Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Susanne Stender
|
|
Hold
|
2025 Ma/mg (1mg Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
grundforløb
overgang fra Folkeskolen til gymnasial uddannelse
* beskrivende til analyserende og argumenterende og brug af arbejdsmetoder (H, LR og CAS) i klasseundervisning: individuel, parvis, grupper.
Mundtlig og skriftlig deltagelse og bedømmelse. Pensum for grundforløbet
*algebra (regnearter og rækkefølge (hieraki), parenteser -sætte og hæve, gange ind i og sætte udenfor, bogstavregning, kvadratsætninger, potensregneregler, brøkregning og - regler
*ligninger og regneregler for løsning
*2 ligninger med 2 ubekendte (indsættelsesmetoden og lige store koefficienters metode)
*uligheder og regneregler
*lineære funktioner (fundamentale funktionsbegreber: f(x) med x som et tal, løse f(x) =tal, hvad er f(x), Dm(f) og Vm(f), de 4 repræsentationsformer (forskrift, tabel, graf og tekst), koordinatsystemet og punkter heri. Koblet på praktiske anvendelser.
* lineære funktioner og betydning af a og b, grafisk, analytisk,
formel med beviser for f(0)=b, 2 punkts-formel for a, bevis for vækst med lineær funktion (når x vokser med 1 og h)
* lineære funktioner og grafisk løsning af ligninger og uligheder (skæringspunkt og ligge under/over ~anvendelse med priser)
lineære funktioner og anvendelse som modeller: omkostning og afsætning, prisfunktioner
* lineær regression og modeller (overgang til studieretning) og CAS som værktøj
Anvendte bøger til lineær funktioner er
Grundbog: https://matematikc-hhx.systime.dk/
og algebra og tal læst efter primært
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/tal-og-regnearter/tal
potenser og ligninger efter
https://www.mathematicus.dk/matematik/gamleudgaver/Regning_1-1.pdf
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
54 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107372",
"T": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107372",
"H": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107372"
}