Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Nicoline Berg Skjoldjensen
|
|
Hold
|
2025 DA/02 (02 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP: Sproghistorie
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk.
Eleverne skal arbejde med elementær sproghistorie, sammenhængen mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder (sprogpåvirkning).
Schjørring, Maren Aarup & Rønhede Hansen, Ellen: "Grammatiknøglen" (2021):
- kapitel 5: Sproghistorie
Sideantal: ca. 9 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP: Sociolingvistik
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
Sideantal: ca. 8 sider
Schjørring, Maren Aarup & Rønhede Hansen, Ellen: "Grammatiknøglen" (2021):
- kapitel 6: Sproget i brug
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
AP: Retorik og argumentation
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner" fra 1963
Anders Fogh Rasmussens nytårstale fra 2007
Sideantal: ca. 15
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085337",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085337",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085337"
}