Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Christopher Bisgaard Olesen
|
|
Hold
|
2025 En/04 (04 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP i Engelsk
Læringsstrategier og oversættelsesproblematikker
(3 lektioner)
Materiale og opgaver fra:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 6, s. 44-48
Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Eleverne skal kunne identificere og reflektere over oversættelsesmæssige problemstillinger i forhold til sprog og kultur.
Sideantal: ca. 5 sider
Kommatering:
Materiale og opgaver:
Engram Basis under ”Tegnsætnings- og staveregler
Fokus og faglige mål:
Hvordan sætter man punktum, og hvilke grundlæggende regler er der for det engelske komma.
Eleverne skal kunne reglerne om komma ved ledsætninger (kun komma efter en ledsætning, ikke før).
Sideantal: ca. 2 sider
Genrer
Overblik og eksempler på forskellige genrer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
The Dark Side
undervisningsbeskrivelse
Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":
'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
Speech: Remarks by President Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas
Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
short story
novel
characters/characterisation
narrator
theme
non-fiction
ethos
logos
pathos
the rhetorical pentagon
rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question
Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver: en træning i genren "characterisation" på basis af "Rendezvous" og en podcast, hvori eleverne skulle skrive en kreativ remediering af "Three Soldiers", som de herefter skulle præsentere mundtligt i en podcast, hvori de også begrundede de kreative valg, de har truffet med den relevante fiction terminologi.
FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
Sprogfærdighed:
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Rendevous
|
03-09-2025
|
|
Assignment Three Soldiers
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718234442",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718234442",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718234442"
}