Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Christina Stefansen
|
|
Hold
|
2025 ap/03 (03 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grammatik og latin
Samlet formål:
Eleverne skal på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende færdigheder i sproglig analyse af tekster - med brug af den relevante terminologi.
Morfologi og syntaks:
10 lektioner
Materiale og opgaver:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 19-45 samt s. 49-71 (ikke alle opgaver er løst)
Fagligt indhold:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
Sideantal: ca. 36 sider
Latin:
22 lektioner inkl. intro og prøve
Materiale og opgaver:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 113-140 + 161-168 (ikke alle opgaver er løst)
Lange, Hermann & Sinning: Sprog på spil (2020) – Niels Steensens tekst om hjertet
Stefansen, Christina: ”Lidt om sprogets opbygning” (2018) om analytisk/syntetisk sprog hhv. affikser
Fagligt indhold:
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledstilling, herunder forskel på analytisk/syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- læsning af tilrettelagte tekster på latin (herunder oversættelse og oversættelsesproblematik)
Sideantal: ca. 18 sider
De andre AP-emner er gennemgået af holdets dansk- hhv. engelsklærer, og pensum fremgår således af disse undervisningsbeskrivelser.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie, men medbring computer eller smartphone. De vedhæftede filer anvendes i timerne (du skal ikke lave opgaverne hjemme).
-
AP mini-grammatik intro syntaks.pdf
-
Huskeliste i AP 2025.docx
-
Link til screening
-
Vi fortsætter arbejdet med Mini-grammatikken - genlæs s. 1 og øv dig på skemaet s. 2 + lav sætningsanalyse af nr. 1 og 2 på s. 3 (ligesom vi gjorde på tavlen i mandagstimen).
-
Øv dig på de latinske betegnelser for led og ordklasser s. 1-2 i mini-grammatikken, som vi arbejdede med i sidste time. Disse skal du kunne udenad! Læs også s. 113-115 i bogen "Sprogenes verden" (bogen eller vedlagte fil).
-
Latin det kan du sagtens.pdf
-
Sprogenes Verden s. 113-115.pdf
-
Græskøvelser i AP.docx
-
Lav opgave 2 i "Latin - det kan du sagtens" (dit navns etymologi). Du skal desuden læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
-
Du skal læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
-
Du skal læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme) - repetér desuden ordklasserne, som fremgår på s. 2 i Mini-grammatikken.
-
Læs teksten om Troja s. 116-117 i "Sprogenes verden" + print (!!) og medbring den vedhæftede tekstfil, "Sprogenes verden" (denne skal vi bruge i alle latintimer, så det er vigtigt). Husk, at du via dit studiekort kan bruge printeren i karnappen på 1.
-
Sprogenes verden tekst AP 2025.docx
-
Hvis du ikke har printet teksten fra "Sprogenes verden", skal du gøre det (vedhæftet)! Lav analysen af lin. 7 i teksten om "Páris og Hélena". Øv dig desuden på bøjningen af verbet amare (at elske) i præsens. Denne skal du kunne udenad:
-
Oversigt led og ordklasser.pdf
-
Læs teksten om den trojanske krig s. 123 i "Sprogenes verden" (medbring bogen til timen). Lav kasus- og sætningsanalyse af lin. 1-2 på s. 125. Du må ikke skrive i bogen, men på dit printede papir. Hvis du ikke har gjort det, skal du printe den vedlag
-
Læs den vedhæftede fil "Lidt om sprogets opbygning" og lav opgave 1 og 2 hjemme.
-
Lidt om sprogets opbygning.docx
-
Pensum til midtvejstesten.pdf
-
Øv dig på det vedhæftede pensum til midtvejstesten i AP: både grammatik, latin og sociolingvistik. Prøven er uden hjælpemidler!!
-
Link til prøven
-
Læs teksten om Lucretia s. 135 i "Sprogenes verden".
-
Print den vedhæftede tekst af Niels Steensen om hjertet (“Cor musculus est”), medbring 'Sprogenes Verden', og øv dig på bøjningen af verbet amare (at elske) i imperfektum - denne skal du kunne udenad:
-
Niels Steensen Om hjertet.docx
-
Læs teksten om Plinius og Pompeij s. 161-163 i "Sprogenes verden".
-
Intro til ExamCookie AP 2025.pptx
-
Som lektie til timerne skal du besvare opgaverne i filen "Repetition AP hjemmeopgave". Brug tid på lektien, da den er god træning til AP-prøven. Medbring "Sprogenes verden" til timerne.
-
Repetition AP hjemmeopgave.docx
-
Repetition AP generelt.doc
-
Regler og rammer for AP-eksamen.docx
-
Læs den vedlagte fil om regler for AP-eksamen!! Overordnet gælder følgende:
-
Link til eksamen
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717989445",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717989445",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717989445"
}