Holdet 1n sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Agnes Fall Nielsen
Hold 2025 sa/n (1n sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og demokrati.
Titel 2 Ideologier og politiske partier.
Titel 3 Velfærdsmodeller
Titel 4 Sociologi og identitetsdannelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og demokrati.

Grundbog:
Rene´ Tolderlund Jakobsen og Helle Hauge Bülow: iSamf eud/ EUX 2025.

https://isamf.systime.dk/


Kernestof:

Kap.1: Demokrati
Kap.2: Politiske institutioner og beslutningsprocesser
Kap.3: Staten, regioner og kommuner.



Supplerende stof:

Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati  https://www.ft.dk/Undervisning

Oplæg om digital dannelse ved Nikolaj Wulff 20.8. 2025.

Fokuspunkter:

Demokrati og demokratiformer
Styreformer
Grundloven og de borgerlige frihedsrettigheder og pligter
Magtens tredeling
Politisk indflýdelse
Demokratisk dannelse

Faglige mål:

- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
-  indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologier og politiske partier.

Ideologier og politiske partier.

Grundbog:

René Tolderlund Jakobsen & Helle Hauge Bülow: iSamf eud/EUX. 2025

https://isamf.systime.dk/

Kap. 5. og 6.


Kap. 5.: Ideologier
Kap.6.: Politiske partier

Kommunalvalget 2025
Undervisningsfilm på www.folketinget.dk



https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-alt-du-skal-vide-om-folketingsvalget_342737 (DR 2022)



Fokuspunkter:

Ideologierne og deres historie
Partierne
Ideologi, fordelings- og værdipolitik

Under dette forløb afvikledes en politisk paneldebat  på Ribe Katedralskole under ledelse af Clement Kjersgaard, DR og Ræson, forud for folketingsvalget.

Faglige mål:

- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
-  indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsmodeller

Grundbog:

René Tolderlund Jakobsen & Helle Hauge Bülow: iSamf eud/EUX. 2025.

https://isamf.systime.dk/
.


Kap. 7: Velfærdsmodeller

Fokuspunkter:

Ideologier
Samfundsudvikling
Velfærdsmodeller
Politiske og økonomiske prioriteringer

Under dette forløb afvikledes en politisk paneldebat  på Ribe Katedralskole under ledelse af Clement Kjersgaard, DR og Ræson, forud for folketingsvalget.

Faglige mål:

- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
-  indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociologi og identitetsdannelse

Grundbog:
Rene´ Tolderlund Jakobsen og Helle Hauge Bülow: iSamf eud/ EUX 2025.
https://isamf.systime.dk/

Kernestof:


Kap. 16: Samfundsmæssig udvikling.
Kap.17.: Sociale og kulturelle forklaringsmodeller.



Faglige mål:

- diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
- anvende viden og begreber om økonomiske sammenhænge til at forklare aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund.
- anvende viden og begreber om det politiske og økonomiske system i Danmark og reflektere over løsninger på samfundsmæssige problemer.
- anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.
-  indsamle og kritisk vurdere forskellige informationskilder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper, til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer