål findes her: 4-4.2_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 4-4.2_opgaver.docx
Satanisme (eksempel på eksamensspørgsmål).docx
Satanisk familieidyl (artikel i word).docx
Satanisk familieidyl
intro til satanisme.html
Islam (HF).docx
Arbejdsark til islam side 1 til 5.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 1-27
Arbejdsark til islam side 6 til 9.docx
Koranen sura 1.pdf
2 Rakat Complete Salah in Real Time | Learn & Practice Your Prayer | Salah Series for Kids
Arbejdsark til islam side 10 til 14.docx
Majed og Mira bytter højtid
Ramadan: Inge spiser ikke hele dagen!
Læs kap. 4.3 og 4.4 om hhvs. Bourdieu og Bernstein. Læsespørgsmål findes her: 4.3-4.4_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 4.3-4.4_opgaver.docx
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Bryder det fasten at sluge snot? - Islamsvar
Arbejdsark til islam side 15 til 20.docx
Islamisk Stat explainer
Jihad.docx
Hizb ut Tahrir om tørklæde
Arbejdsark til islamisme.docx
Læs kap. 4.5 og 4.6 og besvar læsespørgsmålene, som findes her: 4.5-4.6_læsespørgsmål.docx
Laves i timen: 4.5-4.6_opgaver.docx
Lav opgaverne fra i onsdags færdig.
Påbegyndes i timen: Kap. 4.7, inkl. læsespørgsmål og opgaver:
4.7_læsespørgsmål.docx
4.7_opgaver.docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Arbejdsark til traditionalisme.docx
Moskeerne bag sløret afsnit 1 (noter).docx
Læs filmanmeldelsen “Piketty-film tænder en indignationens ild, der kan brænde langt ind i det 21. århundrede”: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2020/03/piketty-film-taender-indignationens-ild-kan-braende-langt-21-aarhundrede
Lav spørgsmålene til dokumentarfilmen færdig.
Arbejdsark til dansk muslimsk manifest.docx
Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (hjemmeside).docx
Lav spørgsmålene til dokumentaren færdig og lav dem til en quiz el.lign., så vi kan afprøve dem i timen.
Arbejdsark til Den kvindelige danske imam.docx
Den kvindelige danske imam (noter).docx
Arbejdsark til Islam (repetition).docx
Laves i timen: Kulturmøder_opgaver.docx
Få kigget på del 3 af opgave 1 i Kulturmøder-opgavesættet. I behøver ikke at løse opgaven, men få genopfrisket de af de samfundsfaglige begreber, som opgaven beskæftiger sig med, så I er klar til timen.
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Lav opg. 2 i Kulturmøder-opgavesættet færdig.
Læses i timen: Topchef vil hente 50.000 udlændinge til Danmark for at arbejde_ _Vi skal passe på ikke at blive et lille stammefolk_.pdf
Lav opg. 3, del 2 i Kulturmøder-opgavesættet færdig.
Freja Polonius (kronik i Belingske januar 2024).docx
Arbejdsark til kronik af Freja Polonius.docx
Freja Polonius var til stede, da hendes ven fik aktiv dødshjælp. Nu sætter hun spørgsmålstegn ved, om Preben Nielsen virkelig ønskede at dø
Genopfrisk begreberne vedr. samfunds- og integrationstyperne.
Eksamensspørgsmål i etik (et eksempel).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshælp (tekst til analyse) (2).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshjælp?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 103
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Introduktion til religion
Introduktion til religionsfaget med fokus på begreberne indefra, fagligt udefra og kritisk udefra.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religionsfaget (hf).docx
Tip en 10er (øvelse til indefra, udefra og kritisk udefra).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Religion i det sen-moderne samfund
Forløbet fokuserer på to sen-moderne religiøse bevægelser, nemlig Spiritismens Trossamfund og satanisme
Fokuspunkter:
- Spiritistisk Trossamfund: læregrundlag / de fem hovedpunkter
- Spiritistisk Trossamfund og kendetegnene ved det sen-moderne samfund
- Satan i Bibelen
- Sataniske symboler (omvendt kors, 666, omvendt pentagram, det kemiske tegn for svovl, Baphomet)
- Teistisk, magisk og ateistisk satanisme
- Church of Satan: Anton LaVey / Satans Bibel / De Ni Sataniske Erklæringer / Jordens Elleve Sataniske Regler
- Satanisk Forum i Danmark / Amina Olander Lap
- Temple of Lucifer i Svendborg
- Satanisme og kendetegnene ved det sen-moderne samfund
Materiale:
- Torben Hammersholt: "Det sen-moderne samfund (kendetegn) og religion"
- DR-dokumentar: "Spiritisterne / 1. Den nye cirkel" (2020)
- Spiritismens Trossamfund / De fem hovedpunkter (indsat i Torben Hammersholt: "Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund" side 5-9 +
https://www.spiritismenstrossamfund.dk/hovedindholdet/
)
- Bodil Junker Pedersen m.fl. (2021): "Religion på kryds og tværs. Columbus. Side 133-139 og 150-156 og 173-178.
