Holdet 04 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christopher Bisgaard Olesen
Hold 2025 En/04 (04 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP i Engelsk
Titel 2 The Dark Side

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP i Engelsk

Læringsstrategier og oversættelsesproblematikker
(3 lektioner)
Materiale og opgaver fra:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 6, s. 44-48
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Eleverne skal kunne identificere og reflektere over oversættelsesmæssige problemstillinger i forhold til sprog og kultur.  
Sideantal: ca.  5 sider
Kommatering:
Materiale og opgaver:
Engram Basis under ”Tegnsætnings- og staveregler
Fokus og faglige mål:
Hvordan sætter man punktum, og hvilke grundlæggende regler er der for det engelske komma.
Eleverne skal kunne reglerne om komma ved ledsætninger (kun komma efter en ledsætning, ikke før).
Sideantal: ca. 2 sider

Genrer
Overblik og eksempler på forskellige genrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Dark Side

undervisningsbeskrivelse

Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":

'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
Speech: Remarks by President Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas

Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
short story
novel
characters/characterisation
narrator
theme

non-fiction
ethos
logos
pathos
the rhetorical pentagon
rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question


Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver: en træning i genren "characterisation" på basis af "Rendezvous" og en podcast, hvori eleverne skulle skrive en kreativ remediering af "Three Soldiers", som de herefter skulle præsentere mundtligt i en podcast, hvori de også begrundede de kreative valg, de har truffet med den relevante fiction terminologi.



FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:

Sprogfærdighed:

̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:

̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:

̶ principper for tekstopbygning

̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rendevous 03-09-2025
Assignment Three Soldiers 22-10-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer