Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Claus Bjerregaard Kristensen
|
|
Hold
|
2025 id/op (1op id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Basketball
I dette boldspilsforløb vil eleverne blive præsenteret for basketball.
Eleverne vil blive præsenteret for en række taktiske og tekniske færdigheder og have fokus på deres anvendelse i spil. Der vil blive spillet 3v3 på små baner og 5v5 på stor bane i en kombination af indendørs og udendørs spil.
Eleverne vurderes på deres fysiske formåen samt deres evne til at vise følgende:
Tekniske færdigheder:
- Aflevering og modtagning af bold (2-hånds- og studsaflevering)
- Stående skud / hopskud
- Lay-up
- Cuts
- Screenings
Taktiske færdigheder:
- Skabe og bevæge sig i åbne rum (særligt under kurv)
- Kommunikation på banen
- Zone- og personligt forsvar
Materialer:
Skadhede, et.al. (2023) Yubio Idræt C & B:
s. 547-551, 554, 557 (inkl. videoer)
Centrale begreber:
Regler, personligt forsvar, zoneforsvar, skridtreglen, pivotering, cylinderprincippet, dobbeltdribling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
I dette forløb inden for musik og bevægelse skal eleverne udvikle et rytmisk opvarmningsprogram i små grupper, som de skal udføre med hinanden. Forløbet vil bestå af 4 dele: gang, hop, styrke og sving. Eleverne skal selv udvælge musik og bevægelser.
Fokuspunkter for vurdering:
- At indgå konstruktivt i gruppearbejde
- At udvælge passende musik til forskellige sekvenser ud fra BPM.
- At kunne tælle takter (1-8)
- At kunne bevæge sig i takt til musik
- Bevægelseskvalitet og variation
- Kropsbeherskelse og koordination
- At udvælge øvelser og sekvensere dem således at deltagere kan opleve en komplet opvarmning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Pickleball
I dette forløb, som hører under nye og klassiske idrætter har eleverne arbejdet med net/væg-spillet pickleball.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles primært doublekampe.
Eleven vurderes på følgende:
- Kendskab til slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Kendskab til de grundlæggende regler i pickleball
- Beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- At kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- At have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materialer:
Skadhede, et.al. (2025) Yubio Idræt C & B:
Kapitlet "Pickleball" på s. 1268-1291
Relevante begreber og teknikker:
Greb, åben/lukket benstilling, forhånds- og baghåndsslag, serv, dink, smash, køkken/NVZ, flugtning, defensivt- og offensivt lob, drop shot, Double-bounce-reglen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Floorball
I dette forløb som hører til boldspil har eleverne arbejdet med kaosboldspillet Floorball. Forløbet har haft en overordnet inspiration fra teambold-teorien, så når eleverne har spillet kampe, har de foruden at spille selv stået for at agere dommere, målmænd og anførere, således at spillets fokus på fairplay forstås i en helhedskontekst.
Eleverne vurderes på følgende:
- Fysisk formåen
- Kendskab og håndhævelse af spillets regler
- At kunne anvende og manøvrere med staven, så bolden kan føres effektivt og kontrolleret rundt på banen (herunder driblinger)
- At kunne lave sikre afleveringer/skud (herunder trækskud, håndledsskud og lob)
- Evnen til at etablere og indgå i et zoneforsvar
Materialer:
Skadhede, et.al. (2025) Yubio Idræt C & B:
Kapitlet "Floorball" på s. 631-658
Centrale begreber:
Regler, fairplay, holdstraf, zoneforsvar, håndleds- og trækskud, dribling, greb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Jive
Eleverne har gennemgået et forløb inden for Rytme og bevægelse med udgangspunkt i den latinamerikanske dans, Jive.
Eleverne har tilegnet sig følgende færdigheder i forløbet:
- Roller (herrer har fokus på føring og damer har fokus på reaktion af herrens signaler)
- Trin kombineret med Jive-dansens karakteristiske energi/udtryk
- At kunne sammensætte og udføre en koreografi, som kan laves i en sekvens med loop.
- Grundtrin samt en række variationer, som alle kan udføres i takt til musikken:
- Grundtrin i åben og lukket fatning
- Damedrejning (både som skift til åben og lukket fatning)
- Windmill
- American Spin
- Switchback (bytte hånd bag herrens ryg)
- Kick (åben fatning)
Materialer:
Skadhede, et.al. (2023) Yubio Idræt C & B:
s. 1348-1353
Inspirationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=kKb062favUA
Musik:
https://open.spotify.com/playlist/0yFM28QzfAU9LzBkqPK0lx?si=d2d93267f77d4f9f
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
X-fit
I dette mini-forløb vil eleverne arbejde med crossfit som hører til nye og klassiske idrætter. Eleven vil blive præsenteret for en række relevante begreber, øvelser og træningsprincipper, således at de kan udarbejde egne træningspas hensigtsmæssigt.
Teoretiske mål:
- At kunne beskrive bevægelseskæder, som er aktive under en given øvelse.
- At kunne udarbejde og udføre en træning (WOD), der stemmer overens med crossfit som disciplin.
Fysiske mål:
- Fysisk formåen – herunder et særligt fokus på Range Of Motion og muskelarbejde (plyometrisk, eksplosivt, styrke og udholdenhed)
- At kunne arbejde med Kettlebell som et alsidigt træningsredskab (swings, dødløft, pres og træk)
- Teknisk udførsel af styrketræningsøvelser:
Kun med kropsvægt: Air squat, Burpee, reaktionsøvelse, push-up-release, (Atomic) sit-up, lunges, Shuttle-sprint, Faldskærm
Med kettlebell: Squat, swing, russian twist, clean and press.
Materialer:
Skadhede, et.al. (2022) Yubio Idræt C & B:
s. 970-976, 980-987
Centrale begreber:
Range-Of-Motion (ROM), WOD, TABATA, EMOM, AMRAP, Fight Gone Bad, TEAM, You go, I go.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107315",
"T": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107315",
"H": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107315"
}