Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Pernille Byberg Christoffersen
|
|
Hold
|
2025 En/09 (09 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF - The Dark Side
Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":
'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
'Remarks by President Biden on the School Schooting in Uvalde, Texas' (speech) (4 S.)
Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
- short story
- novel
- characters/characterisation
- narrator
- theme
- non-fiction
- ethos
- logos
- pathos
- the rhetorical pentagon
- rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question
Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver.
FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
Sprogfærdighed:
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.
Forløbet indeholder 2 OS-timer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Assignment 1 - Rendezvous
|
08-09-2025
|
|
Assignment 2 - Podcast
|
06-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP - Engelsk
En del af engelskundervisningen går også til den samlede AP-undervisningen. I Engelskdelen skal vi beskæftige os med læringsstrategier, kommatering (det engelske komma), genrer (short story, speech, poem, article, drama) og oversættelse.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Rendezvous" (1985) by Daniel Ranson, in 'Contexts', pp. 51-53
-
"Læringsstrategier", fra 'Sprogenes verden', s. 103-110.
-
"The Use of Force" by William Carlos Williams
-
"Three Soldiers", by Bruce Halland Rogers
-
"Kap. 6 - Sprogstrategier og oversættelsesproblematikker" fra 'Grammatiknøglen', s. 44-46.
-
"A Day in the Life of an American Soldier in Iraq" (YouTube)
-
"What is non-fiction?", from 'On Purpose', pp. 10-12.
-
"Remarks by Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas"
-
"Joe Biden - The United States' 47th vicepresident" (YouTube)
-
5 genres
-
"What is a genre?"
-
Det engelske komma
-
"Sprogstrategier og oversættelsesproblematikker", i 'Grammatiknøglen'
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236063",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236063",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236063"
}