Holdet 10 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Katrine Faurschou
Hold 2025 DA/10 (10 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociolingvistik
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Sproghistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociolingvistik

5 lektioner

Materiale og opgaver på baggrund af:
Andersen, John E.: Sproghandlinger (1989)

Bjerre et al.: Ind i sproget (2008)

Christensen et al.: Babelstårnet (2005)

Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne: Sprogenes verden (2013)

Hanghøj, Thorkild & Knudsen, Nicolai: Når nye medier fortæller (2004)

Heltoft, Anne Marie, Wildt Hansen, Jørgen & Aarup Schjørring, Maren: Grammatikporten (2017)

Larsen, Anne & Maegaard, Marie: ”Dialekt i periferien” (projekt): https://dialekt.ku.dk/maanedens_emne/dialekt-i-periferien/ (side besøgt 5. maj 2019)

Larsen, Ole Schultz: hjemmesiden ”Danskfag”: https://sites.google.com/site/danskfag/ (side besøgt den 27. april 2017)

Sproget.dk: om dialekt, sociolekt og multietnolekt (besøgt 10.05.19)

Fokus og faglige mål:

Eleverne skal kunne

anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster  

forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation

Sideantal: ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik og argumentation

Retorik og argumentation

6 lektioner

Materiale og opgaver på baggrund af:  
Andersen, Line: Almen Sprogforståelse (2005)
Dittmer, Hanne & Jessen, Keld B.: Retorik (1994-2003)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete: Praktisk argumentation (1987)
Jørgensen, Pedersen, Thomsen & Torresin: Carpe Diem (2006)

Primærtekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner" fra 1963
Anders Fogh Rasmussens nytårstale fra 2007
Helle Thorning-Schmidts mindetale på Østerbro den 16. februar 2015

Fokus og faglige mål:

Eleverne skal beskæftige sig med sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside.

Arbejdet med argumentation og retorik skal bidrage til at styrke elevernes sproglige bevidsthed.   

Sideantal: ca. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sproghistorie

Sproghistorie

4 lektioner

Materiale og opgaver på baggrund af:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 5, s. 36-43

Fokus og faglige mål:

Eleverne skal kunne anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet  

Sideantal: ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer