Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Signe Stenbak Olsen
|
|
Hold
|
2025 En/10 (10 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
The Dark Side - GF
Forløbet har introduceret til genrer gennem arbejdet med udvalgte tekster indenfor tematikken "The Dark Side":
'Rendezvous (short story) (3 S.)
'The Use of Force' (short story) (4 S.)
'Three Soldiers' (short story) (1 S.)
'Remarks by President Biden on the School Schooting in Uvalde, Texas' (speech) (4 S.)
Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction-begreber:
short story
novel
characters/characterisation
narrator
theme
non-fiction
ethos
logos
pathos
the rhetorical pentagon
rhetorical devices: tricolon/rule of three, rhetorical question
Forløbet har ligeledes fokuseret på at introducere til, hvordan man læser tekster på engelsk i gymnasiet med fokus på forskellige genrer. Herunder er arbejdet med ordbogsopslag og pre-reading exercises. Eleverne er blevet introduceret til både fiction og non-fiction analysis, inkl. den relevante terminologi. Herudover har eleverne skrevet to afleveringsopgaver: en træning i genren "characterisation" på basis af "Rendezvous" og en podcast, hvori eleverne skulle skrive en kreativ remediering af "Three Soldiers", som de herefter skulle præsentere mundtligt i en podcast, hvori de også begrundede de kreative valg, de har truffet med den relevante fiction terminologi.
FAGLIGE MÅL I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
Sprogfærdighed:
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
KERNESTOF I HENHOLD TIL LÆREPLANEN FOR ENGELSK B:
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
SAMLET MÆNGDE LÆST KERNESTOF I FORLØBET: 12 s.
Forløbet indeholder 2 OS-timer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP - engelsk
En del af engelskundervisningen går også til den samlede AP-undervisningen. I Engelskdelen skal vi beskæftige os med læringsstrategier, kommatering (det engelske komma), genrer (short story, speech, poem, article, drama) og oversættelse.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236127",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236127",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70718236127"
}