Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Katrine Faurschou
|
|
Hold
|
2025 DA/10 (10 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Sociolingvistik
5 lektioner
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)
Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)
Christensen et al.: Babelstårnet (2005)
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)
Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)
Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)
Larsen, Anne & Maegaard, Marie: ”Dialekt i periferien” (projekt): https://dialekt.ku.dk/maanedens_emne/dialekt-i-periferien/ (side besøgt 5. maj 2019)
Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)
Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne
anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
Sideantal: ca. 8 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Retorik og argumentation
Retorik og argumentation
6 lektioner
Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)
Primærtekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner" fra 1963
Anders Fogh Rasmussens nytårstale fra 2007
Helle Thorning-Schmidts mindetale på Østerbro den 16. februar 2015
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.
Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.
Sideantal: ca. 15
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Sproghistorie
Sproghistorie
4 lektioner
Materiale og opgaver på baggrund af:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 5, s. 36-43
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
Sideantal: ca. 8 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718087073",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718087073",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718087073"
}