Holdet 04 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne-Mette Vindelbo
Hold 2025 DA/04 (04 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danskdelen af AP
Titel 2 Lille danskfaglig genreintro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danskdelen af AP

Studieplan for AP/dansk:

I alt gennemgås der i AP/dansk ca. 38 sider.

Sociolingvistik:

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)
Christensen et al.: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Anne & Maegaard, Marie: ”Dialekt i periferien” (projekt): https://dialekt.ku.dk/maanedens_emne/dialekt-i-periferien/ (side besøgt 5. maj 2019)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)

Fokus og faglige mål:

Eleverne skal kunne:
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation

Sideantal: ca. 8 sider


Sproghistorie:

Materiale og opgaver på baggrund af:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 5, s. 36-43

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet

Sideantal: ca. 8 sider


Retorik og argumentation:

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner" fra 1963
Anders Fogh Rasmussens nytårstale fra 2007
Helle Thorning-Schmidts mindetale på Østerbro den 16. februar 2015

Fokus og faglige mål:

Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.  

Sideantal: ca. 15



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lille danskfaglig genreintro

Vi ser på fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer: epik, lyrik og drama samt de formmæssige kategorier: prosa og digtning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer