Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Vindelbo
|
|
Hold
|
2025 DA/04 (04 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Danskdelen af AP
Studieplan for AP/dansk:
I alt gennemgås der i AP/dansk ca. 38 sider.
Sociolingvistik:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)
Christensen et al.: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Anne & Maegaard, Marie: ”Dialekt i periferien” (projekt): https://dialekt.ku.dk/maanedens_emne/dialekt-i-periferien/ (side besøgt 5. maj 2019)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
Sideantal: ca. 8 sider
Sproghistorie:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 5, s. 36-43
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
Sideantal: ca. 8 sider
Retorik og argumentation:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner" fra 1963
Anders Fogh Rasmussens nytårstale fra 2007
Helle Thorning-Schmidts mindetale på Østerbro den 16. februar 2015
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.
Sideantal: ca. 15
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære GF4, så skal vi i gang med dansk i gymnasiet, og vi starter stille og roligt ud med et "hej" og et "kender i Word og pdf", hvorefter vi skal have fat på det, der hedder AP. Jeg glæder mig til at møde jer! :-) Dbh. Anne-Mette
-
Introduktion-til-Word.pdf
-
Læs fra side 1 - 8 i vedlagte dokument hjemmefra. Spring alle opgaver over. Dem laver vi sammen i timerne. Vel mødt! :-)
-
Ingen lektier denne gang. Vi arbejder videre med sproghandlinger og sætter noget "face" og høflighed på også. Vel mødt! :-)
-
Løs nedenstående opgave hjemmefra. Vi starter timen med at samle op på dette arbejde. Læs også side 5 - 11 i pdf'en om sprognorm, offentlig og privat sprog samt høj og lav stil (husk at springe alle opgaver over): Sociolingvistik ap.pdf (samme pdf so
-
Læs side 11 i vores pdf om AP sociolingvistik. Læs den grundigt. Du skal have styr på begreberne idiolekt, dialekt, sociolekt og multietnolekt. Vel mødt! :-)
-
Sproghistorie, scan fra Grammatiknoeglen kap 5.pdf
-
Læs alle siderne i vedlagte pdf om sproghistorie. Spring opgaverne over. Efter læsning skal du have styr på følgende: sprogæt, sprogfamilie, arveord, låneord, konsonantsvækkelse og vokalsvækkelse.Sproghistorie, scan fra Grammatiknoeglen kap 5.pdf
-
Plan for dansk arbejd selv GF4 240925.docx
-
Retorik og argumentation ap (1).pdf
-
Ingen lektier til i dag. Vi samler op på jeres selvstændige arbejde fra timerne i går. Vel mødt!
-
AP retorik og argumentation 1.pptx
-
Læs side 5 - 6 i pdf'en om "Retorik og argumentation". I skal have fat i de tre klassiske taletyper og de 3 appelformer samt retoriske stilfigurer. Anden lektion bruger vi på stilen. Vel mødt!
-
Kommaøvelser 10 sætninger.docx
-
Kommateringsøvelser dansk AP.docx
-
AP sproghistorie 2.pptx
-
Grammatik fortsat....
-
AP i dansk: hvad har I lært?
-
Kære I, læs vedlagte dokument hjemmefra.Spring digtet nederste over.Lille introducerende genreforløb.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lille danskfaglig genreintro
Vi ser på fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer: epik, lyrik og drama samt de formmæssige kategorier: prosa og digtning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085706",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085706",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718085706"
}