Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Lone Christensen
|
|
Hold
|
2025 En/02 (02 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Engelsk grundforløb, inkl. AP
Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":
'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
'Remarks by President Biden on the School Schooting in Uvalde, Texas' (speech) (4 S.)
Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
short story
novel
characters/characterisation
narrator
theme
non-fiction
ethos
logos
pathos
the rhetorical pentagon
rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question
Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver: en træning i genren "characterisation" på basis af "Rendezvous" og en podcast, hvori eleverne skulle skrive en kreativ remediering af "Three Soldiers", som de herefter skulle præsentere mundtligt i en podcast, hvori de også begrundede de kreative valg, de har truffet med den relevante fiction terminologi.
FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
Sprogfærdighed:
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.
Holdet har desuden haft 6 lektioners AP
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Which genre - snippets.docx
-
Individual homework: Find a picture of the poster of your favourite movie - bring the picture to class.
-
For all English classes: please bring writing paper, a pen and a fully charged computer:-)
-
Quia - Rendezvous - vocabulary
-
contexts-rendezvous.pdf
-
Please read the attached short story "Rendezvous" - you can also find the pdf file in Meebook.
-
For today's lessons, complete the two exercises in Meebook (The Dark Side GF 2025), chapter 2: 1) Find words in the short story to fit the pictures, 2) write a summary of the story in app. 75 words
-
Please complete the "Questions for characterization" assignment in Meebook (The Dark Side, chapter 2) - and hand it in.
-
Opret dig som låner | Gentofte Bibliotekerne
-
Hej GF 2: tirsdag d. 9/9 skal I til intro på Ordrup Bibliotek - men inden da skal I alle sammen være oprettet som lånere på bibliotekerne i Gentofte. Følg linket ovenover - hvis I er under 18 skal jeres forældre nemlig oprette jer (derfor kan vi ikke
-
The Use of Force, quizlet
-
Quizlet - join class
-
As preparation for these two lessons, please read carefully: 1) the note on this lesson, 2) the attached documents
-
Mind map instructions.docx
-
characterization-fra-teh.pdf
-
The Use of Force, GF2, group work.docx
-
Make sure you have read the short story The Use of Force (attached) AND written down notes about the 4 characters in the story. Bring your notes to class
-
Use of Force, fra Open Wide.pdf
-
Research task: Check online what diphtheria is – the symptoms, the way it spreads, the mortality rate etc. Compare with Covid-19 when it started and there was still no treatment.
-
Three Soldiers, tasks and texts, 02 En, 2025.docx
-
Watch the video "A Day in the Life of an American Soldier in Iraq (2003)" and carry out the homework task - both can be found in the "The Dark Side" Meebook (kapitel 5: Three Soldiers)
-
The Use of Force, podcast assignment, GF2.docx
-
Please read the instructions in the attached document carefully!
-
GF2 En, Arbejde selv - instruktioner.docx
-
on-purpose-s-10-12-non-fiction.pdf
-
text-remarks-by-president-biden-on-the-school-shooting-in-uvalde-texas.pdf
-
Genre - opgave, LR, NY.docx
-
Please make sure you have read the Biden speech on Uvalde (attached) - re-read it if you read it on Tuesday
-
Worksheet 1, Speech analysis practice sheet .docx
-
Worksheet 2, Biden's Uvalde speech.docx
-
Huskeliste i AP 2025.docx
-
5-genres.pdf
-
scan-fra-grammatiknoeglen-kap-6.pdf
-
Læs godt på skemaet på s. 46 i pdf'en (I kan også læse i Grammatiknøglen, hvis I hellere vil det og har bogen) - vi tjekker hvor meget I kan huske!
-
AP i GF2, 2025.docx
-
TEGNSÆTNING I.docx
-
Oversættelsesopgave, Shubidua, kort.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718233649",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718233649",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718233649"
}