Holdet 07 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nicolai Gadeberg
Hold 2025 DA/07 (07 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP: Sociolingvistik
Titel 2 AP: Retorik og argumentation
Titel 3 AP: Sproghistorie
Titel 4 AP: repetition, og måske Sætninger og kommatering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP: Sociolingvistik

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et.al: Ind i sproget (2008)
Christensen et.al: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Anne & Maegaard, Marie: ”Dialekt i periferien” (projekt): https://dialekt.ku.dk/maanedens_emne/dialekt-i-periferien/ (side besøgt 5. maj 2019)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
Sideantal: ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP: Retorik og argumentation

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
Emily Olander Christiansens grundlovstale (2025)
Tessas nytårstale i Deadline (2020)
Sikandar Siddiques tale for forslag om menstruationsprodukter (2021)

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.  
Sideantal: ca. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 AP: Sproghistorie

Baggrundsviden:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 9-17
Materiale og opgaver på baggrund af:
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Norden i skolen: hjemmeside udarbejdet af Foreningerne Nordens Forbund: https://nordeniskolen.org/da/ (side besøgt den 27. april 2017)
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk.
Eleverne skal arbejde med elementær sproghistorie, sammenhængen mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder (sprogpåvirkning).
Sideantal: ca. 9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 AP: repetition, og måske Sætninger og kommatering

1 lektion; placeres, når AP-/latinlæreren har gennemgået sætninger på baggrund af Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013), s. 66 ff.
(Obs! Da kommatering jo er vigtigt i danskfaget, kan læreren vælge at indlægge en ekstra lektion hertil. Materialet indeholder nok øvelser til 2 lektioner.)
Materiale:
”Komma – basisreglerne”, hentet fra Sproget.dk, Dansk Sprognævn (under ”Sproghjælp”; side besøgt den 1. december 2017)
Kommateringsøvelser tilrettelagt af CS
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler (også gennemgået med AP-/latinlæreren).
Eleverne arbejder i forlængelse af fokus på sætningstyper med tegnsætning på dansk.
Sideantal: ca. 5 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer