|
Titel
1
|
AP Latin
Studieplan for AP/almengrammatik & latin
I alt er der 32 lektioner til rådighed – de 20 skal anvendes til latin.
Angivelserne herunder anvendes til undervisningsbeskrivelsen.
I alt gennemgås der i AP/almengrammatik & latin ca. 44 sider.
Til undervisningsbeskrivelsen
Samlet formål:
Eleverne skal på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende færdigheder i sproglig analyse af tekster - med brug af den relevante terminologi.
Morfologi og syntaks:
10 lektioner
Materiale og opgaver:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 19-45 samt s. 49-71 (ikke alle opgaver er løst)
Fagligt indhold:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
Sideantal: ca. 36 sider
Latin:
22 lektioner inkl. intro og prøve
Materiale og opgaver:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 113-140 + 161-168 (ikke alle opgaver er løst)
Lange, Hermann & Sinning: Sprog på spil (2020) – Niels Steensens tekst om hjertet
Stefansen, Christina: ”Lidt om sprogets opbygning” (2018) om analytisk/syntetisk sprog hhv. affikser
Fagligt indhold:
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledstilling, herunder forskel på analytisk/syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- læsning af tilrettelagte tekster på latin (herunder oversættelse og oversættelsesproblematik)
Sideantal: ca. 18 sider
Undervisningsplan
Modul
Fokus Indhold
1. modul Intro & grammatik
Screening Indledende screening og arbejde med ”Mini-grammatik” (latinske betegnelser)
Lektie: Ingen lektie, men medbring computer eller smartphone. Den vedhæftede fil anvendes i timerne.
2. modul Intro til latin Arbejde med ”Latin – det kan du sagtens!” + latinintro i ”Sprogenes verden”, s. 113-115 + græskøvelse fra ”Sprogenes verden”-hjemmesiden
Lektie: Øv dig på de latinske betegnelser for led og ordklasser i mini-grammatikken, som vi arbejdede med i sidste time. Disse skal du kunne udenad! Læs også s. 113-115 i bogen "Sprogenes verden".
I timerne arbejder vi med "Latin - det kan du sagtens!”; du skal ikke lave øvelserne hjemme. Vi arbejder desuden med en lille græskøvelse.
3. modul Morfologi Arbejde med substantiver og verber
Lektie: Lav opgave 2 i "Latin - det kan du sagtens" (dit navns etymologi). Du skal desuden læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
1A om substantivernes køn s. 21
1B om substantivernes bøjning i tal s. 22
1C om substantivernes bøjning i bestemthed s. 23
1D om kasus s. 24
2 om verberne generelt s. 25
2A om infinitiv s. 26
2B om verbernes bøjning i person og tal s. 27
2C om verbernes bøjning i tid s. 28
2E om aktiv og passiv s. 31
4. modul Morfologi Arbejde med adjektiver, adverbier, pronominer og præpositioner
Lektie: Du skal læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
3A om adjektivernes bøjning i køn, tal og bestemthed s. 35
3B om adjektivernes gradbøjning s. 36
4 generelt om adverbier s. 37
4A om forskellen på adjektiv og adverbium s. 38
5 generelt om præpositioner s. 40
afsnittene 6A, 6B, 6C og 6D om forskellige pronomener s. 42-44
5. modul Morfologi & syntaks Arbejde med konjunktioner + arbejde med subjekt, verbal, objekt og subjektsprædikat
Lektie: Du skal læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
7 generelt om konjunktioner s. 44
1 om subjekt og verbal s. 50
2 om objekt s. 54
3 om subjektsprædikat s. 58
6. modul Latin Arbejde med I. Troja (nom., akk., abl.; adled)
Lektie: Læs teksten om Troja s. 116-117 i "Sprogenes verden" + print (!!) og medbring den vedhæftede tekstfil, "Sprogenes verden" (denne skal vi bruge i alle latintimer).
I timerne arbejder vi med "Páris et Hélena" s. 119 i ”Sprogenes verden” - introduktion til kasus og verbernes bøjning (inkl. nexus).
7. modul Latin Arbejde med I. Troja
Lektie: Øv dig på bøjningen af verbet amare (at elske) i præsens. Denne skal du kunne udenad:
am-o (jeg elsker)
ama-s (du elsker)
ama-t (han elsker)
ama-mus (vi elsker)
ama-tis (I elsker)
ama-nt (de elsker)
I timerne arbejder vi videre med teksten om "Páris et Hélena" s. 119 i ”Sprogenes verden”.
8. modul Syntaks Arbejde med indirekte objekt, objektsprædikat, konjunktional og adverbial + hel- og ledsætninger
Lektie: Du skal læse de følgende korte afsnit i "Sprogenes verden" (men du skal ikke lave opgaverne hjemme):
4 om indirekte objekt s. 60
5 om objektsprædikat s. 62
6 om adverbial s. 63
7 om konjunktional s. 64
9. modul Latin Arbejde med II. Den trojanske krig (nom., akk., abl.)
Lektie: Læs teksten om den trojanske krig s. 123 i "Sprogenes verden". Lav kasus- og sætningsanalyse af lin. 1-3 på s. 125.
I timerne arbejder vi videre med "Bellum Troianum" s. 125 i ”Sprogenes verden”.
10. modul Latin Arbejde med II. Den trojanske krig + ”Lidt om sprogets opbygning” (CS-øvelse om analytisk/syntetisk sprog og affikser)
Lektie: Læs den vedhæftede fil "Lidt om sprogets opbygning" og lav opgave 1 og 2 hjemme.
I timerne gennemgår vi jeres viden om affikser og sprogtyper og afslutter arbejdet med teksten "Bellum Troianum" s. 125 i "Sprogenes verden".
11. modul Latin
Midtvejstest Arbejde med III. Æneas (nom., akk., gen., abl.; verbernes bøjning)
Lektie: Læs teksten om Ænéas s. 128-129 i "Sprogenes verden", og øv dig på det vedhæftede pensum til midtvejstesten i AP. Prøven er uden hjælpemidler!!
I timerne bruger vi de første 20 minutter på midtvejstesten i AP; herefter arbejder vi med tekst A: "Aenéas fugit" s. 131 i "Sprogenes verden".
12. modul Latin Arbejde med IV. Lucretia (nom., akk., gen., dat., abl.; pers. pronomener og verbernes bøjning)
Lektie: Læs teksten om Lucretia s. 135 i "Sprogenes verden".
I timerne arbejder vi med "Lucretia Collatino salutem dicit" s. 137 i "Sprogenes verden".
13. modul Latin Arbejde med Niels Steensens tekst om hjertet: fokus på latins bidrag til de moderne videnskabssprog.
Lektie: print den vedhæftede tekst af Niels Steensen om hjertet (“Cor musculus est”).
I timerne arbejder vi med teksten med fokus på latins bidrag til de moderne videnskabssprog.
14. modul Latin Arbejde med VIII. Plinius og Pompeji (fokus på imperfektum)
Lektie: Læs teksten om Plinius og Pompeij s. 161-163 i "Sprogenes verden", og øv dig på bøjningen af verbet amare (at elske) i imperfektum - denne skal du kunne udenad:
ama-ba-m (jeg elskede)
ama-ba-s (du elskede)
ama-ba-t (han elskede)
ama-ba-mus (vi elskede)
ama-ba-tis (I elskede)
ama-ba-nt (de elskede)
I timerne arbejder vi med "Plinius et Vesuvius Mons" s. 165 i "Sprogenes verden".
15. modul Repetition Lektie: Læs huskelisten grundigt igennem og markér de emner, du er usikker på. Lav opgaverne i filen "Repetition AP hjemmeopgave".
I timerne arbejder vi med flere repetitionsøvelser: ”Repetition AP generelt”, ”Repetition AP latin” og ”Repetition AP syntaks og morfologi”.
16. modul Afsluttende prøve Lektie: Vigtig info om den afsluttende AP-prøve:
• Alle hjælpemidler, som har været anvendt i timerne (dansk, engelsk og AP/latin), er tilladt ved denne prøve.
• Medbring "Sprogenes verden": det er dit eget ansvar!
• Prøven varer 60 minutter. Brug tiden godt, og tjek dine svar, før du afslutter.
• Du må ikke forlade din plads i de angivne 60 minutter; toiletbesøg under prøven er ikke tilladt.
• Det er ikke tilladt at finde informationer på internettet eller i ordbøger o.l., men adgang til Meebook er selvfølgelig tilladt.
• Hvis du afleverer din prøve før tid, må du ikke forlade din plads. Du må ikke gå på Facebook eller andet med en chat-funktion, men du må gerne spille et stille spil, som ikke forstyrrer sidemanden. Uden lyd på computeren!
|