Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Pernille Byberg Christoffersen
|
|
Hold
|
2025 DA/05 (05 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
#1 - Sociolingvistik
Forløbet om sociolingvistik har introduceret eleverne til en grundlæggende forståelse for områder af sprogvidenskaben , som undersøger sproget i forskellige sammenhænge. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:
a) kommunikationsmodeller og - analyse,
b) sproghandlinger,
c) sprognorm,
d) offentligt og privat sprog,
e) talesprog og skriftsprog, samt høj og lav stil,
f) og idiolekter (dialekt, sociolekt, multietnolekt).
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
- forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation.
Materiale og opgaver på baggrund af:
- Andersen, John E.: 'Sproghandlinger' (1989)
- Bjerre et.al: 'Ind i sproget' (2008)
- Christensen et.al: 'Babelstårnet' (2005)
- Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: 'Sprogenes verden' (2013)
- Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: 'Når nye medier fortæller' (2004)
- Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: 'Grammatikporten' (2017)
- sproget.dk (til sprognormer)
Sideantal: ca. 8 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Introskriv til GF
|
15-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
#2 - Sproghistorie
Forløbet sproghistorie har introduceret eleverne for forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet, herunder dansk, norsk og svensk. Eleverne har derudover arbejdet med elementær sproghistorie, sammenhængen mellem sprog både med en national og global vinkel. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:
a) sprogæt og sprogfamilier,
b) dansk sprog i historisk kontekst (urnordisk) med inddragelse forskelle og ligheder til svensk og norsk,
c) samt arveord og låne (sprogpåvirkning i globaliseringens tidsalder).
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Materiale og opgaver på baggrund af:
- Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: 'Grammatiknøglen'
- Norden i skolen: hjemmeside udarbejdet af Foreningerne Nordens Forbund: https://nordeniskolen.org/da/ (side besøgt den 27. april 2017)
- Gottschalck, Rasmus og Terp, Marianne: 'Sprogenes verden', s. 9-17.
Sideantal: ca. 11 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Danskaflevering 1 - Podcast
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
#3 - Retorik og argumentation
Forløbet om retorik og argumentation har introduceret eleverne til grundlæggende retorik og argumentation, som har søgt at bidraget til elevernes sproglige bevidst både ved skrift og tale. Der har eksplicit været fokus på følgende områder:
a) Retorikkens ærinde og de klassiske talegenrerne,
b) Toulmins argumentationsmodel,
c) argumenttyper
d) retoriske appelformer
e) retoriske stilfigurer
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- beskæftige sig emd sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
- styrke deres sproglige bevidsthed ved arbejdet med retorik og argumentation
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Olander, Emily, "Grundlovstale til Demokratidag"
Siddiques, Sikandar, "Tale for forlsag om menstruationsprodukter".
Sideantal: ca. 10
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Danskaflevering 2 - Egen tale
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
#4 - Kommatering og repetition
Forløbet om sætninger og kommatering har introduceret eleverne til grundlæggende elementer i en sætning (verballed og subjekt), samt sætningstyperne hovedsætning og ledsætning. Arbejdet med de grundlæggende elementer førte eleverne til arbejde med tegnsætning, her med fokus på punktum og kommatering.
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler
Materiale:
- "Komma - basisreglerne", hentet fra Sproget.dk, Dansk Sprognævn (under "Sproghjælp"; side besøgt den 1. december 2017)
Sideantal: ca. 3 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Wordkursus
|
30-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718086074",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718086074",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718086074"
}