- Anton LaVey: uddrag fra "Satans Bibel" mv. (findes i ovenstående tekst)
- Youtube-video "Satanists next door" (https://www.youtube.com/watch?v=Wqa5F6vWWXM)
- Satanisk Forum (2009): "moderne satanisme i Danmark" (https://sataniskforum.dk/intro-til-satanisme.html)
- Anne Korsholm: "Satanisk familieidyl". Kristeligt Dagblad, 15. oktober 2001.
Omfang: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Religion og livsanskuelse i det senmoderne samfund 1.docx
Arbejdsark til Spiritismens Trossamfund.docx
Torben Hammersholt: Religion og livsanskuelse i det sen-moderne samfund; sider: 5-9
Hovedindholdet - Spiritismens Trossamfund
Religion på kryds og tværs (satanisme).pdf
Arbejdsark til satanisme 1.docx
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Religion på kryds og tværs. Systime; sider: 133-139, 150-156, 173-178
Arbejdsark til satanisme 2.docx
Symbol for Baphomet (Church of Satan).docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Satanisme (overordnede retninger og centrale strømninger).docx
Satanisme hf (overordnede retninger og strømninger).docx
Arbejdsark til satanisme 3.docx
Satanisme (eksempel på eksamensspørgsmål).docx
Satanisk familieidyl (artikel i word).docx
Satanisk familieidyl
intro til satanisme.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Forløbet har fokus på:
- Islams oprindelse
- Muhammeds liv
- Koranen og Hadith
- De seks trospunkter
- De fem søjler
- Sharia
- Jihad (stor, lille og global)
- Forskellige tolkninger af islam i dag (islamisme, traditionalisme, modernisme og kulturislam)
- De tre identitetsformer (ren, bindestreg og kreolsk) og de tre integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration og segregation) brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
- Kendetegne ved det senmoderne samfund brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
Materiale:
- Hammersholt, Torben: "Islam (hf)". (side 1-26)
- Hammersholt, Torben: Jihad
- Hammersholt, Torben: De tre identitetsformer og de tre integrationstyper (noter) + modellerne tegnet på tavlen
- Koranen (sura 1)
- Fatwa om man må sluge snot under ramadanen (http://islamsvar.dk/fasten/hvad-der-bryder-og-ikke-bryder-fasten/bryder-det-fasten-at-sluge-snot/)
- Youtube-video om bøn (https://www.youtube.com/watch?v=v2gx24YqI68)
- DR-dokumentar "Hassan og ramadanen" (2017)
- Dokumentar: "Den kvindelige danske imam" (2019)
- Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (https://www.danskmuslimskmanifest.dk/manifest) - nogle af Indledningerne til de 43 punkter
- TV2-dokumentar: Moskeerne bag sløret (afsnit 1)
- Hizb ut Tahrir (uddrag fra deres danske hjemmeside)
- Islamisk Stat / explainer (https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-islamisk-stat-stadig-en-trussel_310784)
Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Islam (HF).docx
Arbejdsark til islam side 1 til 5.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 1-26
Arbejdsark til islam side 6 til 9.docx
Koranen sura 1.pdf
2 Rakat Complete Salah in Real Time | Learn & Practice Your Prayer | Salah Series for Kids
Arbejdsark til islam side 10 til 14.docx
Majed og Mira bytter højtid
Ramadan: Inge spiser ikke hele dagen!
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Bryder det fasten at sluge snot? - Islamsvar
Arbejdsark til islam side 15 til 20.docx
Islamisk Stat explainer
Jihad.docx
Hizb ut Tahrir om tørklæde
Arbejdsark til islamisme.docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Arbejdsark til traditionalisme.docx
Moskeerne bag sløret afsnit 1 (noter).docx
Arbejdsark til dansk muslimsk manifest.docx
Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (hjemmeside).docx
Arbejdsark til Den kvindelige danske imam.docx
Det senmoderne samfund (kendetegn) og religion.docx
Den kvindelige danske imam (noter).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / Det gode samfund
Forløbet har fokus på:
- Skellet mellem religiøs og sekulær etik
- Forskellen på aktiv dødshjælp, passiv dødshjælp og assisteret selvmord
- Sekulære argumenter FOR aktiv dødshjælp: autonomi-argumentet ; lidelsesargumentet; demokratiargumentet og selvmordsargumentet
- Sekulære argumenter IMOD aktiv dødshjælp: svar på autonomiargumentet ; svar på lidelsesargumentet ; svar på demokratiargumentet ; svar på selvmordsargumentet ; menneskesyns-argumentet; glidebaneargumentet
- Ordvalgsargumenter
- Smeden Preben som etisk case
- Aktiv dødshjælp og islam
- Aktiv dødshjælp og kristendom [har vi ikke gennemgået endnu]
Materiale:
- Torben Hammersholt: Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case) side 1-8
- DR-dokumentar: "På tirsdag skal jeg dø" (2022), afsnit 1-3
- Freja Polonius kronik i Berlingske d. 28. januar 2024:
https://www.berlingske.dk/kronikker/freja-polonius-var-til-stede-da-hendes-ven-fik-aktiv-doedshjaelp-nu
- Muhammad Al Jizani: "Hvad mener islam om aktiv dødshjælp". Svar på
Religion.dk
3. juni 2014
Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til Islam (repetition).docx
De tre identitetsformer og de tre integrationstyper.docx
Torben Hammersholt: Islam; sider: 23-27
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Freja Polonius (kronik i Belingske januar 2024).docx
Arbejdsark til kronik af Freja Polonius.docx
Freja Polonius var til stede, da hendes ven fik aktiv dødshjælp. Nu sætter hun spørgsmålstegn ved, om Preben Nielsen virkelig ønskede at dø
Eksamensspørgsmål i etik (et eksempel).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshælp (tekst til analyse) (2).docx
Islam (HF).docx
Hvad mener islam om aktiv dødshjælp?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det gode samfund
Indhold
Kernestof:
Kilde - Velfærd ifølge de politiske partier.pdf
Velfærdsstaten - gruppearbejde
Det gode samfund - noter
Artikel 1 - Fattighjælp 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform.docx
Kilde - Værdigt og uværdigt trængende - 1869.docx
Artikel 2 - Velfærdsstatens rødder - 1849-1933.docx
Kilde - Plejebarn i 1860erne.doc
Husk underskrevet blanket til Københavnerturen i dag eller senest på mandag, hvis I ikke allerede har afleveret den
Artikel - mord på plejebørn.pdf
Artikel - Kanslergadeforliget og Socialreformen i 1933.docx
Arbejderbevægelsen - gruppearbejde
Artikel - Boligforhold.docx
Artikel - Arbejdernes vilkår.docx
Artikel - Velfærdsstaten 1945-1973.docx
Kilde - Socialdemokratiets program 1961.docx
Artikel - Den store højkonjunktur 1945-73.docx
Program KBH
Boliger - billeder
Artikel - Fængselshistorie.docx
Artikel - Velfærdsstaten 1973-i dag.docx
Artikel - De tre velfærdsmodeller.docx
Artikel - USA - kolonitid og uafhængighed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 62
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kristendom (særfagligt)
I forløbet har vi haft fokus på:
- Bibelen og skellet mellem GT og NT
- Pagtstanken og Messiasforestillingen i GT
- Fremstillingen af Jesus i evangelierne
- Oprindelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte
- Kristen etik i NT
- Den apostolske trosbekendelse
- Martin Luthers kristendomsfortolkning
- Den danske folkekirke som evangelisk-luthersk
- 4 forskellige former for kristendom i dag: Fundamentalisme, moderat modernisme, radikal modernisme og ultra-radikal modernisme
- Synkretistisk kristendom (Anette Berg)
- Kendetegn ved det senmoderne samfund
Materiale:
- Hammersholt, Torben: Kristendom HF. Forlaget TH. Side 1-26.
- Skabelsesberetningerne i 1. Mosebog, kapitel 1-3, i GT
- Lignelsen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliet kap 10 i NT
- Sigurd Barret fortæller bibelhistorier: Den barmhjertige samaritaner. Danmarks Kirkelige Mediecenter:
https://www.youtube.com/watch?v=BmuRBXcu2y0&list=PLdPmo_fYk0IdgbNVE8w5Pnruk9WX65_YG&index=16
- Youtubevideo om Luther og reformationen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
- ”Thorkild Grosbøll: Jeg tror ikke på sådan noget sludder", artikel fra
kristendom.dk
, 8. marts 2010.
- Evangelisk Luthersk Netværk: Odenseerklæringen (uddrag):
https://luthersk-netvaerk.dk/wp-content/uploads/2021/12/Odense_erklaeringen_2021.pdf
- Indre Mission - det tror vi på:
https://indremission.dk/vi-er/det-tror-vi-paa
- Indre Mission - Ja til aktiv livshjælp, nej til aktiv dødshjælp:
https://indremission.dk/blog/aktiv-livshjaelp
Indhold
Kernestof:
Kristendom om aktiv dødshjælp (tekst til analyse).docx
Kilde - Velfærd ifølge de politiske partier.pdf
Velfærdsstaten - gruppearbejde
illustration 41 temple mount in jesus time.jpg
2. Skabelsesberetningerne (1 Mos kap 1 til 3).pdf
Medbring noget at skrive med, og husk jeres papir fra sidste gang
Kristendom (hf).docx
Velkommen til samfundsfag ).docx
Det gode samfund - noter
Sociale forskelle.docx
Brøndum, Peter m.fl.: Luk samfundet op, 4 udgave!, Columbus, 2021; sider: 11-24, 86-99, 167-168, 172-174, 179-185, 189-192
Sociale klasser, social arv og social mobilitet.docx
Artikel 1 - Fattighjælp 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform.docx
Kilde - Værdigt og uværdigt trængende - 1869.docx
Artikel 2 - Velfærdsstatens rødder - 1849-1933.docx
Læs side 5-9 i kompendiet om Kristendom.
Kilde - Plejebarn i 1860erne.doc
Husk underskrevet blanket til Københavnerturen i dag eller senest på mandag, hvis I ikke allerede har afleveret den
Fattigdom.docx
Artikel - mord på plejebørn.pdf
Den kristne grundfortælling m billeder.docx
Ligestilling set med sociologiske briller.docx
Ligestilling med økonomiske og politiske briller.docx
Artikel - Kanslergadeforliget og Socialreformen i 1933.docx
Arbejderbevægelsen - gruppearbejde
Artikel - Boligforhold.docx
DRTV - Mandefald: Når mænd er alene
Den barmhjertige samaritaner - Sigurd fortæller bibelhistorier
Torben Hammersholt: Kristendom. Forlaget TH; sider: 10-24
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Bourdieus ulighedsteori.docx
Artikel - Arbejdernes vilkår.docx
Artikel - Velfærdsstaten 1945-1973.docx
Kilde - Socialdemokratiets program 1961.docx
6. Arbejdsark til kristendom (skemaet side 20).docx
Økonomi og ulighed.docx
Artikel - Den store højkonjunktur 1945-73.docx
Program KBH
7. Arbejdsark til en analyse af Odenseerklæringen.docx
7. Uddrag fra Odenseerklæringen (evangelisk luthersk netværk).docx
Sidste side i kompendiet: Markér på den apostolske trosbekendelse hvad de forskellige moderne kristne retninger kan acceptere.
Boliger - billeder
8. Arbejdsark til en analyse af artikel om Thorkild Grosbøll.docx
8. Thorkild Grosbøll Jeg tror ikke på sådan noget sludder (uddrag til analyse).docx
De økonomiske mål.docx
Økonomisk politik.docx
Artikel - Fængselshistorie.docx
Det tror vi på - Indremission.dk
Ja til aktiv livshjælp - nej til aktiv dødshjælp
9. Arbejdsark til Indre Mission og aktiv dødshjælp.docx
Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106939", "T": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106939", "H": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090106939" }