Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Ellen Rønhede Hansen
|
|
Hold
|
2025 ap/05 (05 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse - Latin
Studieplan for AP/almengrammatik & latin
I alt er der 32 lektioner til rådighed – de 20 skal anvendes til latin.
Angivelserne herunder anvendes til undervisningsbeskrivelsen.
I alt gennemgås der i AP/almengrammatik & latin ca. 80 sider.
Materiale og opgaver:
Maren Aarup Schjørring og Ellen Rønhede Hansen Almendel s. 7-35 + Latindel s. 8-57 (ikke alle opgaver er løst)
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne redegøre for sprogets kategorier og anvende en præcis terminologi herom, herunder bestemme ordklasser.
Eleverne skal kunne gennemføre en syntaktisk analyse af en helsætning.
Eleverne skal have styr på grammatisk terminologi og analysefærdighed
- forholdet mellem kasus og ledstilling; morfologi; analytisk/syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- læsning af tilrettelagte tekster på latin (herunder oversættelse og oversættelsesproblematik)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alleJeg glæder mig til at se jer til AP. Jeg håber I er kommet godt i gang med skolearbejdet. I timerne skal vi tale om, hvad AP er, og I skal have en bog udleveret. I må meget gerne medbringe papir og blyant.
-
Kære alle. Tak for en god opstart. Lektie til i dag er at lave en syntaktisk analyse (sætte O og X osv.) af alle sætningerne på s. 11 i Grammatiknøglen - LATINDEL. Det er svært, og I er ikke rigtigt blevet introduceret til det, så gør det så godt I k
-
Ingen lektie. Vi skal gennemgå de sidste sætninger (sætning d til k) fra sidste gang - vedhæftet her: Sætninger fra GN s. 11.docx
-
Læs Grammatiknøglen Almendel s. 7- 9 om substantiver: om substantivernes bøjning, (køn, tal, bestemthed, kasus)
-
Lektie: Læs de følgende sider i ”Grammatiknøglen - almendel" (I skal ikke lave opgaverne hjemme):
-
Husk valg til elevråd. Lektie: Læs de følgende sider i Grammatiknøglen - Almendel: Om adverbier og dialogiske partikler (genlæs) s. 24-26Om konjunktioner/ sproglige forbindere s. 31-34Om ordenes ledfunktioner s. 27-30I skal IKKE lave opgaverne hjemme
-
Læs s. 12-13 i Grammatiknøglen - Latindelen, og læs og oversæt (så godt du kan) det latinske tekststykke på s. 14 øverst.
-
Latinske tekster fra Grammatiknøglen.docx
-
Skemaer sætningsled fra GN.pdf
-
I skal oversætte og lave syntaktisk analyse af de første 6 sætninger af den latinske tekst (3.1) på s. 18 - Latindel (Syntaktisk analyse betyder, at du skal sætte O X og de andre tegn ind). I kan også finde teksten i følgende dokument.Latinske tekste
-
Lav opgave 3.7 - øvelse 1 + 2 s. 22 i Grammatiknøglen - Latindel + læs teksten om "Familia" på s. 23-24 i Grammatiknøglen - Latindel.
-
GNL skemaer sb og vb.pdf
-
Lav følgende opgave (gloser - og tekst - kan du finde på s. 24- 25 i Grammatiknøglen - latindel):Opgave til latinske tekst 4.1..docx
-
Udfyld overvejelser over studieretningsvalg under "AFKLARINGSSAMTALER" i elevporteføljen. Dem skal Christian (CF), jeres studievejleder og jeg bruge, når der afholdes afklaringssamtaler vedrørende jeres studieretningsvalg i slutningen af denne uge/ b
-
Læs teksten "Fra lilleputstat til verdensmagt - de puniske krige" s. 28-30 i Grammatiknøglen - latindel, og lav opgave 4.1. øvelse 2 og 3 på s. 25 i Grammatiknøglen - latindel. Upload besvarelsen i elevfeedback senest kl. 21 torsdag d. 25/9 på denne
-
MidtvejstestHusk at testen er UDEN hjælpemidler. Du må gerne have en blyant med, og du vil få udleveret et stykke papir til at tage noter på, hvis du ønsker det. Vedhæftede filer er huskeliste + pensum til latindelen af prøven.
-
Huskeliste AP midtvejstest 2025.doc
-
Pensum til latindelen i midtvejstesten 2025.doc
-
Lav vedhæftede opgave, som træner dig i oversættelse, syntaktisk analyse og brugen af præpositioner på latin. I må ikke bruge AI til hjælp (gloser til den latinske tekst finder du på s. 30 i Grammatiknøglen - Latindel: Elevopgave til latinske tekst 5
-
Lav opgave 6.1. på side 36 i Grammatiknøglen - Latindel. Find også ud af, hvad infinitiv er og lav en sætning på dansk og en på engelsk, hvor du bruger infinitiv
-
Læs teksten om Marcus Tullius Cicero på s. 39-40 og om det græske alfabet på s. 42 i Grammatiknøglen - Latindel.
-
Læs teksten om Augustus på s. 45-46 i Grammatiknøglen -Latindel og øv dig på bøjningen af verbet "amare" (at elske) i imperfektum - du skal kunne bøjningen udenad.
-
Latinsk tekst 8.1 om Augustus m oversættelse.docx
-
Lav alle opgaverne under opgave 8.1.1 og 8.1.2 om affikser (præfikser og suffikser) på side 52 i "Grammatiknøglen - Latindel". Hvis du har tid kan du også læse teksten om Romerrigets fald på s. 53-54.
-
Huskeliste i AP 2025.docx
-
Her er dokumentet om regler og rammer, som jeg gennemgik med jer i timen tirsdag. Regler og rammer for AP-eksamen 7.docx
-
Pensum til latindelen i AP prøven 1.doc
-
Repetitionsøvelser: Repetition AP generelt .doc
-
Vigtig info om den afsluttende AP-prøve:
-
Link til eksamen
-
Her er en liste med information om eksamen og et par ekstraøvelser:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717990135",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717990135",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70717990135"
}