|
Titel
1
|
Virkemidler i kunsten
Undervisningsbeskrivelse:
Ligesom alle andre af gymnasiets fag er der teori og metoder, som vi bruger, når vi analyserer og fortolker kunst og arkitektur. For at få et overblik over analysemetoder, kan vi sætte vores interesseområder op i en model:
Når vi analyserer et kunstværk, kan det være vidt forskellige ting, vi ønsker at vide om det. Det er væsentligt at holde fokus på, hvad det er, vi gerne vil have svar på, når vi analyserer, så det ikke bare bliver en analyse ud af det blå. For at fastholde fokus og systematisere vores metode, taler vi om tre forskellige analytiske tilgange, som vi bruger alt efter, hvilke spørgsmål, vi stiller: Formanalyse, indholdsanalyse og kontekstanalyse. De tre kan ikke altid adskilles helt og vil ofte lappe over hinanden, men deres fokus ligger forskellige steder i modellen:
Vi kan have spørgsmål, der handler om værkets form og de formelle virkemidler. For eksempel: Hvilke farver er der brugt, og hvordan virker deres kontraster? Er kompositionen statisk eller dynamisk, og hvad gør det ved billedet?
Vi kan også have spørgsmål til værkets indhold, altså dets betydning og budskab: fx hvilke symboler findes der i værket, om værket viser en kendt fortælling, eller om der slet ikke er noget motiv, men kun en idé bag værket, som har et særligt budskab. Så bruger vi indholdsanalyser.
Men hvis det, vi interesserer os for ved værket, ikke er dets udseende eller dets budskab, men derimod alt det som er udenom værket, konteksten, så bruger vi kontekstanalyse. Hvem er afsenderen (kunstneren) og hvilke vilkår har han arbejdet under? Hvilken tid er det blevet til i, hvem har bestilt det og betalt for det, hvor er det placeret? Og hvem har været modtageren?
Teori Analyse Praksis Powerpoints
Intro til billedkunst TAP-modellen
Tap-modellen_tekst
Refleksioner om, hvad der er udfordrende ved at beskrive/ tegne noget fra hukommelsen Postkortøvelse
Udsmykning af OG Intro til billedkunst i gymnasiet
Farve som virkemiddel Johannes Ittens farvecirkel. Hvordan skaber man forskellige farver?
Farveteori:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Spektralfarver, Primær, sekundær, tertiære faver, Valørskema
Rene/ klare/ mætttede farver vs. brækkede farver, Akromatisk valør
Farvelagt farvecirkel
Valørskemaer: Brækkede farver
Farveperspektiv: BY Farveteori
Farvekontraster Hvad sker der når farve sættes sammen med andre farver? Billeder, der kan bruges til at undersøge
egenkontrast, Komplementærkontrast, kulde/varmekontrast/, lys/mørke kontrast, kvalitetskontrast, kvantitetskontrast
Desuden har vi set på begreberne figurativt og abstrakt
Evt. Gennemgang Madamme Matisse, John Kørner, Ekspressiv farvesymbolik: mal følgende følelser med de farver, du synes passer: Forårshumør, koncentration, angst, raseri og mandag morgen
Abstrakt ekspressionisme: Action Painting and Dripping
Farveteori
Farvesymbolik
Rumskabende effekter Hvordan skaber man en illusion af rum?
Se video. https://www.youtube.com/watch?v=a6ERg0XE1EE
Teori om rum:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
Overlapning
Repoussoir
Lys/skygge, skravering.
Gradienter
Linearperspektiv (herunder centralperspektiv og raumflucht)
Farveperspektiv.
Simultanperspektiv.
Gennemgang af Skolen i Athen af Rafael vs. Frøkenerne fra Avignion Tegneøvelser: overlap, repoussoir, optiske og lineære gradienter, central perspektiv, skygger, raumflucht, farveperspektiv
Simultanperspektiv - selvportræt
Rumskabende virkemidler
Rumskabende virkemidler
Komposition Hvordan kan man organisere eller iscenesætte billeder?
Teori om komposition:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Kompositionslinjer: vertikale/ horisontale, statisk/ dynamisk, åben/ lukket, grundformer
symmetrisk/ asymmetrisk, symmetriakser,
Forgrund, mellemgrund, baggrund, frø-normal- og fugleperspektiv
Det gyldne snit
Eks. Michael Kvium, Rafael: Madonna, Allan Otte: Væltet Gruppebilleder af forskellige kompositioner
Lav to forskellige eksempler på kompositioner.
Tegn på Kvium, Allan Otte og Rafael
Tegn det gyldne snit på
Da Vincis Bebudelsen og Delacroix’ Friheden fører folket Komposition
Lys og skygge Hvordan bruger man lys og skygge til at skabe effekter?
Teori om lys:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
Synlig/ usynlig lyskilde
Naturlig, symbolsk, egenlys
egenskygge/ slagskygge, sfumato, clair obscure, malerisk lys Lave claire obscure billeder
Lys/skyggetegning af frugt
Kaffemaleri
Arbejde med grid-struktur
Clair obscure fotos omsættes til tegning
Video: Hvordan tegner man et grid. https://www.youtube.com/watch?v=Gsmjdx0ArVk&t=3s
Lys og skygge
Metode https://docs.google.com/document/d/1vfnZTnP3vcDB9X3cQKBshiI8fo_AVcWFBr9OxdZOL-8/edit?tab=t.0#heading=h.b6fnkimbswtk
Analysemetoder i billedkunst Metoder i billedkunst
|