|
Titel
1
|
Dansk i grundforløbet
Sociolingvistik:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)
Christensen et al.: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)
Primærtekst:
Sivas (tf Gilli): ”d.a.u.d.a.”, 2013
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster og forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
Sideantal: ca. 8 sider
Retorik og argumentation:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
Ludvig Wittrup: ”Demokratiets dommedag”, 10. april 2025, Tale ved Nordisk Talefest
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.
Sideantal: ca. 10
Sproghistorie:
Materiale og opgaver på baggrund af:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: ”Sproghistorie”, kap. 1, Sprogenes verden
Johan Storgaard Jespersen: ”Ville du kunne føre en samtale med en dansker fra middelalderen?” (6. jan 2020) videnskab.dk (sidst besøgt d. 3. nov 2025)
”Djupdyk ner i sproghistorien”, Norden i Skolen (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
”Om vort Skriftsprog”, NDLA (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
”Ivar Aasen”, Danmarks Nationalleksikon (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
Susanne Haugen og Carl-Johan Markstedt: ”Svenske impulser 3”, uddrag, 2013
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
Sideantal: ca. 20 sider
|