Holdet 06 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jonas Mose
Hold 2025 En/06 (06 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Dark Side og AP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Dark Side og AP

Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":

'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
'Remarks by President Biden on the School Schooting in Uvalde, Texas' (speech) (4 S.)

Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
short story
novel
characters/characterisation
narrator
theme

non-fiction
ethos
logos
pathos
the rhetorical pentagon
rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question


Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver: en træning i genren "characterisation" på basis af "The Use of Force" og en podcast, hvori eleverne skulle skrive en kreativ remediering af "Three Soldiers", som de herefter skulle præsentere mundtligt i en podcast, hvori de også begrundede de kreative valg, de har truffet med den relevante fiction terminologi.



FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:

Sprogfærdighed:

̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:

̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:

̶ principper for tekstopbygning

̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.

NB: Engelskdelen og AP-delen er i perioder afviklet sideløbende, og der er derfor overlap mellem de to studieplaner.

AP:

Læringsstrategier og oversættelsesproblematikker
(3 lektioner)
Materiale og opgaver fra:
Aarup Schjørring, Maren & Rønhede Hansen, Ellen: Grammatiknøglen (2021) kapitel 6, s. 44-48

Fokus og faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Eleverne skal kunne identificere og reflektere over oversættelsesmæssige problemstillinger i forhold til sprog og kultur.  
Sideantal: ca.  5 sider

Kommatering:
Materiale og opgaver:
Engram Basis under ”Tegnsætnings- og staveregler

Fokus og faglige mål:
Hvordan sætter man punktum, og hvilke grundlæggende regler er der for det engelske komma.

Eleverne skal kunne reglerne om komma ved ledsætninger (kun komma efter en ledsætning, ikke før).

Sideantal: ca. 2 sider

Genrer
Overblik og eksempler på forskellige genrer

NB: Engelskdelen og AP-delen er i perioder afviklet sideløbende, og der er derfor overlap mellem de to studieplaner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer