Holdet 05 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pernille Byberg Christoffersen
Hold 2025 DA/05 (05 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 - Sociolingvistik
Titel 2 #2 - Sproghistorie
Titel 3 #3 - Retorik og argumentation
Titel 4 #4 - Kommatering og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 - Sociolingvistik

Forløbet om sociolingvistik har introduceret eleverne til en grundlæggende forståelse for områder af sprogvidenskaben , som undersøger sproget i forskellige sammenhænge. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:

a) kommunikationsmodeller og - analyse,
b) sproghandlinger,
c) sprognorm,
d) offentligt og privat sprog,
e) talesprog og skriftsprog, samt høj og lav stil,
f) og idiolekter (dialekt, sociolekt, multietnolekt).  

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
- forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation.

Materiale og opgaver på baggrund af:
- Andersen, John E.: 'Sproghandlinger' (1989)
- Bjerre et.al: 'Ind i sproget' (2008)
- Christensen et.al: 'Babelstårnet' (2005)
- Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: 'Sprogenes verden' (2013)
- Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: 'Når nye medier fortæller' (2004)
- Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: 'Grammatikporten' (2017)
- sproget.dk (til sprognormer)

Sideantal: ca. 8 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introskriv til GF 15-08-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 - Sproghistorie

Forløbet sproghistorie har introduceret eleverne for forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet, herunder dansk, norsk og svensk. Eleverne har derudover arbejdet med elementær sproghistorie, sammenhængen mellem sprog både med en national og global vinkel. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:

a) sprogæt og sprogfamilier,
b) dansk sprog i historisk kontekst (urnordisk) med inddragelse forskelle og ligheder til svensk og norsk,
c) samt arveord og låne (sprogpåvirkning i globaliseringens tidsalder).

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.

Materiale og opgaver på baggrund af:
- Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: 'Grammatiknøglen'
- Norden i skolen: hjemmeside udarbejdet af Foreningerne Nordens Forbund: https://nordeniskolen.org/da/ (side besøgt den 27. april 2017)
- Gottschalck, Rasmus og Terp, Marianne: 'Sprogenes verden', s. 9-17.

Sideantal: ca. 11 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 1 - Podcast 05-10-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 - Retorik og argumentation

Forløbet om retorik og argumentation har introduceret eleverne til grundlæggende retorik og argumentation, som har søgt at bidraget til elevernes sproglige bevidst både ved skrift og tale. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:

a) Retorikkens ærinde og de klassiske talegenrerne,
b) Toulmins argumentationsmodel,
c) argumenttyper
d) retoriske appelformer
e) retoriske stilfigurer

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- beskæftige sig emd sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
- styrke deres sproglige bevidsthed ved arbejdet med retorik og argumentation

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Olander, Emily, "Grundlovstale til Demokratidag"
Siddiques, Sikandar, "Tale for forlsag om menstruationsprodukter".

Sideantal: ca. 10
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 2 - Egen tale 24-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 - Kommatering og repetition

Forløbet om sætninger og kommatering har introduceret eleverne til grundlæggende elementer i en sætning (verballed og subjekt), samt sætningstyperne hovedsætning og ledsætning. Arbejdet med de grundlæggende elementer førte eleverne til arbejde med tegnsætning, her med fokus på punktum og kommatering.

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler

Materiale:
- "Komma - basisreglerne", hentet fra Sproget.dk, Dansk Sprognævn (under "Sproghjælp"; side besøgt den 1. december 2017)

Sideantal: ca. 3 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Wordkursus 30-10-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer