Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Agnes Fall Nielsen
|
|
Hold
|
2025 sa/n (1n sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Politik og demokrati.
Grundbog:
Rene´ Tolderlund Jakobsen og Helle Hauge Bülow: iSamf eud/ EUX 2025.
https://isamf.systime.dk/
Kernestof:
Kap.1: Demokrati
Kap.2: Politiske institutioner og beslutningsprocesser
Kap.3: Staten, regioner og kommuner.
Supplerende stof:
Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati https://www.ft.dk/Undervisning
Oplæg om digital dannelse ved Nikolaj Wulff 20.8. 2025.
Fokuspunkter:
Demokrati og demokratiformer
Styreformer
Grundloven og de borgerlige frihedsrettigheder og pligter
Magtens tredeling
Politisk indflýdelse
Demokratisk dannelse
Faglige mål:
- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
- indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ideologier og politiske partier.
Ideologier og politiske partier.
Grundbog:
René Tolderlund Jakobsen & Helle Hauge Bülow: iSamf eud/EUX. 2025
https://isamf.systime.dk/
Kap. 5. og 6.
Kap. 5.: Ideologier
Kap.6.: Politiske partier
Kommunalvalget 2025
Undervisningsfilm på www.folketinget.dk
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-alt-du-skal-vide-om-folketingsvalget_342737 (DR 2022)
Fokuspunkter:
Ideologierne og deres historie
Partierne
Ideologi, fordelings- og værdipolitik
Under dette forløb afvikledes en politisk paneldebat på Ribe Katedralskole under ledelse af Clement Kjersgaard, DR og Ræson, forud for folketingsvalget.
Faglige mål:
- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
- indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Velfærdsmodeller
Grundbog:
René Tolderlund Jakobsen & Helle Hauge Bülow: iSamf eud/EUX. 2025.
https://isamf.systime.dk/
.
Kap. 7: Velfærdsmodeller
Fokuspunkter:
Ideologier
Samfundsudvikling
Velfærdsmodeller
Politiske og økonomiske prioriteringer
Under dette forløb afvikledes en politisk paneldebat på Ribe Katedralskole under ledelse af Clement Kjersgaard, DR og Ræson, forud for folketingsvalget.
Faglige mål:
- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
- indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Sociologi og identitetsdannelse
Grundbog:
Rene´ Tolderlund Jakobsen og Helle Hauge Bülow: iSamf eud/ EUX 2025.
https://isamf.systime.dk/
Kernestof:
Kap. 16: Samfundsmæssig udvikling.
Kap.17.: Sociale og kulturelle forklaringsmodeller.
Faglige mål:
- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
- indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107448",
"T": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107448",
"H": "/lectio/2184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76090107448"
}