Holdet 1lg sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Agnes Fall Nielsen
Hold 2025 sa/lg (1lg sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og ideologier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og ideologier





Forløb 1: Politik og ideologier

I grundforløbet læstes kap. 1-4 i nedenstående grundbog.



Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024.

https://samfundsfag-c.systime.dk/

I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4.

Kernestof:

Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)

Supplerende stof:

Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati  https://www.ft.dk/Undervisning

Oplæg om digital dannelse ved Nikolaj Wulff 20.8. 2025.



Fokuspunkter:
Ideologier
De danske politiske partier
Politiske beslutningsprocesser
Politiske deltagelse
Vælgeradfærd
Styreformer
Demokratiformer


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer