Holdet 09 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorte Greisgaard Larsen
Hold 2025 DA/09 (09 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk i grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk i grundforløbet

Sociolingvistik:

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)
Christensen et al.: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)

Primærtekst:
Sivas (tf Gilli): ”d.a.u.d.a.”, 2013

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster og forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation

Sideantal: ca. 8 sider



Retorik og argumentation:

Materiale og opgaver på baggrund af:  
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)

Primærtekster:
Ludvig Wittrup: ”Demokratiets dommedag”, 10. april 2025, Tale ved Nordisk Talefest

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.   

Sideantal: ca. 10


Sproghistorie:

Materiale og opgaver på baggrund af:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: ”Sproghistorie”, kap. 1, Sprogenes verden
Johan Storgaard Jespersen: ”Ville du kunne føre en samtale med en dansker fra middelalderen?” (6. jan 2020) videnskab.dk (sidst besøgt d. 3. nov 2025)
”Djupdyk ner i sproghistorien”, Norden i Skolen (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
”Om vort Skriftsprog”, NDLA (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
”Ivar Aasen”, Danmarks Nationalleksikon (sidst besøgt d. 3. nov. 2025)
Susanne Haugen og Carl-Johan Markstedt: ”Svenske impulser 3”, uddrag, 2013

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet  

Sideantal: ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer